YOLANDA, YHOWANITA (2022) DESAIN PESAN @mrtjkt DAN MAKNANYA DALAM MEMPERTAHANKAN PENGGUNANYA MELALUI MEDIA SOSIAL INSTAGRAM. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 Cover.pdf Download (488kB) | Preview |
|
|
Text (ABSTRAK)
02 Abstrak.pdf Download (178kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
03 Bab 1.pdf Restricted to Registered users only Download (505kB) |
||
Text (BAB II)
04 Bab 2.pdf Restricted to Registered users only Download (708kB) |
||
Text (BAB III)
05 Bab 3.pdf Restricted to Registered users only Download (340kB) |
||
Text (BAB IV)
06 Bab 4.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
||
Text (BAB V)
07 Bab 5.pdf Restricted to Registered users only Download (314kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
09 Daftar pustaka.pdf Restricted to Repository staff only Download (365kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
10 Lampiran.pdf Restricted to Registered users only Download (308kB) |
Abstract
This study aims to analyze how the use of message design in the @mrtjkt Instagram account post and identify the meaning of the message in retaining its users. In the current era of information technology, social media is used as a means to provide and find information for its users. In this case, one of them is social media Instagram as a communication platform that focuses on image design in its use. Image design on social media generally attempts to convey information with different contents and meanings to its users. The research was conducted through a constructivist paradigm using Ferdinand de Saussure's semiotic theory and the concept of message design. The data was obtained through literature study which was then analyzed qualitatively and described descriptively. In this case, it was found that @mrtjkt applied the use of visual elements to support the captions in the account posts to maximize the delivery of messages according to the purpose to their users. It is proven by supporting pictures and photos that clarify the message as well as graphic elements such as logos and colors that illustrate the branding of @mrtjkt. Supported by markers and markers that explain the message from @mrtjkt's post. It can be concluded that @mrtjkt utilizes visuals supported by captions as markers and markers in conveying information and retaining users. Keywords: Message design, Instagram, semiotics, @mrtjkt Penelitian ini bertujuan untuk menganalisa bagaimana penggunaan desain pesan dalam postingan akun Instagram @mrtjkt serta mengidentifikasi makna dari pesan tersebut dalam mempertahankan penggunanya. Di era teknologi informasi saat ini, media sosial digunakan sebagai sarana untuk memberikan dan mencari informasi bagi penggunanya. Dalam hal ini, salah satunya adalah media sosial Instagram sebagai platform komunikasi yang menitikberatkan pada desain gambar dalam penggunaannya. Desain gambar pada media sosial umumnya berupaya untuk menyampaikan informasi dengan isi dan makna yang berbeda-beda kepada penggunanya. Penelitian dilakukan melalui paradigma konstruktivis dengan menggunakan teori semiotika Ferdinand de Saussure serta konsep desain pesan. Data diperoleh melalui studi pustaka yang kemudian dianalisis secara kualitatif dan dijabarkan secara deskriptif. Dalam penelitian ini, ditemukan bahwa @mrtjkt menerapkan penggunaan unsur visual dalam mendukung caption dalam postingan akun tersebut untuk memaksimalkan penyampaian pesan sesuai tujuan kepada penggunanya. Dibuktikan dengan gambar dan foto pendukung yang memperjelas pesan tersebut serta unsur-unsur grafis seperti logo dan warna yang menggambarkan branding dari @mrtjkt. Didukung dengan petanda dan penanda yang menjelaskan pesan dari postingan @mrtjkt. Dapat disimpulkan bahwa @mrtjkt memanfaatkan visual didukung dengan caption sebagai penanda dan petanda dalam menyampaikan informasi dan mempertahankan penggunanya. Kata kunci: Desain pesan, Instagram, Semiotika, @mrtjkt, Makna
Actions (login required)
View Item |