STRATEGI KOMUNIKASI KOMUNITAS LEWAT MEDIA SOSIAL GUNA MELESTARIKAN BUDAYA (Study Kasus Instagram Kalak Karo di Tangerang Selatan)

GINTING, RIKARDO (2020) STRATEGI KOMUNIKASI KOMUNITAS LEWAT MEDIA SOSIAL GUNA MELESTARIKAN BUDAYA (Study Kasus Instagram Kalak Karo di Tangerang Selatan). S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.

[img]
Preview
Text (HAL COVER)
01. Cover.pdf

Download (794kB) | Preview
[img] Text (BAB I)
02. Bab 1.pdf
Restricted to Registered users only

Download (803kB)
[img] Text (BAB II)
03. Bab 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (637kB)
[img] Text (BAB III)
04. Bab 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (340kB)
[img] Text (BAB IV)
05. Bab 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (845kB)
[img] Text (BAB V)
06. Bab 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (217kB)
[img] Text (DAFTAR PUSTAKA)
07. DAFTAR PUSTAKA.pdf
Restricted to Registered users only

Download (186kB)
[img] Text (LAMPIRAN)
08. LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (534kB)

Abstract

The development of social media is now very rapid, instead of moving towards an allmodern era, it has begun to be seen from the widespread use of social media, especially Instagram. Many of the functions have begun to switch to Cultural Preservation using Communication Strategies, so it's no wonder Instagram is very popular in the current era. Communication strategy we can know is a plan where the communication we build wants to be delivered according to the target, with a communication plan it can run effectively. This research I will discuss about Community Communication Strategies through Social Media to Preserve Culture (Kalak Karo Instagram Case Study in South Tangerang). This type of research is constructivism with a qualitative approach, the method used is a case study method and to obtain data using interview techniques or interviews and pictures. The fact that we have found that Instagram is starting to be used as a medium to gain appreciation and education by several parties, is also due to the communication strategy as a support for success. Indeed, it is necessary to have a separate understanding and a special strategy to obtain the desired results in cultural preservation, and not forgetting to study the behavior or trend of popular culture today in order to run properly and wisely. Keywords: Communication Strategy, Community, Cultural Preservation, Instagram, Qualitative. Perkembangan media social sekarang ini sudah sangat pesat, alihalih untuk menuju era serba modern pun sudah mulai terlihat dari maraknya penggunaan media sosial terutama Instagram. Fungsinya pun sudah mulai banyak yang beralih kepada Pelestarian Budaya menggunakan Strategi Komunikasi, maka tidak heran lagi Instagram sudah sangat populer di era saat ini. Strategi Komunikasi bisa kita ketahui yaitu sebuah perencanaan dimana komunikasi yang kita bangun ingin disampaikan sesuai sasaran, dengan adanya sebuah perencanaan komunikasi pun dapat berjalan dengan efektif. Penelitian ini saya akan membahas mengenai Strategi Komunikasi Komunitas Lewat Media Sosial Guna Melestarikan Budaya (Study Kasus Instagram Kalak Karo di Tangerang Selatan). Tipe penelitian ini adalah konstruktivisme dengan pendekatan kualitatif, metode yang digunakan adalah metode studi kasus dan untuk memperoleh datanya menggunakan teknik interview atau wawancara dan gambar. Kenyataan yang ditemui bahwa Instagram mulai di gunakan sebagai media untuk memperoleh sebuah apresiasi dan juga edukasi oleh beberapa pihak, tak luput juga dari strategi komunikasi sebagai penunjang keberhasilan. Memang perlu adanya pemahaman tersendiri dan strategi yang khusus untuk memperoleh hasil yang sesuai keinginan dalam pelestarian budaya, dan tidak lupa mempelajari tingkah laku ataupun trend budaya yang populer saat ini guna berjalan secara baik dan bijaksana. Kata kunci : Strategi Komunikasi, Komunitas, Pelestarian Budaya, Instagram, Kualitatif.

Item Type: Thesis (S1)
Call Number CD: FK/BRD. 20 082
NIM/NIDN Creators: 44114010035
Uncontrolled Keywords: Strategi Komunikasi, Komunitas, Pelestarian Budaya, Instagram, Kualitatif.
Subjects: 000 Computer Science, Information and General Works/Ilmu Komputer, Informasi, dan Karya Umum > 070 Documentary Media, Educational Media, News Media, Journalism, Publishing/Media Dokumenter, Media Pendidikan, Media Berita, Jurnalisme, Penerbitan > 070.1-070.9 Standard Subdivisions of Documentary Media, Educational Media, News Media, Journalism, Publishing/Subdivisi Standar Dari Media Dokumenter, Media Pendidikan, Media Berita, Jurnalisme, Penerbitan > 070.1 Documentary Media, Educational Media, News Media/Media Dokumenter, Media Pendidikan, Media Berita > 070.19 Broadcast Media/Media Broadcast
300 Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 300. Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 302 Social Interaction, Interpersonal Relations/Interaksi Sosial, Hubungan Antarpersonal > 302.2 Communication/Komunikasi
300 Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 300. Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 302 Social Interaction, Interpersonal Relations/Interaksi Sosial, Hubungan Antarpersonal > 302.2 Communication/Komunikasi > 302.23 Media (Means of Communication)/Media (Sarana Komunikasi)
600 Technology/Teknologi > 650 Management, Public Relations, Business and Auxiliary Service/Manajemen, Hubungan Masyarakat, Bisnis dan Ilmu yang Berkaitan > 657 Accounting/Akuntansi > 657.8 Accounting for Enterprises Enganged in Specific Kinds of Activities/Akuntansi Usaha yang Bergerak dalam Jenis Kegiatan Tertentu > 657.84 Communications and Entertainment Media/Media Komunikasi dan Hiburan
Divisions: Fakultas Ilmu Komunikasi > Penyiaran
Depositing User: Dede Muksin Lubis
Date Deposited: 20 Jan 2023 03:16
Last Modified: 10 Mar 2023 02:12
URI: http://repository.mercubuana.ac.id/id/eprint/73579

Actions (login required)

View Item View Item