RAMADHAYANTI, SILVI (2024) STRATEGI PEMBENTUKAN PERSONAL BRANDING PADA KONTEN KREATOR DI MEDIA SOSIAL (Analisis Isi Kualitatif Dalam Akun Tiktok @iben_ma Periode Januari 2024 - April 2024). S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf Download (501kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
02 BAB 1.pdf Restricted to Registered users only Download (390kB) |
||
Text (BAB II)
03 BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (370kB) |
||
Text (BAB III)
04 BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (225kB) |
||
Text (BAB IV)
05 BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
||
Text (BAB V)
06 BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (194kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (223kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
08 LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (692kB) |
Abstract
The TikTok social media application allows users to take videos, edit, use digital filters, and do live streaming to interact with other users or sell. Not a few content creators also use TikTok as a medium for their branding. Therefore, this study aims to analyze the formation of personal branding by Indonesian content creators on the TikTok social media account named @Iben_ma. This study uses Peter Montoya's personal branding formation concept which states that in the process of forming personal branding, there are eight concepts: good name, steadfastness, unity, visibility, difference, personality, leadership, and specialization. These concepts are a strong foundation for the @iben_ma account in forming personal branding through social media. This study uses a qualitative approach where the data obtained through the @iben_ma account is analyzed using analysis units that include audio (tone, tempo, articulation, and language) and visual (color tone, captions, and non-verbal movements). This analysis unit helps researchers understand Iben's personal branding strategy through systematic analysis. The results of this study indicate that in the TikTok account @iben_ma, only six personal branding concepts were found, including The Law of Specialization, The Law of Distinctiveness, The Law of Unity, The Law of Visibility, The Law of Goodwill, and The Law of Leadership. Aplikasi media sosial TikTok memungkinkan penggunanya dalam pengambilan video, melakukan pengeditan, penggunaan filter digital, serta melakukan melakukan live streaming untuk sekedar berinteraksi dengan pengguna lain bahkan untuk berjualan. Tak sedikit konten kreator juga menggunakan TikTok sebagai media personal branding-nya. Oleh karena itu, penelitian ini memiliki tujuan untuk menganalisis pembentukan personal branding yang dilakukan oleh konten kreator Indonesia dalam akun media sosial TikTok bernama @Iben_ma. Penelitian ini menggunakan konsep pembentukan personal branding Peter Montoya yang menyebutkan bahwa dalam proses pembentukan personal branding, terdapat delapan konsep yakni nama baik, keteguhan, kesatuan, terlihat, perbedaan, kepribadian, kepemimpinan, dan spesialisasi. Konsep-konsep tersebut menjadi pondasi yang kuat yang dimiliki oleh akun @iben_ma dalam membentuk personal branding melalui media sosial. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dimana data yang telah didapatkan melalui akun @iben_ma dianalisis menggunakan unit analisis yang mencakup audio (Nada, tempo, artikulasi, dan bahasa) dan visual (Tone warna, caption, dan gerakan non-verbal). Unit analisis ini membantu peneliti untuk memahami strategi personal branding Iben melalui analisis yang sistematis. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa di dalam akun TikTok @iben_ma, hanya ditemukan enam konsep personal branding diantaranya Spesialisasi (The Law of Specialization), Perbedaan (The Law of Distinctiveness), Kesatuan (The Law of Unity), Kenampakan (The Law of Visibility), Nama Baik (The Law of Goodwill), dan Kepemimpinan (The Law of Leadership).
Actions (login required)
View Item |