RACHMAN, SILVIA APRILYANTI (2025) MODEL PESAN KOMUNIKASI PEMASARAN MEDIA SOSIAL INSTAGRAM DI 4 PERGURUAN TINGGI SWASTA DKI JAKARTA. S2 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf Download (786kB) | Preview |
|
![]() |
Text (BAB I)
02 BAB 1.pdf Restricted to Registered users only Download (381kB) |
|
![]() |
Text (BAB II)
03 BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (332kB) |
|
![]() |
Text (BAB III)
04 BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (287kB) |
|
![]() |
Text (BAB IV)
05 BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (806kB) |
|
![]() |
Text (BAB V)
06 BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (76kB) |
|
![]() |
Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (188kB) |
|
![]() |
Text (LAMPIRAN)
08 LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (194kB) |
Abstract
The development of communication technology in academics has paved the way for new research to understand how the use of technology in communication affects social relations, culture, and society as a whole. Although many universities have used Instagram as one of their main marketing media, not all have succeeded in creating effective messages. Most institutions only focus on delivering information in one direction, without considering the element of interaction. This ineffectiveness not only has an impact on low audience engagement, but also on the decline in the attractiveness of the institution in the eyes of prospective students. This study aims to determine the model of Instagram social media marketing communication messages in 4 private universities in DKI Jakarta. This study uses a content analysis method with a qualitative approach with the message analysis units of informative communication, persuasive communication, interactive communication and human relations. This study uses observations on the Instagram accounts @univmercubuana, @univ_esaunggul, @binusuniversityofficial and @universitaspertamina. The results of this study show that the marketing communication message model via Instagram at four private universities in DKI Jakarta shows a diverse pattern but has similarities in the use of dominant visual content in the form of photos and videos to attract the attention of prospective students and the implementation of marketing communication elements on Instagram of the four private universities in DKI Jakarta. Keywords: Message Model, Marketing Communication, Instagram, College, Content Analysis Perkembangan teknologi komunikasi di bidang akademik membuka jalan bagi penelitian baru untuk memahami bagaimana penggunaan teknologi dalam komunikasi mempengaruhi hubungan sosial, budaya, dan masyarakat secara keseluruhan. Meskipun banyak perguruan tinggi telah menggunakan Instagram sebagai salah satu media pemasaran utama, tidak semua berhasil menciptakan pesan yang dapat diterima. Sebagian besar institusi hanya berfokus pada penyampaian informasi secara satu arah, tanpa mempertimbangkan elemen interaksi. Hal ini tidak hanya berdampak pada rendahnya keterlibatan audiens (engagement), tetapi juga pada penurunan daya tarik institusi di mata calon mahasiswa. Penelitian ini bertujuan mengetahui model pesan komunikasi pemasaran media sosial Instagram di 4 perguruan tinggi swasta DKI Jakarta. Penelitian ini menggunakan metode analisis isi dengan pendekatan kualitatif dengan kategorisasi konsep pesan komunikasi informatif, komunikasi persuasive, komunikasi interaktif dan hubungan manusiawi. Penelitian ini menggunakan observasi pada akun Instagram @univmercubuana, @univ_esaunggul, @binusuniversityofficial dan @universitaspertamina. Hasil penelitian ini bahwa model pesan komunikasi pemasaran melalui Instagram pada keempat perguruan tinggi swasta di DKI Jakarta menunjukkan pola yang beragam namun memiliki kesamaan Penggunaan konten visual yang dominan berupa foto dan video untuk menarik perhatian calon mahasiswa dan Implementasi elemen-elemen komunikasi pemasaran pada Instagram keempat perguruan tinggi swasta di DKI Jakarta. Kata kunci : Model Pesan, Komunikasi Pemasaran, Instagram, Perguruan Tinggi, Analisis Isi
Actions (login required)
![]() |
View Item |