AULIA, NASYA FADYA (2025) HUBUNGAN ANTARA KONTROL DIRI DENGAN IMPULSIVE BUYING E-COMMERCE PADA MAHASISWA DI JAKARTA SELATAN. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf Download (708kB) | Preview |
|
![]() |
Text (BAB I)
02 BAB 1.pdf Restricted to Registered users only Download (260kB) |
|
![]() |
Text (BAB II)
03 BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (353kB) |
|
![]() |
Text (BAB III)
04 BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (342kB) |
|
![]() |
Text (BAB IV)
05 BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (440kB) |
|
![]() |
Text (BAB V)
06 BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (208kB) |
|
![]() |
Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (252kB) |
|
![]() |
Text (LAMPIRAN)
08 LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (843kB) |
Abstract
Online shopping are continues to increase and actively carried out every day. Students also play a part in these shopping activities. South Jakarta is one of the areas with the highest number of e-commerce transactions. To prevent, manage, and correct impulsive tendencies, self-control is necessary. Self-control plays a major role for students in considering their priorities when shopping, especially online. The purpose of this study is to determine and explore the relationship between selfcontrol and impulsive e-commerce buying among students in South Jakarta. Impulsive buying, in the context of this study is defined as the behavior of making sudden or spontaneous purchases without prior planning, driven by emotional stimuli. On the other hand, Self-control is defined as an individual's ability to direct and regulate behavior by suppressing immediate desires in order to achieve more beneficial long-term goals. This study was conducted on 300 undergraduate students aged 19-24 years studying in South Jakarta. The research method used was a quantitative approach with correlational analysis techniques. Sampling was conducted using non-probability sampling with quota sampling techniques. This study used the Spearman rho method to show a negative and significant relationship between self-control and impulsive e-commerce buying among students in South Jakarta, with a correlation value of -0.840. Thus, it can be concluded that there is a strong negative correlation. This shows that the lower the self-control, the higher the impulsive e-commerce buying among students in South Jakarta. Keywords: Self-Control, Impulsive Buying, University Students Pembelian online terus meningkat dan dilakukan secara aktif setiap harinya. Mahasiswa turut menjadi bagian yang andil dalam melakukan kegiatan berbelanja tersebut. Jakarta Selatan masuk ke dalam kategori wilayah yang banyak melakukan transaksi di e-commerce. Untuk mencegah, mengelola, dan meluruskan kecenderungan impulsivitas perlu adanya kontrol diri. Kontrol diri menjadi peran utama bagi mahasiswa untuk mempertimbangkan skala prioritas dalam pembelian khususnya secara online. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk Mengetahui dan mengeksplorasi hubungan antara kontrol diri dengan impulsive buying e-commerce pada mahasiswa di Jakarta Selatan. Impulsive buying dalam konteks penelitian ini di definisikan sebagai perilaku membeli secara tiba-tiba atau spontan tanpa terencana dan didorong oleh rangsangan emosional. Sedangkan, kontrol diri di definisikan sebagai kemampuan individu yang dapat mengarahkan dan mengatur perilaku menahan keinginan sesaat demi mencapai tujuan jangka panjang yang lebih bermanfaat. Penelitian ini dilakukan terhadap 300 Mahasiswa/I S1 yang berkuliah di Jakarta Selatan berusia 19-24 tahun. Metode penelitian yang digunakan adalah pendekatan Kuantitatif dengan teknik analisis Korelasional. Pengambilan sampel dilakukan menggunakan Non Probability Sampling dengan teknik Quota Sampling. Hasil penelitian ini dilakukan menggunakan metode Spearman rho untuk menunjukkan hubungan yang negatif dan signifikan antara kontrol diri dan impulsive buying e-commerce pada mahasiswa di Jakarta Selatan, dengan nilai korelasi sebesar -0.840. Dengan demikian, dapat disimpulkan bahwa terdapat korelasi negatif namun kuat. Hal ini menunjukkan bahwa semakin rendah kontrol diri maka semakin tinggi impulsive buying e-commerce pada mahasiswa di Jakarta Selatan. Kata Kunci : Kontrol Diri, Impulsive Buying, Mahasiswa dan Mahasiswi
Actions (login required)
![]() |
View Item |