PUTRA, RADEN MUHAMMAD NUR KUSUMA (2024) RESEPSI KHALAYAK PADA GAYA KOMUNIKASI FADLI BONDOL DALAM AKUN @BONDOL_JPG DI MEDIA SOSIAL TIKTOK. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf Download (435kB) | Preview |
|
|
Text (ABSTRAK)
02 ABSTRAK.pdf Download (31kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
03 BAB 1.pdf Restricted to Registered users only Download (102kB) |
||
Text (BAB II)
04 BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (164kB) |
||
Text (BAB III)
05 BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (43kB) |
||
Text (BAB IV)
06 BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (312kB) |
||
Text (BAB V)
07 BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (31kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
08 DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (133kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
09 LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (313kB) |
Abstract
The development of technology and information nowadays, which is increasingly progressing, is able to produce increasingly diverse media for conveying information. The phenomenon of popular unique video content occurred in 2021 with the emergence of unique videos on Tiktok social media, starting from the account @bondol_jpg because the communication style he created was unique. The aim of this research is to find out and analyze the audience's reception of Fadli Bondol's communication style after seeing the video showing really afraid of loh (TBL) on the @bondol_jpg account on Tiktok social media. This research uses the Constructivist Paradigm. The method used is the Reception Analysis Research Method using the encoding/decoding concept according to Stuart Hall. The data collection technique uses in-depth interviews by asking the audience about Fadli Bondol's communication style on the show Very Scared (TBL). The results of the research from the seven informants regarding Fadli Bondol's communication style in the video show I'm really afraid of you (TBL) on the Tiktok account @bondol_jpg, based on Stuart Hall's theory about three audience meanings. From the results of the researcher's analysis, we saw that the seven informants fell into the Dominant meaning because they accepted the style. Fadli Bondol's communication is very good on really scared content, you know (TBL). In the Negotiation position, of the seven informants, only one informant had a different opinion because at first he was confused by the term or abbreviation, really scared (TBL), so he didn't know what this term stood for. For the Opposition position, of the seven informants, only two people also gave the reason that with the term really afraid, you know (TBL), each of them was carried away by trends in communication styles but only temporarily, besides that, the two informants apparently did not follow Fadli Bondol's account. The conclusion is that the seven informants have different opinions and points of view regarding Fadli Bondol's communication style regarding the really scared (TBL) content on his Tiktok account @bondol_jpg. Keywords: Reception analysis, Communication Style, Audience, Tiktok Perkembangan teknologi dan informasi dimasa sekarang yang semakin lama semakin mengalami kemajuan mampu menghasilkan berbagai media penyampaian informasi yang semakin beragam. Fenomena populernya konten video unik terjadi pada tahun 2021 dengan munculnya video unik dari media sosial Tiktok, bermula dari akun @bondol_jpg karena gaya komunikasi yang ia ciptakan memiliki keunikan. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui dan menganalisis resepsi khalayak pada gaya komunikasi Fadli Bondol setelah melihat tayangan video takut banget loh (TBL) pada akun @bondol_jpg di media sosial Tiktok. Penelitian ini menggunakan Paradigma Konstruktivis. Metode yang digunakan adalah Metode Penelitian Analisis Resepsi dengan menggunakan konsep encoding/decoding menurut Stuart Hall. Teknik pengumpulan data dengan menggunakan wawancara mendalam dengan menanyakan kepada khalayak mengenai gaya komunikasi dari Fadli Bondol pada tayangan takut banget loh(TBL). Hasil penelitian dari ketujuh informan mengenai gaya komunikasi Fadli Bondol dalam tayangan video takut banget loh (TBL) di akun Tiktok @bondol_jpg, berdasarkan teori dari Stuart Hall tentang tiga pemaknaan khalayak dari hasil analisa peneliti melihat bahwa dari ketujuh informan masuk kedalam pemaknaan Dominan karena menerima gaya komunikasi Fadli Bondol sangat baik pada konten takut banget loh (TBL). Pada posisi Negosiasi, dari ketujuh informan hanya satu orang informan yang memiliki pendapat berbeda karena pada awalnya bingung dengan istilah atau singkatan takut banget loh (TBL) sehingga membuatnya tidak tahu kepanjangan dari istilah ini. Untuk posisi Oposisi dari ketujuh informan hanya dua orang juga yang memberikan alasan bahwa dengan adanya istilah takut banget loh (TBL) masing-masing terbawa tren pada gaya komunikasi tetapi hanya sementara, disamping itu dari kedua informan ternyata tidak memfollow akun Fadli Bondol. Kesimpulanya adalah bahwa dari ketujuh informan memiliki pendapat dan sudut pandang yang berbeda terkait gaya komunikasi Fadli Bondol pada konten takut banget loh (TBL) pada akun Tiktoknya @bondol_jpg. Kata Kunci : Analisis Resepsi, Gaya Komunikasi, Khalayak, Tiktok
Actions (login required)
View Item |