RESEPSI FOLLOWERS PADA KONTEN TIKTOK @pandawaragroup MENGENAI PENTINGNYA MENJAGA KEBERSIHAN LINGKUNGAN

ZEN, ALFATEER AKBAR (2025) RESEPSI FOLLOWERS PADA KONTEN TIKTOK @pandawaragroup MENGENAI PENTINGNYA MENJAGA KEBERSIHAN LINGKUNGAN. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.

[img]
Preview
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf

Download (470kB) | Preview
[img] Text (BAB I)
02 BAB 1.pdf
Restricted to Registered users only

Download (329kB)
[img] Text (BAB II)
03 BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (371kB)
[img] Text (BAB III)
04 BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (135kB)
[img] Text (BAB IV)
05 BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (484kB)
[img] Text (BAB V)
06 BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (85kB)
[img] Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 DAFTAR PUSTAKA.pdf
Restricted to Registered users only

Download (145kB)
[img] Text (LAMPIRAN)
08 LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (863kB)

Abstract

The advancement of information and communication technology has given rise to various media for exchanging and disseminating information. One of the media widely used in this digital era is TikTok. The platform not only serves as a space for entertainment but also as a tool for conveying social messages to a broad audience. One community that utilizes TikTok as a medium for social campaigns is the Pandawara Group. This study aims to analyze the reception of followers towards environmental cleanliness campaigns conducted by the Pandawara Group through their TikTok account, @pandawaragroup. The research employs Stuart Hall's reception theory (encoding-decoding), which categorizes audience interpretations into three categories: dominant-hegemonic, negotiated, and oppositional. This research adopts a qualitative approach with a constructivist paradigm and uses the reception analysis method. Data were collected through indepth interviews with five informants who are followers of the TikTok account @pandawaragroup. The findings show that some informants fall into the dominanthegemonic position, where they accept and understand the campaign message, namely raise awareness and take action in keeping the environmental cleanliness. Some informants are in the negotiated position, where they modify the interpretation of the message according to their personal context. No informants were found in the oppositional position, rejecting the campaign message. Keywords: Reception analysis, TikTok social media, Pandawara Group,environmental cleanliness Kemajuan teknologi informasi dan komunikasi telah melahirkan berbagai media untuk pertukaran dan penyebaran informasi. Salah satu media yang banyak digunakan di era digital ini adalah TikTok. Platform tersebut tidak hanya menjadi ruang hiburan, tetapi juga alat untuk menyampaikan pesan-pesan sosial kepada khalayak luas. Salah satu komunitas yang memanfaatkan TikTok sebagai sarana kampanye sosial adalah Pandawara Group. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis resepsi followers terhadap kampanye kebersihan lingkungan yang dilakukan oleh Pandawara Group melalui akun TikTok @pandawaragroup. Penelitian ini menggunakan teori resepsi Stuart Hall (encoding-decoding), yang membagi interpretasi audiens ke dalam tiga kategori: dominant-hegemonic, negotiated, dan oppositional. Pendekatan penelitian ini adalah kualitatif dengan paradigma konstruktivis dan menggunakan nmetode analisis resepsi. Data diperoleh melalui wawancara mendalam dengan lima informan yang merupakan pengikut akun TikTok @pandawaragroup. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat informan berada pada posisi dominant-hegemonic, di mana mereka menerima dan memahami pesan kampanye, yaitu menumbuhkan kesadaran dan melakukan tindakan dalam menjaga kebersihan lingkungan. Sebagian informan berada pada posisi negotiated, di mana mereka memodifikasi interpretasi pesan sesuai dengan konteks pribadi mereka. Tidak ditemukan informan dalam posisi oppositional yang menolak pesan kampanye. Kata kunci : Analisis resepsi; media sosial TikTok; Pandawara Group; kebersihan lingkungan.

Item Type: Thesis (S1)
Call Number CD: FK/PR. 25 076
NIM/NIDN Creators: 44220010248
Uncontrolled Keywords: Analisis resepsi; media sosial TikTok; Pandawara Group; kebersihan lingkungan.
Subjects: 000 Computer Science, Information and General Works/Ilmu Komputer, Informasi, dan Karya Umum > 000. Computer Science, Information and General Works/Ilmu Komputer, Informasi, dan Karya Umum > 006 Special Computer Methods/Metode Komputer Tertentu > 006.7 Multimedia Systems/Sistem-sistem Multimedia > 006.75 Social Multimedia/Multimedia Social > 006.754 Online Social Network/Situs Jejaring Sosial, Sosial Media
000 Computer Science, Information and General Works/Ilmu Komputer, Informasi, dan Karya Umum > 010 Bibliography/Bibliografi > 011 General Bibliographies/Bibliografi Umum > 011.7 General Bibliographies of Works Having Specific Kinds of Content/Bibliografi Umum Pekerjaan yang Memiliki Jenis Konten Tertentu
300 Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 360 Social Problems and Services/Permasalahan dan Kesejahteraan Sosial > 363 Other Social Problems and Services/Masalah dan Layanan Sosial Lainnya > 363.7 Enviromental Problems/Permasalahan Lingkungan
600 Technology/Teknologi > 650 Management, Public Relations, Business and Auxiliary Service/Manajemen, Hubungan Masyarakat, Bisnis dan Ilmu yang Berkaitan
Divisions: Fakultas Ilmu Komunikasi > Hubungan Masyarakat
Depositing User: khalimah
Date Deposited: 01 Mar 2025 07:27
Last Modified: 01 Mar 2025 07:27
URI: http://repository.mercubuana.ac.id/id/eprint/94558

Actions (login required)

View Item View Item