FADILLA, KEKE EKA (2024) ANALISIS RESEPSI PADA KONTEN TIK TOK @VMULIANA MENGENAI EDUKASI DAN SEPUTAR DUNIA KERJA. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 Cover.pdf Download (880kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
02 Bab 1.pdf Restricted to Registered users only Download (244kB) |
||
Text (BAB II)
03 Bab 2.pdf Restricted to Registered users only Download (145kB) |
||
Text (BAB III)
04 Bab 3.pdf Restricted to Registered users only Download (156kB) |
||
Text (BAB IV)
05 Bab 4.pdf Restricted to Registered users only Download (381kB) |
||
Text (BAB V)
06 Bab 5.pdf Restricted to Registered users only Download (80kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 Daftar Pustaka.pdf Restricted to Registered users only Download (91kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
08 Lampiran.pdf Restricted to Registered users only Download (466kB) |
Abstract
Content Creator Vina Muliana or often called Vina has a TikTok account @vmuliana which has its own uniqueness or is a differentiator from other TikTok accounts other education, but can also attract public attention to follow the TikTok @vmuliana account. The purpose of this study is to determine and describe how the reception of TikTok @vmuliana content is educational and about the world of work, is a TikTok content creator who disseminates information about education and about the world of work. Basically an analysis of audience reception to emphasize the process of making meaning by the audience when watching educational shows & about the world of work on the @vmuliana TikTok account. The data collection method was carried out in depth with 7 informants who are followers of the @vmuliana TikTok account. This research uses a qualitative approach method, with Stuart Hall's reception analysis. Based on the research carried out, the results obtained by the TikTok @vmuliana account are different, namely informants are divided into two positions, namely dominant hegemony and negotiation. There are dominant hegemony informants who give statements that TikTok @vmuliana content is useful for informants for career preparation and planning. There are also informants with negotiation positions in giving their own statements based on seeing @vmuliana's content as the same as other educational content creators and also depending on each individual to receive the message conveyed. Konten Kreator Vina Muliana atau kerap dipanggil Vina dengan mempunya akun TikTok @vmuliana yang memiliki keunikan tersendiri atau menjadi pembeda dari akun TikTok lainnya edukasi lainnya, tetapi dapat juga menarik perhatian publik untuk mengikuti akun TikTok @vmuliana tersebut. Tujuan penelitian ini ingin mengetahui dan mendeskripsikan bagaimana resepsi terhadap konten TikTok @vmuliana edukasi dan seputar dunia kerja, ialah seorang konten kreator TikTok yang melakukan penyebaran informasi mengenai edukasi dan seputar dunia kerja, pada dasarnya analisis resepsi khalayak dalam menekankan proses pembuatan makna oleh audiens ketika melihat tayangan edukasi & seputar dunia kerja akun TikTok @vmuliana, Metode pengumpulan data dilakukan secara mendalam dengan 7 informan yang merupakan followers akun TikTok @vmuliana. Penelitian ini menggunakan metode pendekatan kualitatif, dengan analisis resepsi Stuart Hall. Berdasarkan penelitian yang dilaksanakan hasil yang diperoleh akun TikTok @vmuliana berbeda-beda yaitu informan terbagi menjadi dua posisi yaitu hegemoni dominan dan negosiasi. Terdapat informan hegemoni dominan yang memberikan pernyataan bahwa konten TikTok @vmuliana bermanfaat bagi informan untuk persiapan dan perencanaan karir. Terdapat pula informan dengan posisi negosiasi dalam memberikan pernyataan sendiri berdasarkan melihat konten @vmuliana sama saja dengan konten kreator edukasi lainnya dan juga tergantung pada individu masing- masing untuk menerima pesan yang disampaikannya.
Actions (login required)
View Item |