AULIYAH, RAHMAT NUR (2025) "RESEPSI KHALAYAK MAHASISWA TERHADAP KONFLIK KOMUNIKASI KELUARGA PADA FILM NGERI-NGERI SEDAP". S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf Download (658kB) | Preview |
|
![]() |
Text (BAB I)
02 BAB 1.pdf Restricted to Registered users only Download (174kB) |
|
![]() |
Text (BAB II)
03 BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (246kB) |
|
![]() |
Text (BAB III)
04 BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (90kB) |
|
![]() |
Text (BAB IV)
05 BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (553kB) |
|
![]() |
Text (BAB V)
06 BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (69kB) |
|
![]() |
Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (201kB) |
|
![]() |
Text (LAMPIRAN)
08 LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
Abstract
Tension among family members is often caused by conflicts in family communication, especially in societies that uphold traditional norms. Film, as a mass communication medium, not only serves as entertainment but also acts as a tool for delivering social messages and reflecting cultural values. The film NgeriNgeri Sedap, directed by Bene Dion Rajagukguk, portrays conflicts within a Batak family influenced by paternal dominance, emotional pressure, and closed communication. This study aims to analyze how university students interpret the family communication conflicts depicted in the film. The research applies Stuart Hall's reception theory, using a constructivist paradigm and a qualitative approach. Data were collected through in-depth interviews with nine informants aged 21–24 years, who are students of the Faculty of Communication Studies and have watched the film Ngeri-Ngeri Sedap. The results reveal that most informants accepted the film's message that open communication and mutual understanding are keys to family harmony, placing them in the dominant-hegemonic position. Some informants were in the negotiated position, accepting the film's message but criticizing its delivery as overly dramatic. Other informants were in the oppositional position, rejecting the portrayal of conflict as irrelevant to contemporary family life. This study found that the students' cultural backgrounds, personal experiences, and life principles influenced how they responded to the family communication conflicts shown in the film. The findings indicate that film, as a medium, not only represents social values but also constructs meaning for the audience. Keywords: Audience reception, family communication, conflict, Ngeri-Ngeri Sedap film Ketegangan antara anggota keluarga sering kali disebabkan oleh konflik dalam komunikasi keluarga, terutama di masyarakat yang menganut norma-norma tradisional. Film merupakan media komunikasi massa yang tidak hanya berfungsi sebagai hiburan, tetapi juga sebagai alat untuk menyebarkan pesan sosial dan merefleksikan budaya. Film Ngeri-Ngeri Sedap yang disutradarai oleh Bene Dion Rajagukguk menampilkan konflik dalam keluarga Batak yang dipengaruhi oleh dominasi ayah, tekanan emosional, dan komunikasi yang tertutup. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis bagaimana mahasiswa memaknai konflik komunikasi keluarga dalam film tersebut. Teori yang digunakan adalah teori resepsi Stuart Hall dengan paradigma konstruktivisme dan pendekatan kualitatif. Pengumpulan data dilakukan melalui wawancara mendalam terhadap sembilan informan berusia 21–24 tahun yang merupakan mahasiswa Fakultas Ilmu Komunikasi dan telah menonton film Ngeri-Ngeri Sedap. Hasil penelitian menunjukkan bahwa mayoritas informan menerima pesan film bahwa komunikasi terbuka dan saling pengertian merupakan kunci keharmonisan keluarga, sehingga menempati posisi dominan-hegemonik. Sebagian informan menempati posisi Negotiated, menerima pesan film, tetapi mengkritik cara penyampaiannya yang dianggap berlebihan. Beberapa informan lainnya menempati posisi Oppositional, menolak penyajian konflik yang dianggap tidak relevan dengan kehidupan keluarga saat ini. Studi ini menemukan bahwa latar belakang budaya mahasiswa, pengalaman pribadi, dan prinsip hidup memengaruhi cara mereka merespons konflik komunikasi keluarga dalam film. Hasil ini menunjukkan bahwa film sebagai media tidak hanya merepresentasikan nilai sosial, tetapi juga membentuk makna bagi khalayak. Kata Kunci: Resepsi khalayak, komunikasi keluarga, konflik, film Ngeri-Ngeri Sedap
Actions (login required)
![]() |
View Item |