HAQ, BAGUS AL (2024) PERANCANGAN DAN PERENCANAAN STRATEGI PROMOSI AKUN INSTAGRAM UMKM KREASI BOGA UNTUK MENINGKATKAN BRAND AWARENESS. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf Download (470kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
02 BAB 1.pdf Restricted to Registered users only Download (244kB) |
||
Text (BAB II)
03 BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (284kB) |
||
Text (BAB III)
04 BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (386kB) |
||
Text (BAB IV)
05 BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (294kB) |
||
Text (BAB V)
06 BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (458kB) |
||
Text (BAB VI)
07 BAB 6.pdf Restricted to Registered users only Download (40kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
08 DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (74kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
09 LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (807kB) |
Abstract
This paper discusses the challenges and strategies undertaken to enhance brand awareness for UMKM Kreasi Boga through promotional activities on Instagram. Despite using Instagram since 2021, Kreasi Boga has struggled with ineffective content, inconsistent posting, and a lack of strategic promotional approaches, resulting in limited brand recognition and customer engagement. Kreasi Boga faces challenges in branding and promotion, including a lack of branding elements and minimal promotional activities. This mentoring aims to evaluate how planning and assisting in creating creative content can increase Kreasi Boga's brand awareness on social media, especially Instagram. The initial stage undertaken in this mentoring process involved direct observation and interviews with the owner of Kreasi Boga partner. The mentoring activities included brainstorming, planning, preparation, and implementation, such as setting promotional strategies on Instagram, determining giveaway content, and conducting photoshoots for each product variant of Kreasi Boga. In this mentoring activity, I, as the Strategic Planner, am responsible for planning creative content on Instagram and promotional strategies for UMKM Kreasi Boga. This effort helps UMKM Kreasi Boga establish brand identity and branding to achieve the brand awareness expected by Kreasi Boga partners. After the mentoring, Kreasi Boga experienced an increase in audience engagement and brand awareness on Instagram. The content became more attractive with consistent and informative design elements. The partner also consistently uses design elements and utilizes creative content in promotional activities on Instagram. Keywords : Brand, Instagram, Strategy, Promotion, Creative TAPN ini membahas tantangan dan strategi yang dilakukan dalam meningkatkan brand awareness untuk UMKM Kreasi Boga melalui kegiatan promosi di Instagram. Meskipun telah menggunakan Instagram sejak tahun 2021, Kreasi Boga mengalami kesulitan dengan konten yang tidak efektif, postingan yang tidak konsisten, dan kurangnya pendekatan promosi yang strategis, yang mengakibatkan pengakuan merek dan keterlibatan pelanggan yang terbatas. Kreasi Boga menghadapi tantangan dalam branding dan promosi, termasuk kurangnya elemen branding serta minimnya kegiatan promosi. Pendampingan ini bertujuan untuk mengevaluasi bagaimana perancangan dan perancanaan pembuatan konten kreatif dapat meningkatkan brand awareness Kreasi Boga di media sosial, khususnya Instagram. Tahapan awal yang dilakukan pada pendampingan ini adalah melakukan observasi langsung dan wawancara dengan pemilik mitra Kreasi Boga. Kegiatan pendampingan ini meliputi, brainstorming, perencanaan, persiapan, dan pelaksanaan, seperti penetapan strategi promosi di Instagram, penetapan konten giveaway, dan melakukan photoshoot untuk setiap varian produk Kreasi Boga. Kegiatan pendampingan ini penulis sebagai Strategic Planner memiliki tanggung jawab dalam hal perencanaan konten kreatif di Instagram dan strategi promosi untuk UMKM Kreasi Boga. Hal ini membuat UMKM Kreasi Boga memiliki identitas merek dan branding untuk mencapai brand awareness yang diharapkan oleh mitra Kreasi Boga. Setelah pendampingan, Kreasi Boga mengalami peningkatan keterlibatan audiens dan brand awareness di Instagram. Konten menjadi lebih menarik dengan elemen desain yang konsisten dan informatif. Mitra juga terus konsisten menggunakan unsur desain dan memanfaatkan konten kreatif dalam kegiatan promosi di Instagram. Kata Kunci : Merek, Instagram, Strategi, Promosi, Kreatif
Actions (login required)
View Item |