FORTUNA, YARATISMA DESIE (2022) PENGGUNAAN APLIKASI TIKTOK SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN BAHASA INGGRIS BAGI GENERASI Z (Studi Fenomenologi pada akun Tiktok @ilhamsaheri). S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
COVER.pdf Download (240kB) | Preview |
|
|
Text (ABSTRAK)
ABSTRAK.pdf Download (31kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
BAB 1.pdf Restricted to Registered users only Download (114kB) |
||
Text (BAB II)
BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (179kB) |
||
Text (BAB III)
BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (98kB) |
||
Text (BAB IV)
BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (293kB) |
||
Text (BAB V)
BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (25kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (95kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (403kB) |
Abstract
Indonesian English proficiency can only reach the 51st rank in 2018, which is due to the lack of roots in the English language. Therefore, it is necessary to use technology as a learning medium because it is able to motivate students. The purpose of this research is to find out the experience of users of the TikTok application, namely Generation Z as a medium of communication in learning English. The theory used in this research is Schutz's phenomenological theory to examine intersubjectivity which is basically to answer related to motives of desire, meaning of actions, and reciprocal relationships. Although the way of gaining experience is the same, each individual will interpret their own experiences. And another theory used is the concept of social learning. This research method is qualitative with a phenomenological approach, using a phenomenological approach. The paradigm used is constructivism which studies various individual constructs of reality. Data retrieval is taken from generation Z who are active using TikTok and follow the @ilhamsaheri account. The results of this study indicate the motives of the informants (such as interest inEnglish, have weaknesses, etc.), the goals (to increase competence, be fluent when speaking English, etc.), the shift in behavior and the meaning of the actions of users who make TikTok as an English learning medium through the @ilhamsaheri account. In addition, it will be seen that there are changes related to the development of insight experienced by users when using TikTok as a medium for learning English. Keywords : TikTok, Social Learning, Phenomenology, English Kemampuan berbahasa Inggris Indonesia hanya bisamencapai peringkat ke-51 pada tahun 2018, yang dikarenakan kurang mengakarnya bahasa Inggris ini. Oleh karena itu, perlu adanya pemanfaatan teknologi sebagai media pembelajaran karena mampu memotivasi peserta didik. Dengan diadakannya penelitian ini, adalah guna mengetahui pengalaman pengguna aplikasi TikTok yaitu generasi Z sebagai media komunikasi dalam belajar bahasa Inggris. Teori yang digunakan penelitian ini adalah teori fenomenologi Schutz untuk mengkaji tentang intersubyektifitas yang dasarnya untuk menjawab terkait motif keinginan, makna tindakan, dan hubungan timbal balik. Walaupun cara perolehan pengalaman dengan cara yang sama, namun setiap individu akan menginterpretasikan pengalamannya masing-masing. Dan teori yang digunakan lainnya adalah konsep pembelajaran sosial. Metode penelitian ini adalah kualitatif dengan pendekatan fenomenologi, dengan menggunakan pendekatan fenomenologi. Paradigma yang digunakan adalah konstruktivisme yang mempelajari beragam realitas yang terkontruksi individu. Pengambilan data diambil dari generasi Z yang aktif menggunakan TikTok dan mengikuti akun @ilhamsaheri. Hasil penelitian ini menunjukkan motif para informan (yang seperti ketertarikan dalam bahasa Inggris, memiliki kekurangan, dan lain-lain), tujuan ( untuk menambah kompetensi, lancar ketika berbicara bahasa Inggris, dan lainnya), pergeseran perilaku serta makna tindakan para pengguna yang menjadikan TikTok sebagai Media pembelajaran bahasa Inggris melalui akun @ilhamsaheri. Selain itu, akan terlihat bahwa adanya perubahan-perubahan terkait perkembangan wawasan yang dialami pengguna ketika menjadikan TikTok sebagai media belajar bahasa Inggris. Kata kunci : TikTok, Pembelajaran Sosial, Fenomenologi, Bahasa Inggris
Actions (login required)
View Item |