RAMDANI, NOVA HENDRIYANTO (2023) ANALISIS PEMENUHAN MEDIA INSTAGRAM @DKIJAKARTA SEBAGAI SUMBER INFORMASI PUBLIK. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 Cover.pdf Download (598kB) | Preview |
|
|
Text (ABSTRAK)
02 Abstrak.pdf Download (108kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
03 Bab 1.pdf Restricted to Registered users only Download (168kB) |
||
Text (BAB II)
04 Bab 2.pdf Restricted to Registered users only Download (219kB) |
||
Text (BAB III)
05 Bab 3.pdf Restricted to Registered users only Download (289kB) |
||
Text (BAB IV)
06 Bab 4.pdf Restricted to Registered users only Download (939kB) |
||
Text (BAB V)
07 Bab 5.pdf Restricted to Registered users only Download (123kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
08 Daftar Pustaka.pdf Restricted to Registered users only Download (163kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
09 Lampiran.pdf Restricted to Registered users only Download (651kB) |
Abstract
The presence of new media as a means of communication has an impact on the practice of Public Relations. Information delivery activities carried out through conventional media must now also adjust to the trend of accepting new media by the public. Moreover, when the COVID-19 pandemic conditions encouraged a transition to digital. The response of followers to the fulfillment of Instagram @dkijakarta important for the DKI Jakarta Provincial Government Public Relations so that the benefits can be known. This research discusses the fulfillment of Instagram @dkijakarta as a tool to meet information needs. Researchers use the theory of uses and gratifications as the theoretical basis. The method used is a survey using a questionnaire in the form of a questionnaire with a total sample of 100 respondents from a population of 626 thousand. The results of the research obtained from a survey conducted by researchers on Instagram followers managed by the DKI Jakarta Provincial Government Public Relations as a source of public information revealed that Instagram @dkijakarta said to be able to meet the information needs of its followers. This can be proven by the high value of the motive and goal dimensions of 415.5 based on analysis using a likert scale. Keywords: Usage, Instagram, Followers, @dkijakarta, Public Information Hadirnya media baru sebagai sarana komunikasi memberikan dampak pada praktik Public Relations. Kegiatan penyampaian informasi yang dilakukan melalui media konvensional kini juga harus menyesuaikan dengan tren penerimaan media baru oleh masyarakat. Terlebih, saat kondisi pandemi COVID-19 mendorong terjadinya transisi ke arah digital. Tanggapan para followers terhadap pemenuhan Instagram @dkijakarta penting bagi Humas Pemerintah Provinsi DKI Jakarta supaya dapat diketahui manfaatnya. Penelitian ini membahas tentang pemenuhan Instagram @dkijakarta sebagai alat pemenuh kebutuhan informasi. Peneliti menggunakan teori uses and gratifications sebagai landasan teori. Metode yang digunakan adalah survey menggunakan angket berupa kuesioner dengan jumlah sampel sebanyak 100 responden dari populasi sebesar 626 ribu. Hasil penelitian yang didapatkan dari survey yang dilakukan peneliti pada followers Instagram yang dikelola oleh Humas Pemerintah Provinsi DKI Jakarta sebagai sumber informasi publik mengungkapkan bahwa Instagram @dkijakarta dikatakan dapat memenuhi kebutuhan informasi para followers. Hal ini dapat dibuktikan dengan tingginya nilai dimensi motif dan tujuan sebesar 415,5 berdasarkan analisis menggunakan skala likert. Kata Kunci: Penggunaan, Instagram, Followers, @dkijakarta, Informasi Publik
Actions (login required)
View Item |