MUZAINI, ABDULLAH AZAM AL (2023) PERANCANGAN KOMUNIKASI VISUAL UNTUK KAMPANYE DIGITAL TENTANG PELANGGARAN HAK ASASI MANUSIA DI LINGKUNGAN MASYARAKAT INDONESIA. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf Download (759kB) | Preview |
|
![]() |
Text (BAB I)
02 BAB 1.pdf Restricted to Registered users only Download (161kB) |
|
![]() |
Text (BAB II)
03 BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (383kB) |
|
![]() |
Text (BAB III)
04 BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (179kB) |
|
![]() |
Text (BAB IV)
05 BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (2MB) |
|
![]() |
Text (BAB V)
06 BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (551kB) |
|
![]() |
Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (149kB) |
|
![]() |
Text (LAMPIRAN)
08 LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (328kB) |
Abstract
Human rights violations are a serious problem in Indonesian society and efforts are needed to increase public awareness and understanding of the importance of human rights. This research will combine the principles of visual communication design with the aim of creating effective and attractive campaigns for the target audience which consists of the general public who use social media. Motion graphics were chosen as the main media because of their advantages in conveying complex and attention-grabbing messages through a combination of animation, graphics, and text. The research methodology includes literature studies on human rights, visual communication design, and the use of social media as a campaign tool. In addition, surveys and interviews will also be conducted to collect data on the level of public awareness regarding human rights and their preference for social media. The results of this research are expected to contribute to increasing the understanding and awareness of the Indonesian people about human rights. The designed campaign will provide clear and easy-to-understand information through social media, so that it can reach a wider target audience. It is hoped that this campaign can trigger changes in people's behavior and attitudes towards human rights violations and inspire more positive actions and support human rights in Indonesia. Keywords: Human Rights, Social Media, Motion Graphics, Visual Communication Pelanggaran hak asasi manusia merupakan masalah yang serius di lingkungan masyarakat Indonesia dan perlu upaya untuk meningkatkan kesadaran dan pemahaman masyarakat akan pentingnya hak asasi manusia. penelitian ini akan menggabungkan prinsip-prinsip desain komunikasi visual dengan tujuan untuk menciptakan kampanye yang efektif dan menarik bagi target audiens yang terdiri dari masyarakat umum yang menggunakan media sosial. Motion graphic dipilih sebagai media utama karena kelebihannya dalam menyampaikan pesan yang kompleks dan menarik perhatian melalui kombinasi animasi, grafis, dan teks, Metodologi penelitian ini meliputi studi literatur tentang hak asasi manusia, desain komunikasi visual, dan penggunaan media sosial sebagai alat kampanye. Selain itu, juga akan dilakukan survei dan wawancara untuk mengumpulkan data tentang tingkat kesadaran masyarakat terkait hak asasi manusia dan preferensi mereka terhadap media social, hasil dari penelitian ini diharapkan dapat memberikan kontribusi dalam meningkatkan pemahaman dan kesadaran masyarakat Indonesia tentang hak asasi manusia. Kampanye yang dirancang akan memberikan informasi yang jelas dan mudah dipahami melalui media sosial, sehingga dapat mencapai target audiens yang lebih luas. Diharapkan, kampanye ini dapat memicu perubahan perilaku dan sikap masyarakat terhadap pelanggaran hak asasi manusia serta menginspirasi tindakan yang lebih positif dan mendukung hak asasi manusia di Indonesia. Kata kunci : Hak Asasi Manusia, Sosial Media, Motion Grafis, Komunikasi Visual
Actions (login required)
![]() |
View Item |