FAZRI, CHAIRUL (2024) AKTIVITAS KOMUNIKASI PEMASARAN JASA PALANG PINTU BETAWI DALAM MEMPROMOSIKAN TRADISI BETAWI (Studi Pada Sanggar Palang Pintu Bang Bens). S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 Cover.pdf Download (559kB) | Preview |
|
|
Text (ABSTRAK)
02 Abstrak.pdf Download (108kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
03 Bab 1.pdf Restricted to Registered users only Download (205kB) |
||
Text (BAB II)
04 Bab 2.pdf Restricted to Registered users only Download (224kB) |
||
Text (BAB III)
05 Bab 3.pdf Restricted to Registered users only Download (325kB) |
||
Text (BAB IV)
06 Bab 4.pdf Restricted to Registered users only Download (398kB) |
||
Text (BAB V)
07 Bab 5.pdf Restricted to Registered users only Download (157kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
08 Daftar Pustaka.pdf Restricted to Registered users only Download (214kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
09 Lampiran.pdf Restricted to Registered users only Download (256kB) |
Abstract
The Palang Pintu tradition, which is an integral part of traditional Betawi wedding ceremonies in Jakarta, is a combination of limerick art and pencak silat, reflecting a rich cultural identity and strong traditional values. The aim of this research is to determine the Marketing Communication activities of Betawi Doorstop Services in Promoting Betawi Traditions at the Bang Bens Doorstop Studio. This research uses marketing communication theory, marketing communication mix, service marketing communication, marketing communication strategy and cultural promotion. The research method used in this research is the case study method. In this research, researchers used a post positivism paradigm. The selection of research subjects used the purposive sampling method. The data collection technique is indepth interviews. Data analysis was carried out using interactive analysis techniques consisting of data reduction, data presentation and drawing conclusions. The results of this research provide an overview of the marketing communication activities used by Sanggar Palang Pintu Gaya Bang Bens in developing and expanding their market reach. Bang Bens Style Doorstop Studio utilizes social media to introduce doorstop culture, various activities involving Bang Bens Style Doorstop Studio, as well as contact persons who can be contacted to use the services of Bang Bens Style Doorstop Studio. Social media was chosen as the main communication channel, supported by direct marketing, personal selling and advertising approaches. Keywords: Palang Pintu Tradition, Service Marketing Communication, Culture, Social Media Tradisi Palang Pintu, yang menjadi bagian integral dari upacara pernikahan adat Betawi di Jakarta, merupakan perpaduan seni pantun jenaka dan pencak silat, mencerminkan identitas kultural yang kaya dan nilai-nilai tradisional yang kuat. Adapun tujuan penelitian ini adalah mengetahui aktivitas Komunikasi Pemasaran Jasa Palang Pintu Betawi Dalam Mempromosikan Tradisi Betawi Pada Sanggar Palang Pintu Bang Bens. Penelitian ini menggunakan teori komunikasi pemasaran, bauran komunikasi pemasaran, komunikasi pemasaran jasa, strategi komunikasi pemasaran dan promosi budaya. Metode Penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode studi kasus. Dalam penelitian ini peneliti menggunakan paradigma post positivisme. Pemilihan subjek penelitian menggunakan metode purposive sampling. Teknik pengumpulan data adalah wawancara mendalam. Analisis data dilakukan dengan menggunakan teknik analisis interaktif yang terdiri dari reduksi data, penyajian data dan penarikan kesimpulan. Hasil penelitian ini memberikan gambaran tentang aktivitas komunikasi pemasaran yang digunakan oleh Sanggar Palang Pintu Gaya Bang Bens dalam mengembangkan dan memperluas jangkauan pasar mereka. Sanggar Palang Pintu Gaya Bang Bens memanfaatkan media sosial untuk memperkenalkan budaya palang pintu, berbagai aktivitas yang melibatkan Sanggar Palang Pintu Gaya Bang Bens, serta contact person yang dapat dihubungi untuk menggunakan jasa Sanggar Palang Pintu Gaya Bang Bens. Media sosial dipilih sebagai saluran komunikasi utama, didukung oleh pendekatan direct marketing, personal selling dan advertising. Kata Kunci: Tradisi Palang Pintu, Komunikasi Pemasaran Jasa, Budaya, Media Sosial
Actions (login required)
View Item |