ALFIRA, FARAH (2025) STRATEGI TIM KREATIF DALAM PROGRAM ACARA D'TERAS TVRI DALAM MENARIK MINAT PENONTON. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 Cover.pdf Download (498kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
02 Bab 1.pdf Restricted to Registered users only Download (484kB) |
||
Text (BAB II)
03 Bab 2.pdf Restricted to Registered users only Download (364kB) |
||
Text (BAB III)
04 Bab 3.pdf Restricted to Registered users only Download (181kB) |
||
Text (BAB IV)
05 Bab 4.pdf Restricted to Registered users only Download (535kB) |
||
Text (BAB V)
06 Bab 5.pdf Restricted to Registered users only Download (105kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 Daftar Pustaka.pdf Restricted to Registered users only Download (164kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
08 Lampiran.pdf Restricted to Registered users only Download (2MB) |
Abstract
D'Teras TVRI is a variety show program that combines the koplo genre with Javanese culture which is broadcast by the TVRI television station. In this case, researchers are interested in finding out how the creative team's strategy in the TVRI D'Teras program attracts audience interest. The aim of this research is to find out how the creative team organizes and uses strategies on TVRI's D'Teras program to attract audience interest in each episode broadcast. The theory used in this research is the SWOT Analysis theory with the method used in this research being the qualitative method which is supported by data collection using interviews and observation. The research results obtained by the researchers were that the creative team used 11 creative elements that supported creating one episode of the D'Teras program, namely, target audience, program format, script language, punching line, gimmick and fundare, tune and bumper, arrangement. artistic, music and fashion, event rhythm and time signature, as well as logos and music tracks for ID Tune, and supported by General Rehearsal (GR). And the creative team always applies brainstorming and evaluation in pre-production, production and post-production. The creative team can attract audience interest using 11 creative elements, of course by creating and combining ideas through brainstorming and evaluation with the D'Teras TVRI team. Supported by rating and share data, the creative team succeeded in attracting audience interest because D'Teras has a high rating and share on TVRI. Keywords : Creative Strategy, Creative Team, Attracting Audience Interest D’Teras TVRI merupakan salah satu program variety show yang menggabungkan genre koplo dengan budaya jawa yang ditayangkan oleh stasiun televisi TVRI. Dalam hal ini, peneliti tertarik untuk mengetahui bagaimana strategi tim kreatif dalam program D’Teras TVRI dalam menarik minat penonton. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui bagaimana cara tim kreatif dalam mengatur dan menggunakan strategi pada program acara D’Teras TVRI untuk menarik minat penonton dalam setiap tayangan episodenya. Teori yang digunakan pada penelitian ini yaitu teori Analisis SWOT dengan metode yang digunakan dalam penelitian ini yaitu metode kualitatif yang didukung pengumpulan datanya menggunakan wawancara serta observasi. Hasil penelitian yang diperoleh oleh peneliti yaitu, tim kreatif menggunakan 11 elemen kreatif yang mendukung untuk menciptakan satu tayangan episode dari program D’Teras ini yaitu, target penonton, format acara, bahasa naskah, punching line, gimmick and fundare, tune and bumper, penataan artistik, musik dan fashion, ritme dan birama acara, serta logo dan music track untuk ID Tune, dan didukung oleh General Rehearsal (GR). Dan Tim kreatif selalu menerapkan brainstorming serta evaluasi pada pra produksi, produksi, hingga pasca produksi. Tim kreatif dapat menarik minat penonton menggunakan 11 elemen kreatif tentunya dengan menciptakan dan menggabungkan ide melalui brainstorming dan evaluasi dengan tim D’Teras TVRI. Dengan didukung oleh data rating dan share, tim kreatif berhasil dalam menarik minat penonton karena D’Teras memiliki rating dan share yang tinggi di TVRI. Kata Kunci : Stategi Kreatif, Tim Kreatif, Menarik Minat Penonton
Actions (login required)
View Item |