PENDAMPINGAN DAN PENGELOLAAN PERENCANAAN MEDIA DIGITAL PADA MEDIA SOSIAL INSTAGRAM UMKM PERSAMAAN KOPI DALAM MENINGKATKAN BRAND AWARENESS

RACHMAYANTI, NABILAH (2024) PENDAMPINGAN DAN PENGELOLAAN PERENCANAAN MEDIA DIGITAL PADA MEDIA SOSIAL INSTAGRAM UMKM PERSAMAAN KOPI DALAM MENINGKATKAN BRAND AWARENESS. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.

[img]
Preview
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf

Download (487kB) | Preview
[img]
Preview
Text (ABSTRAK)
02 ABSTRAK.pdf

Download (205kB) | Preview
[img] Text (BAB I)
03 BAB 1.pdf
Restricted to Registered users only

Download (236kB)
[img] Text (BAB II)
04 BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (476kB)
[img] Text (BAB III)
05 BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (396kB)
[img] Text (BAB IV)
06 BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (358kB)
[img] Text (BAB V)
07 BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text (BAB VI)
08 BAB 6.pdf
Restricted to Registered users only

Download (174kB)
[img] Text (DAFTAR PUSTAKA)
09 DAFTAR PUSTAKA.pdf
Restricted to Registered users only

Download (187kB)
[img] Text (LAMPIRAN)
10 LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)

Abstract

SMEs competition in digital media is increasing rapidly. The implementerand the team carried out the National Care Final Task (TAPN) activity to helpdevelop Persamaan Kopi brand awareness, especially on Instagram. SMEsPersamaan Kopi is known for its uniqueness, such as using coffee beans fromlocal farmers, which are processed directly by the baristas, having rooftopfacilities, and having a comfortable place to work from a cafe. Previously, Persamaan Kopi SMEs had an Instagram account, but the promotion was not optimal due to a lack of human resources (HR) to manage the account. Persamaan Kopi has 1718 followers, 44 posts, and 0 following on their Instagramaccount.T The methods applied in this activity are training (the presentation of material) and mentoring. Acting as a Digital Media Planner provides trainingand assistance, including how to search for references with relevant keywords, create daily content plans, explain types of content, and publish content onInstagram. For eight months (July 2023 - Nove,ber 2023) and (March 2024 - June2024), the implementation team accompanied Persamaan Kopi, with the result that the partners succeeded in finding references with relevant keywords, creatingdaily content plans, implementing various types of content, and publishing content on Instagram. This is supported by the results of the questionnaire survey, whichshow that 100% of respondents strongly agree that Persamaan Kopi SMEs canimplement the results of mentoring. In terms of engagement, the number of Persamaan Kopi followers has also increased, namely to 1932 followers as of June 30, 2024. Based on the analysis of training and mentoring, the potential forsustainability of Persamaan Kopi SMEs can be seen in running their businessesvia Instagram. SMEs begin to understand how to create content and utilizeInstagram features to maximize content. The team hoped that partners couldcontinue to innovate in designing strategies on Instagram so that they couldmaintain their existence on social media. Keyword: SMEs, Brand Awareness, Digital Media Planner, Instagram Persaingan UMKM di media digital semakin pesat. Pelaksana dan timmelakukan kegiatan Tugas Akhir Peduli Negeri (TAPN) untuk membantumengembangkan brand awareness Persamaan Kopi, khususnya di Instagram. UMKM Persamaan Kopi dikenal dengan keunikannya seperti penggunaan biji kopi dari petani lokal yang diolah langsung oleh baristanya, mempunyai fasilitasrooftop, dan tempat yang nyaman untuk bekerja dari kafe. Sebelumnya UMKMPersamaan Kopi telah memiliki akun Instagram, namun promosi yang dilakukanbelum optimal karena kurangnya sumber daya manusia (SDM) yang mengelolaakun tersebut. Persamaan Kopi memiliki 1718 followers, 44 posts, dan 0 followingdi akun Instagramnya. Metode yang diterapkan dalam kegiatan ini adalah pelatihan (pemaparanmateri) dan pendampingan. Pelaksana sebagai Digital Media Plannermemberikan pelatihan dan pendampingan mencakup cara mencari referensi dengan kata kunci yang relevan, pembuatan rencana konten harian, penjelasanjenis-jenis konten, serta publikasi konten di Instagram. Selama delapan bulan (Juli 2023 - November 2023) dan (Maret 2024 - Juni 2024) tim pelaksana mendampingi Persamaan Kopi, hasilnya mitra berhasil mencari referensi dengan kata kunci yang relevan, membuat rencana kontenharian, mengimplementasikan berbagai jenis konten, dan mempublikasikankonten di Instagram. Hal ini didukung oleh hasil kuesioner yang menunjukkanbahwa 100% responden sangat setuju bahwa Mitra UMKM dapat menerapkanhasil pendampingan. Dari segi engagement, jumlah pengikut Persamaan Kopi juga meningkat, yakni menjadi 1932 followers per 30 Juni 2024. Berdasarkan analisis pelatihan dan pendampingan, terlihat potensi keberlanjutan UMKM Persamaan Kopi dalam menjalankan bisnisnya melalui Instagram. Mitra mulai memahami cara membuat konten dan memanfaatkan fiturfitur Instagram untuk memaksimalkan konten. Diharapkan mitra dapat terusberinovasi dalam merancang strategi di Instagram agar dapat menjagaeksistensinya di media sosial. Kata Kunci: UMKM, Brand Awareness, Digital Media Planner, Instagram.

Item Type: Thesis (S1)
Call Number CD: FK/KD. 24 013
Call Number: SK/45/24/007
NIM/NIDN Creators: 44520010020
Uncontrolled Keywords: UMKM, Brand Awareness, Digital Media Planner, Instagram.
Subjects: 000 Computer Science, Information and General Works/Ilmu Komputer, Informasi, dan Karya Umum > 000. Computer Science, Information and General Works/Ilmu Komputer, Informasi, dan Karya Umum > 006 Special Computer Methods/Metode Komputer Tertentu > 006.7 Multimedia Systems/Sistem-sistem Multimedia > 006.75 Social Multimedia/Multimedia Social > 006.754 Online Social Network/Situs Jejaring Sosial, Sosial Media
600 Technology/Teknologi > 650 Management, Public Relations, Business and Auxiliary Service/Manajemen, Hubungan Masyarakat, Bisnis dan Ilmu yang Berkaitan > 657 Accounting/Akuntansi > 657.8 Accounting for Enterprises Enganged in Specific Kinds of Activities/Akuntansi Usaha yang Bergerak dalam Jenis Kegiatan Tertentu > 657.84 Communications and Entertainment Media/Media Komunikasi dan Hiburan
600 Technology/Teknologi > 650 Management, Public Relations, Business and Auxiliary Service/Manajemen, Hubungan Masyarakat, Bisnis dan Ilmu yang Berkaitan > 658 General Management/Manajemen Umum > 658.01-658.09 [Management of Enterprises of Specific Sizes, Scopes, Forms; Data Processing]/[Pengelolaan Usaha dengan Ukuran, Lingkup, Bentuk Tertentu; Pengolahan Data] > 658.02 Management of Enterprises of Specific Sizes and Scopes/Pengelolaan Usaha dengan Ukuran dan Lingkup Tertentu > 658.022 Small Enterprises/Usaha Kecil
Divisions: Fakultas Ilmu Komunikasi > Komunikasi Digital
Depositing User: khalimah
Date Deposited: 21 Aug 2024 07:44
Last Modified: 21 Aug 2024 07:44
URI: http://repository.mercubuana.ac.id/id/eprint/90511

Actions (login required)

View Item View Item