KHAMALIYAH, RATU ANGGUN (2022) ANALISIS RESEPSI KHALAYAK TENTANG KONTEN FASHION HIJAB PADA AKUN INSTAGRAM @MEDICALIENS. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 Cover.pdf Download (489kB) | Preview |
|
|
Text (ABSTRAK)
02 Abstrak.pdf Download (189kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
03 Bab 1.pdf Restricted to Registered users only Download (189kB) |
||
Text (BAB II)
04 Bab 2.pdf Restricted to Registered users only Download (239kB) |
||
Text (BAB III)
05 Bab 3.pdf Restricted to Registered users only Download (126kB) |
||
Text (BAB IV)
06 Bab 4.pdf Restricted to Registered users only Download (350kB) |
||
Text (BAB V)
07 Bab 5.pdf Restricted to Registered users only Download (74kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
08 Daftar Pustaka.pdf Restricted to Registered users only Download (60kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
09 Lampiran.pdf Restricted to Registered users only Download (261kB) |
Abstract
This research is motivated by the current development of hijab fashion, where @medicaliens provides a new color in the world of hijab fashion in Indonesia which creates a new paradigm in society. Instagram is currently an effective social media communication tool in conveying messages. @medicaliens uses Instagram social media to share their hijab fashion content. Therefore, researchers are interested in studying how the audience reception in hijab fashion content on the Instagram account @medicaliens. The purpose of this study is to find out the interpretation of the audience where in this case the followers of hijab fashion content on the Instagram account @medicaliens. This study uses a qualitative research approach with the Reception Study Analysis method using the criteria of media text readers, namely Dominant Hegemonic Readers, Negotiated Readers, and Opposition Readers. Reception analysis looks more at how the audience perceives media texts. The results of this study in general can be concluded that the audience's meaning of hijab fashion content on the @medicaliens Instagram account is in the Hegemonic Dominant category. The audience interprets that hijab can be a fashion trend of today's hijab that is favored by Muslim women. The existence of hijab fashion content can be used as inspiration for Muslim women to wear the hijab, and can also build self-confidence because they are motivated, so the content is worth following. Keywords: Fashion, Hijab, Instagram Penelitian ini dilatar belakangi oleh perkembangan fashion hijab saat ini, dimana @medicaliens memberikan warna baru dalam dunia fashion hijab di Indonesia yang membuat paradigma baru dalam masyarakat. Instagram saat ini menjadi alat komunikasi media sosial yang efektif dalam menyampaikan pesan. @medicaliens memanfaatkan media sosial Instagram untuk membagikan konten fashion hijabnya. Oleh sebab itu, peneliti tertarik untuk mengkaji bagaimana resepsi khalayak dalam konten fashion hijab pada akun Instagram @medicaliens. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui interpretasi khayalak dimana dalam hal ini followers terhadap konten fashion hijab pada akun Instagram @medicaliens. Penelitian ini menggunakan pendekatan penelitian kualitatif dengan metode Analisis Studi Resepsi menggunakan kriteria pembaca teks media yaitu Pembaca Hegemonic Dominan, Pembaca Negosiasi, dan Pembaca Oposisi. Analisis resepsi lebih melihat pada bagaimana khalayak mempersepsi teks media. Hasil penelitian ini secara umum dapat disimpulkan bahwa pemaknaan khalayak terhadap konten fashion hijab pada akun Instagram @medicaliens masuk ke dalam kategori Hegemonic Dominan. Khalayak memaknai bahwa hijab dapat menjadi trend fashion hijabmasa kini yang digemari oleh para wanita muslim. Adanya konten fashion hijab tersebut dapat dijadikan inspirasi wanita muslim untuk berhijab, dan juga dapat membangun rasa percaya diri karena termotivasi, sehingga konten tersebut layak untuk diikuti. Kata Kunci: Fashion, Hijab, Instagram
Actions (login required)
View Item |