NEGARA, ZAMRUD SETYA (2016) STRATEGI KOMUNIKASI GALERI NASIONAL INDONESIA DALAM MENINGKATKAN PENGETAHUAN SENI RUPA (Studi Kasus Wisata Visual Estetika pada Pameran Tetap Koleksi Galeri Nasional Indonesia). S2 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta-Menteng.
|
Text (Cover)
LEMBAR COVER TESIS.pdf Download (467kB) | Preview |
|
|
Text (Abstrak)
ABSTRAK.pdf Download (302kB) | Preview |
|
Text (Bab 1)
BAB I.pdf Restricted to Registered users only Download (244kB) |
||
Text (Bab 2)
BAB II.pdf Restricted to Registered users only Download (662kB) |
||
Text (Bab 3)
BAB III.pdf Restricted to Registered users only Download (246kB) |
||
Text (Bab 4)
BAB IV.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
||
Text (Bab 5)
BAB V.pdf Restricted to Registered users only Download (218kB) |
||
Text (Daftar Pustaka)
DAFTAR PUSTAKA DAN LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (271kB) |
Abstract
The problem in this research is about how the institution of the National Gallery of Indonesia (GNI) as the Indonesian government representative in charge of visual art, communicates its institution and collections owned by the state to the public / community. This research aims to analyze the communication strategies to improve the knowledge of visual art for the community as well as to analyze the discourse and the aesthetic visual tourism at the Permanent Exhibition of GNI. The aesthetic visual tourism at the Permanent Exhibition of GNI is a choice of strategy that involves public as appreciators / visitors. Presentation of the exhibition was reached through disposition and curatorial process undertaken by the curator of the exhibition by involving internal communications, external communications, and interactive communication. This study used a qualitative methodology with a case study of aesthetic visual tourism towards the permanent exhibition of GNI as the main object of the research. The researcher uses constructivist as the paradigm research. The research found an implementation strategy of presenting an exhibition by using various elements of aesthetic visual as supporters of tourism/visitors’ mobility, implementing a pattern of exhibition guiding, and carrying out external publications. Key words : Communication Strategy, Visual Art Knowledge, Aesthetic Visual Tourism, Permanent Exhibition of the National Gallery of Indonesia Permasalahan dalam penelitian ini adalah tentang bagaimana lembaga Galeri Nasional Indonesia (GNI) sebagai representasi pemerintah Indonesia yang menangani bidang seni rupa, dalam mengkomunikasikan lembaganya dan koleksi yang dimiliki oleh negara kepada publik/masyarakat. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisa strategi komunikasi tersebut dalam meningkatkan pengetahuan seni rupa bagi masyarakat serta menganalisa wacana dan wisata visual estetika pada Pameran Tetap Koleksi GNI. Komunikasi wisata visual estetika pada Pameran Tetap Koleksi GNI merupakan pilihan strategi lembaga GNI yang melibatkan masyarakat sebagai apresiator/pengunjungnya. Penyajian pameran ditempuh melalui disposisi dan proses kuratorial yang dilakukan oleh Kurator Pameran. Melibatkan komunikasi internal, komunikasi eksternal, serta komunikasi interaktif yang dilakukan. Penelitian ini menggunakan metodologi kualitatif dengan studi kasus Wisata Visual Estetika pada Pameran Tetap Koleksi GNI sebagai objek utama penelitian. Paradigma penelitian yang digunakan adalah konstruktivis. Hasil penelitian menemukan adanya penerapan strategi penyajian pameran yang memanfaatkan berbagai elemen visual estetika sebagai pendukung wisata/mobilitas para pengunjung, pola pendampingan pameran, serta publikasi eksternal yang dilakukan. Kata kunci : Strategi Komunikasi, Pengetahuan Seni rupa, Wisata Visual Estetika, Pameran Tetap Koleksi Galeri Nasional Indonesia.
Item Type: | Thesis (S2) |
---|---|
Call Number CD: | CDT-552-16-068 |
NIM/NIDN Creators: | 55210120028 |
Uncontrolled Keywords: | Communication Strategy, Visual Art Knowledge, Aesthetic Visual Tourism, Permanent Exhibition of the National Gallery of Indonesia, Strategi Komunikasi, Pengetahuan Seni rupa, Wisata Visual Estetika, Pameran Tetap Koleksi Galeri Nasional Indonesia, CORCOM, korporate komunikasi dan komunikasi pemasaran |
Subjects: | 300 Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 300. Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 302 Social Interaction, Interpersonal Relations/Interaksi Sosial, Hubungan Antarpersonal > 302.2 Communication/Komunikasi |
Divisions: | Pascasarjana > Magister Ilmu Komunikasi |
Depositing User: | ORYZA LUVITA |
Date Deposited: | 14 Jun 2022 06:24 |
Last Modified: | 27 Jun 2022 04:27 |
URI: | http://repository.mercubuana.ac.id/id/eprint/63292 |
Actions (login required)
View Item |