YUNITA, MEGA (2024) HUBUNGAN AKTIVITAS PENGGUNAAN INSTAGRAM DENGAN EKSISTENSI DIRI PADA MAHASISWA UNIVERSITAS MERCU BUANA ANGKATAN 2023. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
Text (HAL COVER)
COVER.pdf Download (486kB) |
|
Text (ABSTRAK)
ABSTRAK.pdf Download (35kB) |
|
Text (BAB I)
BAB 1.pdf Restricted to Registered users only Download (96kB) |
|
Text (BAB II)
BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (306kB) |
|
Text (BAB III)
BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (265kB) |
|
Text (BAB IV)
BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (260kB) |
|
Text (BAB V)
BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (24kB) |
|
Text (DAFTAR PUSTAKA)
DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (67kB) |
|
Text (LAMPIRAN)
LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (427kB) |
Abstract
In the digital era, the existence is often related to how often a person is on online platforms and how their time is spent browsing the timeline, stalking, or other activities.This study aims to investigate the relationship between Instagram usage activity and self-existence among students of the Public Relations Department, Class of 2023, at Universitas Mercu Buana, using the positivist paradigm aimed at scientifically explaining cause-and-effect laws so that humans can predict or control events. The theory used is the uses and gratification theory as well as aspects related to self-existence and activities in social media.The research method applied is quantitative method with a sample selection technique using simple random sampling with the Slovin formula, resulting in a sample of 150 students. Data were collected through questionnaires with Likert scale assessments. Other secondary data include journals and other supporting references. The results of the study indicated that the hypothesis was accepted, showing a significant relationship between Instagram usage activity and self-existence among students of the Public Relations Department, Class of 2023, at Universitas Mercu Buana. The product moment correlation coefficient was 0.652, indicating a strong relationship between the two variables. Students' activities on Instagram show diversity in the categories of social media usage, reflecting how they utilize the platform to meet various personal needs and motives. Additionally, this research also highlights the importance of impression management tactics where students can influence others' perceptions of their self-existence through Instagram usage. Keywords: Instagram Usage Activity, Self-Existence, Instagram Pada era digital, eksistensi sering terkait dengan seberapa sering seseorang berada di platform online dan bagaimana waktu mereka dihabiskan dengan melakukan melihat beranda, stalking, atau aktivitas lainnya. Penelitian ini bertujuan untuk menginvestigasi hubungan antara aktivitas penggunaan Instagram dan eksistensi diri pada mahasiswa Jurusan Public Relations Angkatan 2023 di Universitas Mercu Buana, dengan menggunakan paradigma positivis yang bertujuan untuk menjelaskan secara ilmiah hukum sebab-akibat agar manusia dapat meramalkan atau mengendalikan peristiwa. Teori yang digunakan adalah uses and gratification theory serta aspek yang dimuat dalam eksistensi diri dan aktivitas dalam bermedia social. Metode penelitian yang digunakan adalah metode kuantitatif dengan teknik pengambilan sampel menggunakan simple random sampling dengan rumus Slovin, yang menghasilkan sampel sebanyak 150 mahasiswa. Data dikumpulkan melalui kuesioner dengan penilaian skala Likert. Serta data sekunder lainnya adalah jurnal dan referensi yang mendukung lainnya. Hasil penelitian menunjukkan bahwa hipotesis yang diajukan diterima, menunjukkan adanya hubungan yang signifikan antara aktivitas penggunaan Instagram dengan eksistensi diri mahasiswa Public Relations Angkatan 2023 di Universitas Mercu Buana. Koefisien korelasi product moment sebesar 0,652, menunjukkan hubungan yang kuat antara kedua variabel tersebut. Aktivitas mahasiswa pada Instagram menunjukkan keberagaman dalam kategori penggunaan media sosial, yang mencerminkan cara mereka memanfaatkan platform tersebut untuk memenuhi berbagai kebutuhan dan motif pribadi mereka. Selain itu, penelitian ini juga menyoroti pentingnya taktik impression management di mana mahasiswa dapat memengaruhi persepsi orang lain terhadap eksistensi diri mereka melalui penggunaan Instagram. Kata Kunci: Aktivitas Penggunaan Instagram, Ekstensi Diri, Instagram
Actions (login required)
View Item |