PRANOTO, HADI (2020) PENGELOLAAN INSTAGRAM SEBAGAI MEDIA INFORMASI LEMBAGA SOSIAL KEMANUSIAAN (Studi Kasus Pada Akun @Tzuchiindonesia). S2 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
1. COVER.pdf Download (1MB) | Preview |
|
Text (BAB I)
2.Bab 1.pdf Restricted to Registered users only Download (119kB) |
||
Text (BAB II)
3.Bab 2.pdf Restricted to Registered users only Download (228kB) |
||
Text (BAB III)
4. Bab 3.pdf Restricted to Registered users only Download (124kB) |
||
Text (BAB IV)
5. Bab 4.pdf Restricted to Registered users only Download (556kB) |
||
Text (BAB V)
6. Bab 5.pdf Restricted to Registered users only Download (101kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
7. Daftra Pustaka.pdf Restricted to Registered users only Download (93kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
8. Lampiran.pdf Restricted to Registered users only Download (6MB) |
Abstract
The use of social media, especially Instagram, has a big influence on society. Instagram is not only a means of performance for each individual, but also a means of communication, promotion, and information sharing for companies or organizations. As a social organization, the Buddhist Tzu Chi Indonesia Foundation also utilizes Instagram in disseminating information on its humanitarian activities. Theoretical studies in this study use the theory of Communication, Cyber Public Relations, New Media, Social Media, and Instagram. In analyzing, researchers use a New Method of Analyzing Cyber Media which consists of four levels: Media Space (Media Object), Media Document (Media Archive), Media Object (Media Object), and Experience (Experemential Stories). This research uses a constructivist paradigm, is a case study, with a qualitative approach. The object of this research is Instagram @Tzuchiindonesia Manager, and the research subjects consist of admin, followers, and those who are directly related to Instagram @tzuchiindonesia. Researchers found how the management of Instagram @ tzuchiindonesia had not been done in a planned and minimal strategy. The purpose of making @tzuchiindonesia instagram itself is quite successful in attracting people to become volunteers and donors. Likewise, the information conveyed is quite complete, but the activities that will be carried out, the use of instances, and the use of text and photos must be added maximally so that the information becomes more interesting, effective, and able to build the image of a universal and humanist social humanitarian foundation. Keywords: New Media, Social Media, Cyber Media Analysis Methods, Instagram. Penggunaan media sosial, khususnya instagram membawa pengaruh besar di masyarakat. Instagram bukan hanya menjadi sarana unjuk diri setiap individu, tetapi juga menjadi sarana komunikasi, promosi, dan berbagi informasi bagi perusahaan ataupun organisasi. Sebagai organisasi sosial, Yayasan Buddha Tzu Chi Indonesia juga memanfaatkan instagram dalam menyebarkan informasi kegiatan-kegiatan kemanusiaannya. Kajian teoritis pada penelitian ini menggunakan teori Komunikasi, Cyber Public Relation, New Media, Media Sosial, dan Instagram. Dalam menganalisa, peneliti menggunakan Metode Baru Dalam Menganalisa Media Siber yang terdiri dari empat level: Ruang Media (Media Object), Dokumen Media (Media Archive), Objek Media (Media Object), dan Pengalaman (Experemential Stories). Penelitian ini menggunakan paradigma konstruktivis, bersifat studi kasus, dengan pendekatan kualitatif. Objek penelitian pada penelitian ini Pengelola Instagram @Tzuchiindonesia, dan subjek penelitian terdiri dari admin, followers, dan mereka yang terkait langsung dengan instagram @tzuchiindonesia. Peneliti menemukan bagaimana pengelolaan instagram @tzuchiindonesia belum dilakukan secara terencana dan minim strategi. Tujuan pembuatan instagram @tzuchiindonesia sendiri sudah cukup berhasil dalam menarik minat orang untuk menjadi relawan maupun donatur. Begitu pula dengan informasi yang disampaikan sudah cukup lengkap, namun perlu ditambahkan kegiatan-kegiatan yang akan dilakukan, memanfaatkan instastories, serta pemanfaatan teks dan foto secara maksimal sehingga informasi menjadi lebih menarik, efektif, dan mampu membangun citra yayasan sosial kemanusiaan yang universal dan humanis. Kata Kunci: New Media, Media Sosial, Metode Analisis Media Siber, Instagram
Actions (login required)
View Item |