ANALISIS RESEPSI KHALAYAK KEPADA VLOG PENDAKIAN GUNUNG RINJANI PROJECT ATAP NEGERI CHANNEL FIERSA BESARI DI MEDIA SOSIAL YOUTUBE

SETIADI, AGUNG (2023) ANALISIS RESEPSI KHALAYAK KEPADA VLOG PENDAKIAN GUNUNG RINJANI PROJECT ATAP NEGERI CHANNEL FIERSA BESARI DI MEDIA SOSIAL YOUTUBE. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.

[img] Text (HAL COVER)
01 Cover.pdf

Download (671kB)
[img] Text (ABSTRAK)
02 Abstrak.pdf

Download (43kB)
[img] Text (BAB I)
03 Bab I.pdf
Restricted to Registered users only

Download (391kB)
[img] Text (BAB II)
04 Bab II.pdf
Restricted to Registered users only

Download (401kB)
[img] Text (BAB III)
05 Bab III.pdf
Restricted to Registered users only

Download (123kB)
[img] Text (BAB IV)
06 Bab IV.pdf
Restricted to Registered users only

Download (363kB)
[img] Text (BAB V)
07 Bab V.pdf
Restricted to Registered users only

Download (78kB)
[img] Text (DAFTAR PUSTAKA)
08 Daftar Pustaka.pdf
Restricted to Registered users only

Download (143kB)
[img] Text (LAMPIRAN)
09 Lampiran.pdf
Restricted to Registered users only

Download (714kB)

Abstract

Mountain climbing vlog content continues to grow, this can be supported, one of which is via social media youtube. The role of youtube social media here is so close to the wider audience and can build interpretation in the eyes of the public. Fiersa Besari youtube account about mountain climbing vlog content is here to entertain his followers on youtube. The mountain climbing vlog content contains positive and educative things. The purpose of this study was to find out and analyze the audience's meaning of the Mount Rinjani climbing vlog project National Roof channel Fiersa Besari on social media youtube. This study uses the encoding-decoding theory based on Stuart Hall concept. Basically, Stuart Hall departs from a one-way linear concept which he then develops into a more dynamic pattern by taking into account the roles of all parties involved in the process of producing and disseminating messages. This type of research was carried out using the constructivism paradigm, with the Stuart Hall Reception Analysis method, and a qualitative approach. The audience in this study are active youtube users who know and watch vlog content for climbing Mount Rinjani on the National Roof project, the Fiersa Besari channel on youtube social media and have different social and economic backgrounds. Based on the results of this study, it shows that there are various kinds of different meanings given by each audience. Each audience has their own opinions and views regarding the vlog content for climbing Mount Rinjani, the National Roof project, the Fiersa Besari channel on youtube social media. Audience interpretation of the vlog content for climbing Mount Rinjani project Atap Negeri channel Fiersa Besari on social media youtube tends to have dominant opinions compared to negotiations and opinions using Stuart Hall's Reception Analysis which divides into three positions: Dominant Hegemonic Position, Negotiated Position, and Oppositional Position . Keywords: Reception Analysis, Active Media Audience, Mount Rinjani Climbing, Vlog, Youtube Konten vlog pendakian Gunung terus berkembang, hal ini dapat ditunjang salah satunya lewat media sosial youtube. Peran media sosial youtube disini begitu dekat dengan khalayak secara luas dan dapat membangun interpretasi di mata masyarakat. Akun youtube Fiersa Besari tentang konten vlog pendakian Gunung hadir untuk menghibur para pengikutnya di youtube. Konten vlog pendakian Gunung tersebut berisikan tentang hal-hal yang positifserta edukatif. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui dan menganalisis pemaknaan khalayak kepada vlog pendakian Gunung Rinjani project Atap Negeri channel Fiersa Besari di media sosial youtube. Penelitian ini mempergunakan teori encoding-decoding yang berkonsep pada Stuart Hall. Pada dasarnya, Stuart Hall berangkat dari konsep linier satu arah yang kemudian ia kembangkan menjadi sebuah pola yang lebih dinamis dengan memperhitungkan peranan semua pihak yang terkait dalam proses produksi dan penyebaran pesan. Jenis penelitian yang dilakukan dengan menggunakan paradigma kontruktivisme, dengan metode Analisis Resepsi Stuart Hall, dan jenis pendekatan kualitatif. Khalayak pada penelitian ini merupakan pengguna aktif youtube yang mengetahui dan menonton konten vlog pendakian Gunung Rinjani project Atap Negeri channel Fiersa Besari di media sosial youtube dan memiliki latar belakang sosial dan ekonomi yang berbeda. Berdasarkan dari hasil penelitian ini, menunjukkan bahwa terjadi berbagai macam perbedaan makna yang diberikan oleh masing-masing khalayak. Masing-masing khalayak memiliki pendapat dan pandangan tersendiri terkait konten vlog pendakian Gunung Rinjani project Atap Negeri channel Fiersa Besari di media sosial youtube. Interpretasi khalayak pada konten vlog pendakian Gunung Rinjani project Atap Negeri channel Fiersa Besari di media sosial youtube cenderung memiliki opini yang dominan dibandingkan dengan negosiasi dan opisisi dengan menggunakan Analisis Resepsi Stuart Hall yang membagi menjadi tiga posisi: Dominan Hegemonic Position, Negotiated Position, dan Oppositional Position. Kata kunci: Analisis Resepsi, Khalayak Media Aktif, Pendakian Gunung Rinjani, Vlog, Youtube

Item Type: Thesis (S1)
Call Number CD: FK/KD. 23 014
NIM/NIDN Creators: 44519010022
Uncontrolled Keywords: Analisis Resepsi, Khalayak Media Aktif, Pendakian Gunung Rinjani, Vlog, Youtube
Subjects: 000 Computer Science, Information and General Works/Ilmu Komputer, Informasi, dan Karya Umum > 000. Computer Science, Information and General Works/Ilmu Komputer, Informasi, dan Karya Umum > 006 Special Computer Methods/Metode Komputer Tertentu > 006.6 Computer Graphics/Komputer Grafis, Grafika Komputer > 006.69 Special Topics in Computer Graphics/Topik Khusus dalam Grafik Komputer > 006.696 Digital Video/Video Digital
300 Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 300. Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 302 Social Interaction, Interpersonal Relations/Interaksi Sosial, Hubungan Antarpersonal > 302.2 Communication/Komunikasi
300 Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 300. Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 302 Social Interaction, Interpersonal Relations/Interaksi Sosial, Hubungan Antarpersonal > 302.2 Communication/Komunikasi > 302.23 Media (Means of Communication)/Media (Sarana Komunikasi)
300 Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 300. Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 302 Social Interaction, Interpersonal Relations/Interaksi Sosial, Hubungan Antarpersonal > 302.2 Communication/Komunikasi > 302.24 Content/Isi Komunikasi
Divisions: Fakultas Ilmu Komunikasi > Komunikasi Digital
Depositing User: ADELINA HASNA SETIAWATI
Date Deposited: 14 Jul 2023 06:31
Last Modified: 14 Jul 2023 06:31
URI: http://repository.mercubuana.ac.id/id/eprint/79162

Actions (login required)

View Item View Item