AFIFA, AGIL RACHMEINA NUR (2021) PROGRAM KOMUNIKASI YAYASAN AIDS INDONESIA DALAM UPAYA MENGURANGI STIGMA DAN DISKRIMINASI MASYARAKAT TERHADAP ORANG DENGAN HIV/AIDS (ODHA). S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 Cover - Agil Rachmeina Nur Afifa.pdf Download (259kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
02 Bab 1 - Agil Rachmeina Nur Afifa.pdf Restricted to Registered users only Download (162kB) |
||
Text (BAB II)
03 Bab 2 - Agil Rachmeina Nur Afifa.pdf Restricted to Registered users only Download (231kB) |
||
Text (BAB III)
04 Bab 3 - Agil Rachmeina Nur Afifa.pdf Restricted to Registered users only Download (145kB) |
||
Text (BAB IV)
05 Bab 4 - Agil Rachmeina Nur Afifa.pdf Restricted to Registered users only Download (510kB) |
||
Text (BAB V)
06 Bab 5 - Agil Rachmeina Nur Afifa.pdf Restricted to Registered users only Download (104kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
08 Daftar Pustaka - Agil Rachmeina Nur Afifa.pdf Restricted to Registered users only Download (64kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
09 Lampiran - Agil Rachmeina Nur Afifa.pdf Restricted to Registered users only Download (432kB) |
Abstract
The Indonesian AIDS Foundation is a non-profit organization that focuses on HIV & AIDS prevention programs. One of the biggest obstacles in preventing and overcoming the HIV / AIDS epidemic is the stigma and discrimination against people living with HIV / AIDS (PLWHA). Stigma and discrimination are formed as a result of people's ignorance about HIV / AIDS. The purpose of this study was to find out how the Indonesian AIDS Foundation's communication program was in an effort to reduce community stigma and discrimination against PLWHA. This research refers to the theoretical basis of the steps in planning communication programs proposed by Assifi and French which includes analyzing problems, analyzing audiences, formulating objectives, selecting media or communication channels, developing messages, planning media production, planning program management, and planning monitoring and evaluation. The research method used is descriptive qualitative by conducting in-depth interviews with informants. The results of this study indicate that the Indonesian AIDS Foundation's communication program in an effort to reduce community stigma and discrimination against PLWHA is by running the IEC (Communication, Information and Education) program with the theme "Zero Stigma" through planning steps that refer to Assifi and French models. This study concludes that by carrying out the steps in program planning properly, it can assist organizations in running a more structured and effective communication program. Keywords: Communication program planning, Stigma, Discrimination, HIV/AIDS Yayasan AIDS Indonesia merupakan organisasi nirlaba (non profit) yang berfokus kepada program pencegahan HIV & AIDS. Salah satu hambatan paling besar dalam pencegahan dan penanggulangan epidemi HIV/AIDS yaitu stigma dan diskriminasi masyarakat terhadap orang dengan HIV/AIDS (ODHA). Stigma dan diskriminasi terbentuk akibat ketidaktahuan masyarakat tentang HIV/AIDS. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui bagaimana program komunikasi Yayasan AIDS Indonesia dalam upaya mengurangi stigma dan diskriminasi masyarakat terhadap ODHA. Penelitian ini mengacu pada landasan model langkah-langkah perencanaan program komunikasi yang dikemukakan oleh Assifi dan French yang meliputi menganalisis masalah, mengalisis khalayak, merumuskan objektif, memilih media atau saluran komunikasi, mengembangkan pesan, merencanakan produksi media, merencanakan manajemen program, dan merencanakan monitoring dan evaluasi. Metode penelitian yang digunakan adalah deskriptif kualitatif dengan melakukan wawancara mendalam kepada narasumber. Hasil penelitian ini menunjukan bahwa program komunikasi Yayasan AIDS Indonesia dalam upaya mengurangi stigma dan diskriminasi masyarakat terhadap ODHA yaitu dengan menjalankan program KIE (Komunikasi, Informasi, dan Edukasi) dengan mengusung tema “Zero Stigma” melalui langkah perencanaan yang mengacu pada model Assifi dan French. Penelitian ini menyimpulkan bahwa dengan melakukan langkah-langkah perencanaan program dengan baik dapat membantu organisasi dalam menjalankan program komunikasi yang lebih terstruktur dan efektif. Kata kunci: Perencanaan program komunikasi, Stigma, Diskriminasi, HIV/AIDS
Actions (login required)
View Item |