WARDANA, PRATAMA ADITYA (2020) PERANCANGAN KAMPANYE SOSIAL MELALUI INFOGRAFIS PENTINGNYA LITERASI MEDIA PADA SIARAN TELEVISI “AYO MELEK MEDIA”. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
1. Cover.pdf Download (309kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
2. BAB I.pdf Restricted to Registered users only Download (68kB) |
||
Text (BAB II)
3. BAB II.pdf Restricted to Registered users only Download (361kB) |
||
Text (BAB III)
4. BAB III.pdf Restricted to Registered users only Download (105kB) |
||
Text (BAB IV)
5. BAB IV.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
||
Text (BAB V)
6. BAB V.pdf Restricted to Registered users only Download (239kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
7. Daftar Pustaka.pdf Restricted to Registered users only Download (89kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
8. Lampiran.pdf Restricted to Registered users only Download (536kB) |
Abstract
The rapid development of information technology on television broadcasts in Indonesia has not been matched by the ability of the community to understand media literacy, the public tends not to be able to sort out and choose shows that are useful for themselves, even based on the results of a survey by KPI on television viewers in Indonesia mentioned 67% of people like or interested in entertainment broadcast programs such as serial soap operas, films and entertainment. Unfortunately, most of these broadcasts do not meet the quality and intellectual aspects. The purpose of this design is to help the Indonesian Broadcasting Commission to privatize information and persuasion in order to introduce and invite the public to be literate in the media, to be an active, intelligent, sensitive and critical society towards television shows. For this reason, in this design a qualitative method is used, with data collection obtained from literature studies and observations at the Indonesian Broadcasting Commission and related theories to strengthen the design results. From the results of data collection it is used to design campaign infographics with the main media infographic handbook as explanatory media in the information conveyed. This handbook is intended so that people are more familiar with and understand the concept of media literacy in television broadcasts to be able to realize smart and quality broadcasts. Keywords: Social Campaign, Media Literacy, Television, Infographics Pesatnya perkembangan teknologi informasi pada siaran televisi di Indonesia tidak diimbangi dengan kemampuan masyarakatnya dalam memahami literasi media, masyarakat cenderung tidak dapat memilah serta memilih tayangan yang bermanfaat untuk diri mereka, bahkan berdasarkan hasil survei oleh KPI terhadap penonton televisi di Indonesia disebutkan 67% masyarakat menyukai atau tertarik kepada program siaran hiburan seperti acara sinetron berseri, film dan entertainment. Sayangnya, kebanyakan dari siaran tersebut belum memenuhi aspek kualitas dan mencerdaskan. Tujuan dari perancangan ini adalah untuk membantu Komisi Penyiaran Indonesia dalam memviusalisasikan informasi serta persuasi guna mengenalkan dan mengajak masyarakat untuk melek media yaitu menjadi masyarakat yang aktif,cerdas,peka dan kritis terhadap tayangan televisi. Untuk itu dalam perancangan ini digunakan metode kualitatif, dengan pengumpulan data di peroleh dari studi literatur dan observasi pada Komisi Penyiaran Indonesia serta teori terkait guna memperkuat hasil perancangan. Dari hasil pengumpulan data digunakan untuk merancang infografis kampanye dengan media utama handbook infografis sebagai media penjelas dalam informasi yang disampaikan. Handbook ini ditujukan agar masyarakat lebih mengenal dan mehami konsep literasi media pada siaran televisi untuk dapat mewujudkan siaran yang cerdas dan berkualitas. Kata Kunci : Kampanye Sosial, Literasi Media, Televisi, Infografis
Actions (login required)
View Item |