ARIESTA, KHAIRINA (2020) STRATEGI PROMOSI KASKUS PODCAST MELALUI BAURAN PROMOSI UNTUK MENINGKATKAN BRAND AWARENESS KASKUSER (Studi Kasus pada Divisi Marketing Kaskus Tahun 2019). S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf Download (388kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
02 BAB 1.pdf Restricted to Registered users only Download (348kB) |
||
Text (BAB II)
03 Bab 2.pdf Restricted to Registered users only Download (342kB) |
||
Text (BAB III)
04 Bab 3.pdf Restricted to Registered users only Download (101kB) |
||
Text (BAB IV)
05 Bab 4.pdf Restricted to Registered users only Download (531kB) |
||
Text (BAB V)
06 Bab 5.pdf Restricted to Registered users only Download (31kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 Daftar Pustaka.pdf Restricted to Registered users only Download (86kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
08 Lampiran.pdf Restricted to Registered users only Download (366kB) |
Abstract
The development of technology have brought impact to the appearance of new media, one of them is podcast media. As a new media, podcasts certainly have a variety of uniqueness and advantages when being compared to other information media. Seeing through the uniqueness of this media, KASKUS makes podcasts a new media where they manage an introduction to their consumers in order to spread the information media used on the KASKUS platform in 2019. Therefore, the promotion strategy is one of the appropriate activities to introduce a product to consumers, for the product to be widely known. The concept used in this research is an efficient and effective promotion strategy process by analyzing the communication process carried out by the marketing division in regards to the planning of the IMC program, selecting the mixture of promotion and evaluating the impact on the introduction of podcast media to Kaskuser. This research uses a constructivist paradigm with a descriptive type of research using a case study method with a qualitative approach, where the data collection technique will be counducted through in-depth interviews with informants. The results showed that the KASKUS podcast promotion strategy through the mixed promotion to raise Kaskuser brand awareness in 2019 carried out all IMC stages in determining the mixture of promotion and conducting program evaluations. The mixed promotion used consist of interactive marketing, online media advertising and events and public relations. The results gained from this promotion strategy is a raise in the introduction of KASKUS podcast to Kaskuser. Keywords : Promotion Strategy, Promotion Mix, KASKUS Podcast, Brand awareness Perkembangan teknologi membuat media baru bermunculan, salah satunya media podcast. Sebagai media baru, podcast tentu memiliki berbagai macam keunikan dan kelebihan jika dibandingkan dengan media informasi lainnya. Melihat keunikan media ini, KASKUS menjadikan podcast sebagai media baru yang ingin diperkenalkan kepada konsumen mereka untuk bisa memperluas lagi media informasi yang digunakan pada platform KASKUS pada tahun 2019. Oleh karena itu, strategi promosi merupakan salah satu kegiatan yang sesuai untuk memperkenalkan suatu produk kepada konsumen agar dikenal secara luas. Konsep yang digunakan dalam penelitian ini adalah proses strategi promosi yang efisien dan efektif dengan melakukan analisis proses komunikasi yang dilakukan oleh divisi marketing dalam merencanakan program IMC, pemilihan bauran promosi dan evaluasi yang berdampak dalam pengenalan media podcast kepada Kaskuser. Penelitian ini menggunakan paradigma konstruktivis dengan tipe penelitian deskriptif menggunakan metode studi kasus dengan pendekatan kualitatif, dimana teknik pengumpulan data melalui wawancara mendalam kepada informan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa strategi promosi KASKUS podcast melalui bauran promosi untuk meningkatkan brand awareness Kaskuser pada tahun 2019 melakukan keseluruhan tahapan IMC dalam menentukan bauran promosi serta melakukan evaluasi program. Bauran promosi yang digunakan adalah pemasaran interaktif, iklan media online serta event dan hubungan masyarakat. Hasil yang didapatkan dari strategi promosi tersebut adalah peningkatan pengenalan KASKUS podcast terhadap Kaskuser. Kata kunci: Strategi Promosi, Bauran Promosi, KASKUS Podcast, Brand awareness
Actions (login required)
View Item |