RAHMASARI, SALSA (2024) HUBUNGAN HARGA DIRI DENGAN KEPUASAN HIDUP PADA DEWASA AWAL PENGGUNA INSTAGRAM YANG MENERIMA NOTIFIKASI LIKE DALAM POSTINGAN. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf Download (526kB) |
|
Text (ABSTRAK)
02 ABSTRAK.pdf Download (72kB) |
|
Text (BAB I)
03 BAB 1.pdf Restricted to Registered users only Download (196kB) |
|
Text (BAB II)
04 BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (222kB) |
|
Text (BAB III)
05 BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (300kB) |
|
Text (BAB IV)
06 BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (367kB) |
|
Text (BAB V)
07 BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (75kB) |
|
Text (DAFTAR PUSTAKA)
08 DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (195kB) |
|
Text (LAMPIRAN)
09 LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (453kB) |
Abstract
One of Instagram's most important features is that it includes feedback received by users, such as comments or likes on content based on topics presented on the social network. The like feature is a popularity factor on Instagram, it is also an expression of engagement and a form of appreciation for users who post photos/videos. Individuals who get likes on their uploads will feel happy and have self-satisfaction which is a benchmark for assessing their self-esteem. This research aims to determine the relationship between self-esteem and happiness in early adult Instagram users who receive like notifications on uploads. The method used in this research was quantitative correlational with an accidental sampling technique of 354 early adult subjects who were active Instagram users who received like notifications on uploads. This study used the adapted RSES Scale (Rosenberg Self-Esteem Scale) for Self-Esteem and SWLS (Satisfaction with Life Scale) for Happiness. All data analysis in this study used IBM SPSS v.22 and Jamovi v.1.6.23. The results of this study show that there is a significant positive relationship between self-esteem and happiness in early adult Instagram users who receive like notifications on uploads. Keywords: self-esteem, life satisfaction, Instagram, early adulthood Salah satu fitur terpenting Instagram adalah menyertakan umpan balik yang diterima oleh pengguna, seperti komentar ataupun suka (like) yang terdapat pada konten berdasarkan topik yang disajikan di jejaring sosia. Fitur like menjadi suatu faktor popularitas di instagram, juga menjadi salah satu ekspresi engagemen dan bentuk apresiasi terhadap pengguna yang memposting foto/video. Individu yang mendapatkan like pada unggahannya akan merasa bahagia serta adanya kepuasan pada diri yang menjadikan tolak ukur dalam penilaian harga dirinya. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan harga diri dengan kepuasan hidup pada dewasa awal pengguna Instagram yang menerima notifikasi like pada unggahan. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah kuantitatif korelasional dengan teknik pengambilan sampel accidental sampling sebanyak 354 pada subjek dewasa awal pengguna Instagram yang menerima notifikasi like pada unggahan. Penelitian ini menggunakan instrumen Skala RSES (Rosenberg SelfEsteem Scale) untuk Harga diri dan SWLS (Satisfaction with Life Scale) untuk Kepuasan hidup yang diadaptasi. Seluruh analisis data dalam penelitian ini menggunakan IBM SPSS v.22 dan Jamovi v.1.6.23. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa terdapat hubungan positif yang signifikan antara harga diri dengan kebahagiaan pada dewasa awal pengguna instagram yang menerima notifikasi like pada unggahan. Kata Kunci: Harga Diri, Kebahagiaan, Instagram, Dewasa Awal
Actions (login required)
View Item |