PENGELOLAAN KONTEN MEDIA SOSIAL DALAM MENDUKUNG KETERBUKAAN INFORMASI PUBLIK(Studi Kasus di Bank Indonesia Periode April-Desember 2019)

NUGROHOPUTRI, AUDRA MAHERESMI (2023) PENGELOLAAN KONTEN MEDIA SOSIAL DALAM MENDUKUNG KETERBUKAAN INFORMASI PUBLIK(Studi Kasus di Bank Indonesia Periode April-Desember 2019). S2 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.

[img]
Preview
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf

Download (381kB) | Preview
[img]
Preview
Text (ABSTRAK)
02 ABSTRAK.pdf

Download (21kB) | Preview
[img] Text (BAB I)
03 BAB 1.pdf
Restricted to Registered users only

Download (403kB)
[img] Text (BAB II)
04 BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (199kB)
[img] Text (BAB III)
05 BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (100kB)
[img] Text (BAB IV)
06 BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (656kB)
[img] Text (BAB V)
07 BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (24kB)
[img] Text (DAFTAR PUSTAKA)
08 DAFTAR PUSTAKA.pdf
Restricted to Registered users only

Download (139kB)
[img] Text (LAMPIRAN)
09 LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (417kB)

Abstract

Bank Indonesia's use of social media as a mode of communication for spreading information plays a significant role in enabling public disclosure. The purpose of this study was to determine the process of compiling the communication theme that became the background of the social media content presented by Bank Indonesia. The concept used in this study is a communication planning model of The Circular Model Of Some and social media management strategies in government agencies consisting of planning, social media activities, social media strategy, implementation, and monitoring and evaluation. This research takes a qualitative approach with case study method. In-depth interviews were used as a method of gathering information. The results of the study show that content management through social media at Bank Indonesia is used to lead public expectations regarding the effectiveness of Bank Indonesia policies. This is also a form of transparency and accountability in complying with the law on public information disclosure. Keywords : Social Media, Content Management, Bank Indonesia, Public Information Disclosure. Pemanfaatan media sosial sebagai salah satu sarana komunikasi Bank Indonesia dalam diseminasi informasi memiliki peran penting dalam mendukung keterbukaan informasi publik. Tujuan penelitian ini adalah mengetahui proses penyusunan tema komunikasi yang menjadi latar belakang konten media sosial yang disajikan oleh Bank Indonesia. Konsep yang digunakan dalam penelitian ini adalah model perencanaan komunikasi The Circular Model Of Some dan strategi pengelolaan media sosial dalam instansi pemerintahan yang terdiri dari perencanaan, kegiatan media sosial, strategi media sosial, pelaksanaan, serta pemantauan dan evaluasi. Pendekatan penelitian ini adalah kualitatif dengan metode studi kasus. Teknik pengumpulan data dilakukan melalui wawancara mendalam. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pengelolaan konten melalui media sosial di Bank Indonesia digunakan untuk mengarahkan ekspektasi publik terkait efektivitas kebijakan Bank Indonesia. Hal ini juga merupakan bentuk transparansi dan akuntabilitas dalam memenuhi undang-undang keterbukaan informasi publik. Kata kunci: Pengelolaan, Media Sosial, Bank Indonesia, Keterbukaan Informasi Publik

Item Type: Thesis (S2)
Call Number CD: CD/552. 23 055
NIM/NIDN Creators: 55217120072
Uncontrolled Keywords: Pengelolaan, Media Sosial, Bank Indonesia, Keterbukaan Informasi Publik
Subjects: 000 Computer Science, Information and General Works/Ilmu Komputer, Informasi, dan Karya Umum > 000. Computer Science, Information and General Works/Ilmu Komputer, Informasi, dan Karya Umum > 006 Special Computer Methods/Metode Komputer Tertentu > 006.7 Multimedia Systems/Sistem-sistem Multimedia > 006.75 Social Multimedia/Multimedia Social > 006.754 Online Social Network/Situs Jejaring Sosial, Sosial Media
300 Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 300. Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 302 Social Interaction, Interpersonal Relations/Interaksi Sosial, Hubungan Antarpersonal > 302.2 Communication/Komunikasi
300 Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 300. Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 302 Social Interaction, Interpersonal Relations/Interaksi Sosial, Hubungan Antarpersonal > 302.2 Communication/Komunikasi > 302.23 Media (Means of Communication)/Media (Sarana Komunikasi)
300 Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 300. Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 302 Social Interaction, Interpersonal Relations/Interaksi Sosial, Hubungan Antarpersonal > 302.2 Communication/Komunikasi > 302.24 Content/Isi Komunikasi
Divisions: Pascasarjana > Magister Ilmu Komunikasi
Depositing User: ADELINA HASNA SETIAWATI
Date Deposited: 11 Nov 2023 06:39
Last Modified: 11 Nov 2023 06:41
URI: http://repository.mercubuana.ac.id/id/eprint/84133

Actions (login required)

View Item View Item