PEMANFAATAN TEKNOLOGI MULTIMEDIA INTERAKTIF SEBAGAI SARANA PENUNJANG EFEKTIVITAS PEMBELAJARAN MATERI BANGUN RUANG

PRAYOGA, DESTA (2019) PEMANFAATAN TEKNOLOGI MULTIMEDIA INTERAKTIF SEBAGAI SARANA PENUNJANG EFEKTIVITAS PEMBELAJARAN MATERI BANGUN RUANG. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.

[img] Text (JURNAL MAHASISWA)
Jurnal Yudisium - Desta Prayoga 41514110021.pdf
Restricted to Registered users only

Download (874kB)

Abstract

The introduction of mathematical geometry that has been taught in book media less effective because students are less able to understand the material conveyed by educators with conventional two-dimensional media. Augmented Reality presents a new breakthrough in real and virtual world integration, presenting virtual reality that complements what is in the real world. Integration of text and markers is designed through 4 scenarios, making marker frames where the camera will start scanning; in the marker there is an identity to scan objects to be displayed on the screen; the camera starts scanning; the object is identified, then display it on the screen. With the application of multimedia technology that produces interactive output, hope that educators can more easily presents mathematics learning material, especially geometry so students can more easily understand the learning material delivered. Key words: Augmented Reality, Geometry, Marker Based Tracking Pengenalan media bangun ruang matematika yang selama ini diajarkan dalam media buku kurang efektif dikarenakan peserta didik kurang mampu memahami materi yang disampaikan oleh pendidik dengan media konvensional dua dimensi. Augmented Reality menghadirkan terobosan baru dalam integrasi dunia nyata dan maya, menghadirkan realitas maya yang melengkapi apa yang ada di dunia nyata. Integrasi teks dan marker dilakukan melalui 4 skenario, 1) Pembuatan frame marker dimana kamera akan memulai proses pemindaian; 2) Dalam marker terdapat identitas guna memindai objek yang ditampilkan dalam layar; 3) Kamera memulai pemindaian; 4) Objek diidentifikasi, lalu ditampilkan dalam layar. Dengan diterapkannya teknologi multimedia yang menghasilkan output interaktif, diharapkan pendidik dapat lebih mudah menyampaikan materi pembelajaran matematika khususnya bangun ruang sehingga peserta didik dapat lebih mudah memahami materi yang disampaikan. Kata kunci: Augmented Reality, Bangun Ruang, Marker Based Tracking

Item Type: Thesis (S1)
Call Number CD: JM/TI. 19 072
Call Number: JM/15/19/106
NIM: 41514110021
Uncontrolled Keywords: Augmented Reality, Bangun Ruang, Marker Based Tracking
Subjects: 300 Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 370 Education/Pendidikan > 371 Educational Institutions, Schools and Their Activities/Institusi Pendidikan, Sekolah dan Aktifitasnya > 371.3 Methods of Instruction and Study/Metode Belajar Mengajar, Kegiatan Belajar Mengajar
300 Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 370 Education/Pendidikan > 372 Elementary Education/Pendidikan Dasar > 372.4 Reading/Membaca, Belajar Membaca
700 Arts/Seni, Seni Rupa, Kesenian > 740 Drawing and Decorative Art/Menggambar dan Seni Dekorasi
700 Arts/Seni, Seni Rupa, Kesenian > 740 Drawing and Decorative Art/Menggambar dan Seni Dekorasi > 747 Interior Decoration/Dekorasi Interior, Desain Interior
700 Arts/Seni, Seni Rupa, Kesenian > 740 Drawing and Decorative Art/Menggambar dan Seni Dekorasi > 747 Interior Decoration/Dekorasi Interior, Desain Interior > 747.7 Decoration of Specific Rooms/Dekorasi Interior Ruang Khusus Lainnya
700 Arts/Seni, Seni Rupa, Kesenian > 740 Drawing and Decorative Art/Menggambar dan Seni Dekorasi > 747 Interior Decoration/Dekorasi Interior, Desain Interior > 747.7 Decoration of Specific Rooms/Dekorasi Interior Ruang Khusus Lainnya > 747.73 Studies/Ruang Belajar
Divisions: Fakultas Ilmu Komputer > Informatika
Depositing User: Dede Muksin Lubis
Date Deposited: 24 Sep 2019 01:28
Last Modified: 15 Jan 2020 02:54
URI: http://repository.mercubuana.ac.id/id/eprint/50854

Actions (login required)

View Item View Item