ANALISIS PERAN KOMUNIKASI ANTARPRIBADI DALAM MENGEMBANGKAN KEPUASAN KERJA KARYAWAN STARTUP (Studi Kasus Karyawan PT Fatiha Sakti (Fast-8))

KHASANAH, NISSA ISLAHUL (2021) ANALISIS PERAN KOMUNIKASI ANTARPRIBADI DALAM MENGEMBANGKAN KEPUASAN KERJA KARYAWAN STARTUP (Studi Kasus Karyawan PT Fatiha Sakti (Fast-8)). S2 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.

[img]
Preview
Text (HAL COVER)
01. COVER.pdf

Download (656kB) | Preview
[img] Text (BAB I)
02. BAB I.pdf
Restricted to Registered users only

Download (89kB)
[img] Text (BAB II)
03. BAB II.pdf
Restricted to Registered users only

Download (304kB)
[img] Text (BAB III)
04. BAB III.pdf
Restricted to Registered users only

Download (39kB)
[img] Text (BAB IV)
05. BAB IV.pdf
Restricted to Registered users only

Download (270kB)
[img] Text (BAB V)
06. BAB V.pdf
Restricted to Registered users only

Download (28kB)
[img] Text (DAFTAR PUSTAKA)
07. DAFTAR PUSTAKA.pdf
Restricted to Registered users only

Download (113kB)
[img] Text (LAMPIRAN)
08. LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)

Abstract

The results of a survey conducted by the Indonesian E-commerce Association (idEA) in 2019, show that currently more startups are being born and many existing players are continuing to expand. The high demand for new talents in the digital industry is also caused by the employee turnover ratio which is estimated at 19.22 percent, this figure is relatively higher than the turnover ratio in other industries which averages around ten percent, PT Fatiha Sakti ( Fast-8) is one of them. Interpersonal communication has an important role in developing employee job satisfaction. Through effective interpersonal communication, employees have the opportunity to come up with ideas to contribute to achieving company goals. Proper interpersonal communication can allow employees to convey other points of view without distracting or stressing other employees. In contrast, an employee who is weak in interpersonal communication feels threatened in the situation and behaves aggressively. This research uses qualitative methods with data collection through in-depth interviews. The research paradigm is constructivist with a case study approach. The results showed that there was a role for effective interpersonal communication; open communication, empathy, mutual support, support, and equality trigger employees to be more satisfied at work. An understanding of interpersonal communication is expected to provide knowledge to organizational leaders related to increasing employee job satisfaction, especially at startups. Keywords : interpersonal communication, job satisfaction, startup Hasil survei yang diselenggarakan Asosiasi E-commerce Indonesia (idEA) pada tahun 2019, menunjukkan saat ini semakin banyak startup yang lahir dan banyak pemain lama yang terus berekspansi. Tingginya kebutuhan talenta baru pada industri digital ini juga disebabkan oleh rasio keluar-masuk (turnover) karyawan yang ditaksir mencapai 19,22 persen, angka tersebut relatif lebih tinggi dibanding rasio turnover di industri lain yang rata-rata sekitar sepuluh persen, PT Fatiha Sakti (Fast-8) menjadi salah satunya. Komunikasi antarpribadi memiliki peran penting dalam mengembangkan kepuasan kerja karyawan. Melalui komunikasi antarpribadi yang efektif, karyawan memiliki kesempatan mengemukakan gagasannya untuk berkontribusi mencapai tujuan perusahaan. Komunikasi antarpribadi yang tepat dapat membuat karyawan menyampaikan sudut pandang lain tanpa mengganggu atau membuat karyawan lain tertekan. Sebaliknya, seorang karyawan yang lemah dalam komunikasi antarpribadi merasa terancam dalam situasi tersebut dan berperilaku agresif. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif dengan pengumpulan data melalui wawancara mendalam. Paradigma penelitian adalah konstruktivis dengan pendekatan studi kasus. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat peran komunikasi antarpribadi yang efektif; komunikasi yang terbuka, adanya empati, saling mendukung, suportif, dan kesetaraan memicu karyawan untuk lebih puas dalam bekerja. Pemahaman tentang komunikasi antarpribadi diharapkan dapat memberikan pengetahuan kepada pimpinan organisasi terkait peningkatan kepuasan kerja karyawan khususnya di startup. Kata Kunci : Komunikasi antarpribadi, kepuasan kerja, startup

Item Type: Thesis (S2)
NIM/NIDN Creators: 55218110028
Uncontrolled Keywords: Komunikasi antarpribadi, kepuasan kerja, startup
Subjects: 300 Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 300. Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 302 Social Interaction, Interpersonal Relations/Interaksi Sosial, Hubungan Antarpersonal > 302.2 Communication/Komunikasi
300 Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 300. Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 302 Social Interaction, Interpersonal Relations/Interaksi Sosial, Hubungan Antarpersonal > 302.2 Communication/Komunikasi > 302.23 Media (Means of Communication)/Media (Sarana Komunikasi)
300 Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 300. Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 302 Social Interaction, Interpersonal Relations/Interaksi Sosial, Hubungan Antarpersonal > 302.2 Communication/Komunikasi > 302.24 Content/Isi Komunikasi
300 Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 300. Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 302 Social Interaction, Interpersonal Relations/Interaksi Sosial, Hubungan Antarpersonal > 302.2 Communication/Komunikasi > 302.25 Failures and Disruptions of Communication/Kegagalan dan Gangguan Komunikasi
600 Technology/Teknologi > 650 Management, Public Relations, Business and Auxiliary Service/Manajemen, Hubungan Masyarakat, Bisnis dan Ilmu yang Berkaitan > 657 Accounting/Akuntansi > 657.8 Accounting for Enterprises Enganged in Specific Kinds of Activities/Akuntansi Usaha yang Bergerak dalam Jenis Kegiatan Tertentu > 657.84 Communications and Entertainment Media/Media Komunikasi dan Hiburan
Divisions: Pascasarjana > Magister Ilmu Komunikasi
Depositing User: Dede Muksin Lubis
Date Deposited: 22 Nov 2021 06:16
Last Modified: 22 Nov 2021 06:16
URI: http://repository.mercubuana.ac.id/id/eprint/49452

Actions (login required)

View Item View Item