SUSANTI, MELISSA (2021) TEMA-TEMA FANTASI KOMUNITAS KLAMBY LOYAL CUSTOMER (Studi Deskriptif Kualitatif TentangTema-Tema Fantasi Pada Komunitas Instagram @Klamby loyal customer). S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 Cover - Melisa Susanti.pdf Download (166kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
02 Bab 1 - Melisa Susanti.pdf Restricted to Registered users only Download (117kB) |
||
Text (BAB II)
02. BAB II - Melisa Susanti.pdf Restricted to Registered users only Download (145kB) |
||
Text (BAB III)
04 Bab 3 - Melisa Susanti.pdf Restricted to Registered users only Download (284kB) |
||
Text (BAB IV)
05 BAB 4 - Melisa Susanti.pdf Restricted to Registered users only Download (449kB) |
||
Text (BAB V)
06 Bab 5 - Melisa Susanti.pdf Restricted to Registered users only Download (28kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 Daftar Pustaka - Melisa Susanti.pdf Restricted to Registered users only Download (70kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
08 Lampiran - Melisa Susanti.pdf Restricted to Registered users only Download (328kB) |
Abstract
Wearing Klamby is a local brand that has successfully built communication with its customers through Instagram. The success of Wearing Klamby can be seen from the Instagram of the Klamby loyal customer (KLC) community of 17 thousand followers. The KLC community is a place for loyal customers to get information about Wearing Klamby. Seeing the high loyalty of the KLC community made researchers interested in researching this community with the research title "Fantasy Themes of the Klamby Loyal Customer Community (A Qualitative Descriptive Study of Fantasy Themes in the Instagram Community @lamby loyal customer)". Ernest Bormann calls his theory Fantasy Theme Analysis (FTA). In this theory, a fantasy does not refer to fictional stories or erotic desires. Fantasy in this theory is a story or joke that contains or expresses emotion. Fantasy includes events of a group member in the past, or events that may occur in the future. The four key terms in this theory are: Fantasy Theme, Fantasy Chain, Fantasy Fantasy and Rhetorical Visions. This study aims to see and analyze fantasy themes that exist in the KLC community by using a qualitative descriptive fantasy of research. Data collection techniques were carried out by interview and data analysis. The results of this study indicate that there are several fantasy themes that build cohesiveness in the Klamby loyal customer community, namely the fantasy theme "Umrah with Klamby", "movie together the digital show" and "charity". These fantasy themes can build social reality in the community and form communication patterns. Kata Kunci: Communication, Public Relations, fantasy theme analysis Wearing Klamby merupakan brandlokal yang sukses membangun komunikasi dengan pelanggannya melalui Instagram. Kesuksesan Wearing Klamby dapat dilihat dari instagram komunitas Klamby loyal customer (KLC) sebanyak 17 ribu followers. Komunitas KLC merupakan wadah bagi pelanggan setia untuk mendapatkan informasi tentang Wearing Klamby. Melihat loyalitas yang tinggi dari komunitas KLCmembuat peneliti tertarik untuk meneliti komunitas ini dengan judul penelitian “Tema-Tema Fantasi Komunitas KlambyLoyal Customer (Studi Deskriptif Kualitatif Tentang Tema-Tema Fantasi Pada Komunitas Instagram @Klambyloyal customer)”. Ernest Bormann meyebut teorinya dengan istilah Fantasy Theme Analysis (FTA), Dalam teori ini, sebuah fantasi tidak merujuk pada cerita-cerita fiktif atau keinginan erotis. Fantasi dalam teori ini adalah cerita atau lelucon yang mengandung atau mengungkapkan emosi. Fantasi meliputi peristiwa dari seorang anggota kelompok di masa lalu, atau peristiwa yang mungkin terjadi di masa depan. Empat istilah kunci dalam teori ini adalah : Fantasy Theme ( Tema Fantasi), Fantasy Chain (rantai fantasi), Fantasy Fantasy (Tipe Fantasi) dan Rhetorical Visions (Visi retoris). Penelitian ini bertujuan untuk melihat dan menganalisis tema-tema fantasi yang ada didalam komunitas KLCdenganmenggunakan tipe penelitian deskriptif kualitatif. Teknik pengumpulan data dilakukan dengan wawancara dan analisis data. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa terdapat beberapa tema fantasi yang membangun kohevitas didalam komunitas Klamby loyal customer yaitu tema fantasi “umrah bersama Klamby”, “nonton bareng digital show” dan “charity”. Tema-tema fantasi tersebut dapat membangun realitas sosial dalam komunitas dan membentuk pola komunikasi. Kata Kunci: Komunikasi, Tema Fantasi, Komunitas, Kamby loyal customer
Actions (login required)
View Item |