KHALILAH, KHAIRUNISA (2025) PENGARUH KONTEN DI INSTAGRAM @NARASI.TV TERHADAP MINAT MAHASISWA MENJADI JURNALIS (Survei Terhadap Mahasiswa Broadcasting Universitas Mercu Buana). S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf Download (761kB) | Preview |
|
![]() |
Text (BAB I)
02 BAB 1.pdf Restricted to Registered users only Download (291kB) |
|
![]() |
Text (BAB II)
03 BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (619kB) |
|
![]() |
Text (BAB III)
04 BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (430kB) |
|
![]() |
Text (BAB IV)
05 BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (622kB) |
|
![]() |
Text (BAB V)
06 BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (306kB) |
|
![]() |
Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (312kB) |
|
![]() |
Text (LAMPIRAN)
08 LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
Abstract
Currently, social media in the era of Society 5.0 plays a very important role as a mass communication medium. This is also supported by the continuous and significant increase in internet usage due to the ease of access. A journalist must also continue to evolve in order to adapt to technological developments. One example of how journalism is adapting to technology is “Narasi TV”, a journalistic media platform that serves as a space for the younger generation to exchange ideas. The urgency of this research lies in the fact that Universitas Mercu Buana, especially the Broadcasting Department, focuses on preparing students to become junior TV journalists. This is what motivated the author to conduct research specifically among Broadcasting students at Mercu Buana University to foster interest in becoming a journalist. This study uses the Uses and Effect Theory, which is an approach that shows how audiences use media and how the media affects them. The results that there is a positive influence between the exposure to content on the Instagram account @narasi.tv and the interest in becoming a journalist. The influence of content on the @narasi.tv Instagram account on the interest in becoming a journalist is reflected in variable Y, in which the highest dimension is 'attention.' This dimension emerges as the most dominant and influential aspect in encouraging respondents to pursue and develop an interest in becoming a journalist. Keywords: Instagram, journalism, career interests, social media, narasi.tv Saat ini media sosial di era 5.0 memiliki peran yang sangat penting sebagai media komunikasi massa. Hal tersebut juga di dukung penggunaan internet sekarang terus mengalami peningkatan yang signifikan karena kemudahan akses internet. Seorang jurnalis juga harus terus berkembang untuk menyesuaikan dengan perkembangan teknologi. Salah satu contoh dimana jurnalistik menyesuaikan dengan perkembangan teknologi yaitu “Narasi Tv” media jurnalis yang datang sebagai ruang bagi kaum generasi muda untuk bertukar ide. Urgent penelitian ini yaitu dimana Universitas Mercu Buana sendiri konsetrasi dari jurusan broadcasting yaitu mampu menjadi jurnalis tv junior. Hal inilah yang mendasari penulis untuk melakukan penelitian terutama dikalangan mahasiswa jurusan broadcasting Mercu Buana untuk menumbuhkan minat menjadi jurnalis. Penelitian ini menggunakan teori uses and effect. Teori uses and effect yaitu merupakan merupakan suatu pendekatan memperlihatkan bagaimana audiens menggunakan sebuah media dan bagaimana media tersebut mempengaruhi mereka Hasil menunjukkan bahwa terdapat pengaruh positif antara pengaruh terhadap konten Instagram @narasi.tv dengan minat menjadi jurnalis. Pengaruh terhadap konten di instagram @narasi.tv terhadap minat menjadi jurnalis dapat terlihat dalam variabel Y, yang dimana dimensi dari variabel Y yang paling tinggi ada pada dimensi attention menjadi aspek yang paling tinggi dan kuat mendorong reponden untuk menjalani dan menekuni minat menjadi seorang jurnalis. Kata Kunci : Instagram, jurnalistik, minat karier, media sosial, narasi.tv
Actions (login required)
![]() |
View Item |