WIBOWO, RAISHA ALFIANNY (2024) PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL AKUN INSTAGRAM @OFFICIALKVIBES TERHADAP PEMENUHAN KEBUTUHAN INFORMASI PENGGEMAR K-POP (Survei Pada Followers Instagram @Officialkvibes). S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf Download (621kB) | Preview |
|
|
Text (ABSTRAK)
02 ABSTRAK.pdf Download (212kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
03 BAB 1.pdf Restricted to Registered users only Download (423kB) |
||
Text (BAB II)
04 BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (307kB) |
||
Text (BAB III)
05 BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (368kB) |
||
Text (BAB IV)
06 BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (700kB) |
||
Text (BAB V)
07 BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (151kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
08 DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (165kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
09 LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
Abstract
The rapid development of Instagram in Indonesia has made the social media used for various purposes, one of which is to find and disseminate posts containing information. One of the famous accounts among K-pop fans is the @officialkvibes Instagram account, K-pop fans can find the latest information whatever is happening easily. The purpose of this study is to determine how much the effect of using the social media account Instagram @officialkvibes on fulfilling the information needs of K-pop fans. The theories used in this research include new media theory, social media, Instagram, information needs, K-pop, fandom and Uses and gratification communication theory. Thisresearch uses a positivism paradigm, with a quantitative approach and using survey research methods. The population of this research were 1.2 million followers of @officialkvibes and a sample of 100 respondents. The sampling technique used non-probability sampling with a purposive sampling type. The results showed that the effect of using the social media account Instagram @officialkvibes on fulfilling the information needs of K-pop fans was 74.9% and the remaining 25.1% was influenced by other variables not examined in this research. Between the use of the social media account Instagram @officialkvibes with the fulfillment information needs has a very strong level correlation and a positive direction, this can be seen from the correlation coefficient value obtained of 0.865. The use of the social media account Instagram @officialkvibesissignificantly effective in fulfilling the information needs of K-pop fans, this is evident because the significance value is <0.001 which is smaller than 0.05 and the T-count value is 17.081> T-table 1.987. Keywords: New media, Instagram, Information Needs, K-pop, Uses and gratification Theory Pesatnya perkembangan Instagram di Indonesia, membuat media sosial tersebut digunakan untuk berbagai kepentingan, salah satunya untuk mencari dan menyebarkan postingan yang berisi informasi. Salah satu akun yang terkenal di kalangan penggemar K-pop adalah akun Instagram @officialkvibes, penggemar Kpop dapat mencari informasi terbaru apapun yang sedang terjadi dengan mudah. Tujuan dalam penelitian ini adalah untuk mengetahui seberapa besar pengaruh penggunaan media sosial akun Instagram @officialkvibes terhadap pemenuhan kebutuhan informasi penggemar K-pop. Teori yang digunakan dalam penelitian ini mencakup teori new media, media sosial, Instagram, kebutuhan informasi, K-pop, fandom dan teori komunikasi Uses and gratification. Penelitian ini menggunakan paradigma positivisme, dengan pendekatan kuantitatif dan menggunakan metode penelitian survei. Populasi penelitian ini yaitu followers @officialkvibes sebanyak 1.2 juta dan sampel sebanyak 100 responden. Teknik penarikan sampel menggunakan non-probability sampling dengan jenis sampel purposive sampling. Hasil penelitian menunjukan besarnya pengaruh penggunaan media sosial akun Instagram @officialkvibes terhadap pemenuhan kebutuhan informasi penggemar K-pop sebesar 74,9% dan sisa 25,1% dipengaruhi oleh variabel lain yang tidak diteliti dalam penelitian ini. Antara penggunaan media sosial akun Instagram @officialkvibes dengan pemenuhan kebutuhan informasi memiliki tingkat korelasi yang sangat kuat dan arah yang positif, hal ini dilihat dari nilai koefisien korelasi didapat sebesar 0,865. Penggunaan media sosial akun Instagram @officialkvibes secara signifikan berpengaruh dalam memenuhi kebutuhan informasi penggemar K-pop, hal ini terbukti dikarenakan nilai signfikansi <0,001 yang mana lebih kecil dari 0,05 dan nilai T-hitung 17.081 > T-tabel 1,987. Kata Kunci: New media, Instagram, Kebutuhan Informasi, K-pop, Teori Uses and gratification
Actions (login required)
View Item |