SUKMA, NADIA LARASARI (2021) PENGARUH TERPAAN DIGITAL WAYFINDING PT ANGKASA PURA II (PERSERO) TERHADAP PEMENUHAN KEBUTUHAN INFORMASI PENGGUNA JASA TRANSPORTASI UDARA DI BANDARA INTERNASIONAL SOEKARNO-HATTA TERMINAL 3 KOTA TANGERANG. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 Cover - Nadia Lrsaurus.pdf Download (371kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
02 Bab 1 - Nadia Lrsaurus.pdf Restricted to Registered users only Download (106kB) |
||
Text (BAB II)
03 Bab 2 - Nadia Lrsaurus.pdf Restricted to Registered users only Download (243kB) |
||
Text (BAB III)
04 Bab 3 - Nadia Lrsaurus.pdf Restricted to Registered users only Download (224kB) |
||
Text (BAB IV)
05 Bab 4 - Nadia Lrsaurus.pdf Restricted to Registered users only Download (452kB) |
||
Text (BAB V)
06 Bab 5 - Nadia Lrsaurus.pdf Restricted to Registered users only Download (35kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
08 Daftar Pustaka - Nadia Lrsaurus.pdf Restricted to Registered users only Download (116kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
09 Lampiran - Nadia Lrsaurus.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
Abstract
The Industrial Revolution 4.0 introduces us to the era of digitization, where the print media which in human civilization is the beginning of the industrial revolution has now been transformed into digital media. PT Angkasa Pura II (Persero) responded by carrying out the concept of Airport Digital Lounge at terminal 3.Digital wayfinding as one of the digital media that is used specifically to contain correct and reliable information to meet the information needs of air transportation service users at Soekarno-Hatta International Airport terminal 3 Tangerang City with an area of 422,804 m2. The purpose of this research is to see how the influence of digital wayfinding exposure of PT Angkasa Pura II (Persero) on fulfilling the information needs of air transportation service users at Soekarno-Hatta Airport Terminal 3 Tangerang City. The study population was 24,767 users of air transportation services at terminal 3 for the period of August 2020, with a nonprobability sampling technique using a sample of 100 people. The research paradigm is a positivistic, quatitative approach with an explanatory survey research type. The results showed that there was a positive and significant influence between the digital wayfinding exposure of PT Angkasa Pura II (Persero) on the fulfillment of information needs of air transportation service users at Soekarno-Hatta International Airport Terminal 3 Tangerang City by 80.2% while the remaining 19.8% was influenced by another factor that does not exist in this study. With a correlation coefficient r value of 0.895, which means it is very strong with a positive direction of the relationship. The results of the T test state that Tcount is 19.914 > Ttable is 1.984 with a significance of less than 0.05. Keywords: Media Exposure, Digital Wayfinding, Information Needs Fulfillment Revolusi industri 4.0 memperkenalkan kita pada era digitalisasi, dimana media cetak yang dalam peradaban manusia merupakan awal revolusi industri kini telah bertransformasi menjadi media digital. PT Angkasa Pura II (Persero) menyikapinya dengan mengusung konsep Airport Digital Lounge pada terminal 3. Digital wayfinding sebagai salah satu media digital yang dimanfaatkan secara terkhusus yang memuat informasi benar dan terpercaya untuk memenuhi kebutuhan informasi pengguna jasa transportasi udara di Bandara Internasional Soekarno-Hatta terminal 3 Kota Tangerang dengan luas 422,804 m2. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui bagaimana pengaruh terpaan digital wayfinding PT Angkasa Pura II (Persero) terhadap pemenuhan kebutuhan informasi pengguna jasa transportasi udara di Bandara Soekarno-Hatta terminal 3 Kota Tangerang. Populasi penelitian adalah pengguna jasa transportasi udara di terminal 3 periode Agustus 2020 sebanyak 24.767 orang, dengan teknik penarikan sampel nonprobability sampling ditentukan sampel sebanyak 100 orang. Paradigma penelitian adalah positivistic, pendekatan kuantitatif dengan jenis penelitian survei eksplanasi. Hasil penelitian menunjukkan terdapat pengaruh yang positif dan signifikan antara terpaan digital wayfinding PT Angkasa Pura II (Persero) terhadap pemenuhan kebutuhan informasi pengguna jasa transportasi udara di Bandara Internasional Soekarno-Hatta terminal 3 Kota Tangerang sebesar 80,2% sedangkan sisanya 19,8% dipengaruhi oleh faktor lain yang tidak ada dalam penelitian ini. Dengan nilai koefisien korelasi r sebesar 0,895 yang berarti sangat kuat dengan arah hubungan yang positif. Adapun hasil Uji T menyatakan Thitung sebesar 19,914 > Ttabel 1,984 dengan signifikansi kurang dari 0,05. Kata Kunci: Terpaan Media, Digital Wayfinding, Pemenuhan Kebutuhan Informasi
Actions (login required)
View Item |