NATASHA, ALOINA (2024) INTERAKSI SIMBOLIK ANTAR PENGGEMAR K-POP DALAM PERILAKU KOMUNIKASI DI MEDIA SOSIAL X (Studi Deskriptif Pada Fandom NCTzen Indonesia di X). S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 Cover.pdf Download (386kB) | Preview |
|
|
Text (ABSTRAK)
02 Abstrak.pdf Download (107kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
03 Bab 1.pdf Restricted to Registered users only Download (229kB) |
||
Text (BAB II)
04 Bab 2.pdf Restricted to Registered users only Download (259kB) |
||
Text (BAB III)
05 Bab 3.pdf Restricted to Registered users only Download (123kB) |
||
Text (BAB IV)
06 Bab 4.pdf Restricted to Registered users only Download (538kB) |
||
Text (BAB V)
07 Bab 5.pdf Restricted to Registered users only Download (107kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
08 Daftar Pustaka.pdf Restricted to Registered users only Download (111kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
09 Lampiran.pdf Restricted to Registered users only Download (314kB) |
Abstract
Along with the development of popular culture, it is increasingly liked and favored by people of all ages. The popular culture that is currently trending is the Korean Wave culture. The Korean Wave that is most favored is the music industry commonly known as Korean Pop (K-Pop). One of the social media platforms often used by K-Pop fans is X. This study aims to understand and explain the symbolic social interaction among K-Pop fans in their communication behavior on social media platform X (Descriptive study on NCTzen fandom in Indonesia). The research employs Symbolic Interactionism theory. It uses a qualitative approach with Descriptive method and employs data triangulation validity technique with a sample of 6 individuals who are fans of NCT or part of the NCTzen fandom. The research findings indicate that the motive of informants in social interaction is to obtain information about NCT and communicate with fellow NCTzens. This motive drives the communication behavior of informants on social media X, forming friendships through sharing information and discussions about NCT. Despite conflicts on social media, the majority of NCTzens tend to focus on positive experiences and benefits of being part of the community. Keywords: Symbolic Interaction, Social Media X, Communication Behavior, Fans Seiring perkembangan budaya populer semakin disukai dan diminati dari kalangan semua usia. Budaya populer yang kini menjadi trend yaitu budaya Korean Wave. Korean Wave yang paling diminati adalah industri musik yang biasa disebut dengan Korean Pop (K-Pop). Salah satu media sosial yang sering digunakan oleh penggemar K-Pop adalah X. Penelitian ini bertujuan mengetahui dan menjelaskan interaksi simbolik antar penggemar K-Pop dalam perilaku komunikasi di media sosial X (studi Deskriptif pada fandom NCTzen di Indonesia). Penelitian ini menggunakan teori Interaksionisme Simbolik. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode Deskriptif. Penelitian ini menggunakan Teknik keabsahan tringulasi data yang mengambil subjek penelitian berjumlah 6 orang yang menjadi penggemar NCT atau masuk ke dalam fandom NCTzen. Hasil penelitian menunjukkan motif penggemar dalam berinteraksi adalah untuk mendapatkan informasi tentang NCT dan berkomunikasi dengan sesama NCTzen. Motif ini mendorong perilaku komunikasi informan di media sosial X, yang membentuk hubungan pertemanan melalui berbagi informasi dan diskusi tentang NCT. Meskipun terdapat konflik di media sosial, mayoritas NCTzen cenderung fokus pada pengalaman positif dan manfaat menjadi bagian dari komunitas. Kata Kunci: Interaksi Simbolik, Media Sosial X, Perilaku Komunikasi, Penggemar
Actions (login required)
View Item |