MODEL PESAN KOMUNIKASI PEMASARAN MEDIA SOSIAL INSTAGRAM DI 4 PERGURUAN TINGGI SWASTA DKI JAKARTA

RACHMAN, SILVIA APRILYANTI (2025) MODEL PESAN KOMUNIKASI PEMASARAN MEDIA SOSIAL INSTAGRAM DI 4 PERGURUAN TINGGI SWASTA DKI JAKARTA. S2 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.

[img]
Preview
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf

Download (786kB) | Preview
[img] Text (BAB I)
02 BAB 1.pdf
Restricted to Registered users only

Download (381kB)
[img] Text (BAB II)
03 BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (332kB)
[img] Text (BAB III)
04 BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (287kB)
[img] Text (BAB IV)
05 BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (806kB)
[img] Text (BAB V)
06 BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (76kB)
[img] Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 DAFTAR PUSTAKA.pdf
Restricted to Registered users only

Download (188kB)
[img] Text (LAMPIRAN)
08 LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (194kB)

Abstract

The development of communication technology in academics has paved the way for new research to understand how the use of technology in communication affects social relations, culture, and society as a whole. Although many universities have used Instagram as one of their main marketing media, not all have succeeded in creating effective messages. Most institutions only focus on delivering information in one direction, without considering the element of interaction. This ineffectiveness not only has an impact on low audience engagement, but also on the decline in the attractiveness of the institution in the eyes of prospective students. This study aims to determine the model of Instagram social media marketing communication messages in 4 private universities in DKI Jakarta. This study uses a content analysis method with a qualitative approach with the message analysis units of informative communication, persuasive communication, interactive communication and human relations. This study uses observations on the Instagram accounts @univmercubuana, @univ_esaunggul, @binusuniversityofficial and @universitaspertamina. The results of this study show that the marketing communication message model via Instagram at four private universities in DKI Jakarta shows a diverse pattern but has similarities in the use of dominant visual content in the form of photos and videos to attract the attention of prospective students and the implementation of marketing communication elements on Instagram of the four private universities in DKI Jakarta. Keywords: Message Model, Marketing Communication, Instagram, College, Content Analysis Perkembangan teknologi komunikasi di bidang akademik membuka jalan bagi penelitian baru untuk memahami bagaimana penggunaan teknologi dalam komunikasi mempengaruhi hubungan sosial, budaya, dan masyarakat secara keseluruhan. Meskipun banyak perguruan tinggi telah menggunakan Instagram sebagai salah satu media pemasaran utama, tidak semua berhasil menciptakan pesan yang dapat diterima. Sebagian besar institusi hanya berfokus pada penyampaian informasi secara satu arah, tanpa mempertimbangkan elemen interaksi. Hal ini tidak hanya berdampak pada rendahnya keterlibatan audiens (engagement), tetapi juga pada penurunan daya tarik institusi di mata calon mahasiswa. Penelitian ini bertujuan mengetahui model pesan komunikasi pemasaran media sosial Instagram di 4 perguruan tinggi swasta DKI Jakarta. Penelitian ini menggunakan metode analisis isi dengan pendekatan kualitatif dengan kategorisasi konsep pesan komunikasi informatif, komunikasi persuasive, komunikasi interaktif dan hubungan manusiawi. Penelitian ini menggunakan observasi pada akun Instagram @univmercubuana, @univ_esaunggul, @binusuniversityofficial dan @universitaspertamina. Hasil penelitian ini bahwa model pesan komunikasi pemasaran melalui Instagram pada keempat perguruan tinggi swasta di DKI Jakarta menunjukkan pola yang beragam namun memiliki kesamaan Penggunaan konten visual yang dominan berupa foto dan video untuk menarik perhatian calon mahasiswa dan Implementasi elemen-elemen komunikasi pemasaran pada Instagram keempat perguruan tinggi swasta di DKI Jakarta. Kata kunci : Model Pesan, Komunikasi Pemasaran, Instagram, Perguruan Tinggi, Analisis Isi

Item Type: Thesis (S2)
Call Number CD: CD/552. 25 009
NIM/NIDN Creators: 55222120031
Uncontrolled Keywords: Model Pesan, Komunikasi Pemasaran, Instagram, Perguruan Tinggi, Analisis Isi
Subjects: 000 Computer Science, Information and General Works/Ilmu Komputer, Informasi, dan Karya Umum > 000. Computer Science, Information and General Works/Ilmu Komputer, Informasi, dan Karya Umum > 006 Special Computer Methods/Metode Komputer Tertentu > 006.7 Multimedia Systems/Sistem-sistem Multimedia > 006.75 Social Multimedia/Multimedia Social > 006.754 Online Social Network/Situs Jejaring Sosial, Sosial Media
300 Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 300. Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 302 Social Interaction, Interpersonal Relations/Interaksi Sosial, Hubungan Antarpersonal > 302.2 Communication/Komunikasi
300 Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 370 Education/Pendidikan > 378 Higher Education, Universities/Pendidikan Tinggi, Unversitas
600 Technology/Teknologi > 650 Management, Public Relations, Business and Auxiliary Service/Manajemen, Hubungan Masyarakat, Bisnis dan Ilmu yang Berkaitan > 658 General Management/Manajemen Umum > 658.8 Marketing, Management of Distribution/Marketing, Manajemen Distribusi
Divisions: Pascasarjana > Magister Ilmu Komunikasi
Depositing User: khalimah
Date Deposited: 14 Apr 2025 09:05
Last Modified: 14 Apr 2025 09:05
URI: http://repository.mercubuana.ac.id/id/eprint/95180

Actions (login required)

View Item View Item