GHIFARY, HANI (2025) PERILAKU KOMUNIKASI PENGGEMAR K-POP PADA AKUN INSTAGRAM @OFFICIALKVIBES (Studi Deskriptif Kualitatif Pada Konten Konser Lisa Blackpink di Sahara Stage, Amerika Serikat). S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf Download (338kB) | Preview |
|
![]() |
Text (BAB I)
02 BAB 1.pdf Restricted to Registered users only Download (489kB) |
|
![]() |
Text (BAB II)
03 BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (689kB) |
|
![]() |
Text (BAB III)
04 BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (142kB) |
|
![]() |
Text (BAB IV)
05 BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (713kB) |
|
![]() |
Text (BAB V)
06 BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (68kB) |
|
![]() |
Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (204kB) |
|
![]() |
Text (LAMPIRAN)
08 LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (2MB) |
Abstract
Hallyu culture or Korean Wave is a cultural globalization originating from Korea. There are many factors behind the emergence of Hallyu culture, namely the strong influence of social media and online media that have emerged as new media. One of them is the Instagram account @officialkvibes, a social media that presents news content about Korean idols. These K-pop fans actively communicate and respond to each other's news content about Korean idols. This study aims to determine the communication behavior of K-pop fans on the Instagram account @officialkvibes. Using a qualitative approach with a constructivist paradigm and qualitative descriptive methods. This study uses the theory of determinism as an analytical framework. Data were obtained through in-depth interviews with five informants as well as observation and documentation of communications that have been carried out by K-pop fans on the Instagram account @officialkvibes. The results of this study indicate that in conducting communication, the followers of the Instagram account use verbal and nonverbal communication to communicate. This nonverbal communication uses features available on Instagram social media such as emoticons. Cultural acculturation occurs after communication is felt in terms of language and lifestyle. This finding concludes that through social media, especially Instagram, the emotional involvement of K-pop fans forms a new space and proves that this popular culture has an important role in shaping global culture in the future. Keywords: Hallyu culture; communication behavior; K-pop fans; Instagram Budaya Hallyu atau Korean Wave adalah globalisasi budaya yang berasal dari Korea ada banyak hal yang melatarbelakangi munculnya budaya Hallyu yaitu pengaruh kuat terdapatnya media sosial dan media online yang muncul sebagai media baru. Salah satunya akun Instagram @officialkvibes media sosial yang menyajikan konten-konten pemberitaan mengenai idol Korea. Para penggemar Kpop ini secara aktif melakukan komunikasi dan saling menanggapi konten pemberitaan idol Korea. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui perilaku komunikasi penggemar K-pop pada akun Instagram @officialkvibes. Dengan menggunakan pendekatan kualitatif dengan paradigma kontruktivisme dan metode deskripitif kualitatif. Penelitian ini menggunakan teori determinisme sebagai kerangka analisis. Data diperoleh melalui wawancara mendalam terhadap lima informan serta observasi dan dokumentasi dari komunikasi yang telah dilakukan oleh penggemar K-pop di akun Instagram @officialkvibes. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa dalam melakukan komunikasi para pengikut akun Instagram tersebut verbal dan komunikasi nonverbal digunakan untuk melakukan komunikasi. Komunikasi nonverbal ini menggunakan fitur-fitur yang tersedia di media sosial Instagram seperti emotikon. Akulturasi budaya terjadi setelah melakukan komunikasi dirasakan dalam hal bahasa dan juga gaya hidup. Temuan ini menyimpulkan bahwa melalui media sosial khususnya Instagram, keterlibatan emosional para penggemar K-pop membentuk ruang baru dan membuktikan bahwa budaya populer ini memiliki peran penting dalam membentuk budaya global kedepannya. Kata Kunci: budaya Hallyu; perilaku komunikasi; penggemar K-pop; Instagram.
Actions (login required)
![]() |
View Item |