TAMIA, HELMI (2023) PENGARUH PENGGUNAAN WHATSAPP GROUP KELAS TERHADAP KOMUNIKASI PEMBELAJARAN JARAK JAUH DIMASA PANDEMI (Survei Mahasiswa Broadcasting 2019 Universitas Mercu Buana). S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
COVER.pdf Download (587kB) | Preview |
|
|
Text (ABSTRAK)
ABSTRAK.pdf Download (51kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
BAB I.pdf Restricted to Registered users only Download (161kB) |
||
Text (BAB II)
BAB II.pdf Restricted to Registered users only Download (279kB) |
||
Text (BAB III)
BAB III.pdf Restricted to Registered users only Download (220kB) |
||
Text (BAB IV)
BAB IV.pdf Restricted to Registered users only Download (352kB) |
||
Text (BAB V)
BAB V.pdf Restricted to Registered users only Download (107kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (170kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (586kB) |
Abstract
WhatsApp is a type of social media that can facilitate community groups to interact with each other comfortably, safely, easily and can also be utilized as a learning communication process. This study aims to determine the effect of using WhatsApp Group classes on distance learning communication during the Pandemic to 2019 Broadcasting students at Mercu Buana University. The Uses and Effects theory is a theory that explains the relationship between mass communication conveyed through the mass media, giving rise to effects for users of the mass media. This research uses a quantitative approach with a survey method of 2019 Broadcasting students at Mercu Buana University. Data collection in this study was carried out by distributing questionnaires to 87 respondents using the Simple Random Sampling technique. Based on the results of this study, it shows that the results of the hypothesis test which shows the significance value of the Use of WhatsApp Group class (X) is 0,000 smaller than 0,05. It can be concluded that there is an influence of the use of Whatsapp Group Class on Distance Learning Communication. Meanwhile, the result of the Coefficient of Determination adjust R Square is 0.413 or 41.3%. This means that this shows that the use of WhatsApp Group Class has an influence of 41.3% on Distance Learning Communication. Keywords: Social Media, WhatsApp Group, Communication, Distance Learning WhatsApp merupakan jenis media sosial yang dapat memfasilitasi kelompok masyarakat untuk saling berinteraksi dengan nyaman, aman, mudah dan juga dapat dimanfaatkan sebagai proses komunikasi pembelajaran. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh penggunaan WhatsApp Group kelas terhadap komunikasi pembelajaran jarak jauh Dimasa Pandemi kepada mahasiswa Broadcasting 2019 Universitas Mercu Buana. Teori Uses and Effects merupakan sebuah teori yang menjelaskan mengenai hubungan antara komunikasi massa yang disampaikan melalui media massa, yang menimbulkan sebuah effects bagi pengguna dari media massa tersebut. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan metode survey kepada mahasiswa/i Broadcasting 2019 Universitas Mercu Buana. Pengumpulan data dalam penelitian ini dilakukan dengan menyebarkan kuesioner kepada 87 responden dengan menggunakan teknik Simple Random Sampling. Berdasarkan dari hasil penelitian ini menunjukkan bahwa hasil dari uji hipotetsis yang menunjukkan nilai signifikansi Penggunaan WhatsApp Group kelas (X) adalah 0,000 lebih kecil dari 0,05. Dapat disimpulkan bahwa terdapat pengaruh Penggunaan Whatsapp Group Kelas terhadap Komunikasi Pembelajaran Jarak Jauh. Sedangkan, Hasil Koefisien Determinasi adjust R Square bernilai 0,413 atau 41,3%. Artinya hal ini menunjukkan bahwa penggunaan WhatsApp Group Kelas memiliki pengaruh sebesar 41,3% terhadap Komunikasi Pembelajaran jarak Jauh. Kata Kunci: Media Sosial, WhatsApp Group, Komunikasi, Pembelajaran Jarak Jauh
Actions (login required)
View Item |