YUANDI, ODETA (2024) STRATEGI MANAJEMEN ISU HUMAS SEKRETARIAT KABINET REPUBLIK INDONESIA DALAM MENGHADAPI BERITA PENUNDAAN PEMILU TAHUN 2024. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
Text (HAL COVER)
01 Cover.pdf Download (480kB) |
|
Text (ABSTRAK)
02 Abstrak.pdf Download (198kB) |
|
Text (BAB I)
03 Bab 1.pdf Restricted to Registered users only Download (298kB) |
|
Text (BAB II)
04 Bab 2.pdf Restricted to Registered users only Download (264kB) |
|
Text (BAB III)
05 Bab 3.pdf Restricted to Registered users only Download (126kB) |
|
Text (BAB IV)
06 Bab 4.pdf Restricted to Registered users only Download (441kB) |
|
Text (BAB V)
07 Bab 5.pdf Restricted to Registered users only Download (149kB) |
|
Text (DAFTAR PUSTAKA)
08 Daftar Pustaka.pdf Restricted to Registered users only Download (171kB) |
|
Text (LAMPIRAN)
09 Lampiran.pdf Restricted to Registered users only Download (823kB) |
Abstract
Management strategies need to be carried out by public relations in an agency because the presence of public relations in an agency has a very important role in the sustainability of agency management. In dealing with an issue, public relations needs to have a strategy that can precisely match the targets and strategies carried out to produce optimal results. The purpose of this research is to determine the stages of the public relations issue management strategy of the Republic of Indonesia Cabinet Secretariat in dealing with news of the postponement of the 2024 elections. In this research, there are 7 (seven) previous studies with relevant topics. The theories used include strategy, issues, issue management, public relations,government public relations, organizational communications, and media relations The research method used is a case study with a qualitative approach. Researchers use the theory of issues management strategy stages by Johnston, 2007; Regester & Larkin, 2008; Seitel, 2001) in (Kriyanto, 2012). The data obtained in this research are Primary and Secondary. Primary data in this research was obtained by interviews, while secondary data was obtained by literature study and documentation. This research focuses on the stages of the public relations issue management strategy of the Republic of Indonesia Cabinet Secretariat in dealing with news of the postponement of the 2024 elections. The results of the research show that the issue of postponing elections is a problem because it has spread to the public so that there is a need for an issue management strategy starting from, Issue Identification (Issue Identification) by monitoring news, analyzing issues (Issue Analysis) by categorizing issues,Action Planning Stage with using the “ReactiveChange Strategy”, Program Implementation (Issue Action Program) with public relations only conveying the issue to the part that executes, namely the substance, to the Continuous Process (Continuing Circle Process) seen from the communication with the media going well. Keywords : Strategy, Issue Management, Public Relations, Election Postponement Strategi manajemen perlu dilakukan oleh humas dalam suatu intansi karena kehadiran humas dalam suatu instansi memiliki peran yang sangat penting dalam keberlangsungan manajemen instansi. Dalam menghadapi suatu isu, humas perlu memiliki strategi yang dapat dengan tepat sesuai dengan sasaran dan strategi yang dilakukan untuk menghasilkan capaian yang optimal. Tujuan dari dilakukannya penelitian ini adalah untuk mengetahui tahapan strategi manajemen isu humas Sekretariat Kabinet Republik Indonesia dalam menghadapi berita penundaan pemilu tahun 2024. Dalam penelitian ini, terdapat 7 (tujuh) penelitian terdahulu dengan topik yang relevan. Teori-teori yang digunakan meliputi strategi, isu, manajemen isu, humas, government public relations, komunikasi organisasi, dan media relations. Metode penelitian yang digunakan adalah studi kasus dengan pendekatan kualitatif. Peneliti menggunakan teori tahapan strategi manajemen isu oleh Johnston,2007; Regester & Larkin, 2008; Seitel,2001) dalam (Kriyanto, 2012). Data yang diperoleh dalam penelitian ini yaitu Primer dan Sekunder. Data Primer dalam penelitian ini diperoleh dengan wawancara, sedangkan data Sekunder diperoleh dengan studi literatur dan dokumentasi. Penelitian ini berfokus pada bagaimana tahapan strategi manajemen isu humas Sekretariat Kabinet Republik Indonesia dalam menghadapi berita penundaan Pemilu tahun 2024. Hasil penelitian menunjukkan bahwa isu penundaan pemilu menjadi suatu masalah karena telah meluas ke publik sehingga perlu adanya strategi manjemen isu yang dilakukan mulai dari, Identifikasi Isu (Issue Identification) dengan melakukan monitoring berita, Analisis Isu (Issue Analysis) dengan melakukan pengkategorian isu, Action Planning Stage dengan menggunakan strategi “Reactive Change Strategy”, Pelaksanaan Program (Issue Action Program) dengan humas hanya menyampaikan isu kebagian yang mekeseksusi yaitu substansi, hingga Proses Berkesinambungan (Continuing Circle Process) dilihat dari komunikasi dengan media berjalan dengan baik. Kata Kunci : Strategi, Manajemen Isu, Humas, Penundaan Pemilu
Actions (login required)
View Item |