AKTIVITAS KOMUNIKASI PEMASARAN JASA PALANG PINTU BETAWI DALAM MEMPROMOSIKAN TRADISI BETAWI (Studi Pada Sanggar Palang Pintu Bang Bens)

FAZRI, CHAIRUL (2024) AKTIVITAS KOMUNIKASI PEMASARAN JASA PALANG PINTU BETAWI DALAM MEMPROMOSIKAN TRADISI BETAWI (Studi Pada Sanggar Palang Pintu Bang Bens). S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.

[img]
Preview
Text (HAL COVER)
01 Cover.pdf

Download (559kB) | Preview
[img]
Preview
Text (ABSTRAK)
02 Abstrak.pdf

Download (108kB) | Preview
[img] Text (BAB I)
03 Bab 1.pdf
Restricted to Registered users only

Download (205kB)
[img] Text (BAB II)
04 Bab 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (224kB)
[img] Text (BAB III)
05 Bab 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (325kB)
[img] Text (BAB IV)
06 Bab 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (398kB)
[img] Text (BAB V)
07 Bab 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (157kB)
[img] Text (DAFTAR PUSTAKA)
08 Daftar Pustaka.pdf
Restricted to Registered users only

Download (214kB)
[img] Text (LAMPIRAN)
09 Lampiran.pdf
Restricted to Registered users only

Download (256kB)

Abstract

The Palang Pintu tradition, which is an integral part of traditional Betawi wedding ceremonies in Jakarta, is a combination of limerick art and pencak silat, reflecting a rich cultural identity and strong traditional values. The aim of this research is to determine the Marketing Communication activities of Betawi Doorstop Services in Promoting Betawi Traditions at the Bang Bens Doorstop Studio. This research uses marketing communication theory, marketing communication mix, service marketing communication, marketing communication strategy and cultural promotion. The research method used in this research is the case study method. In this research, researchers used a post positivism paradigm. The selection of research subjects used the purposive sampling method. The data collection technique is indepth interviews. Data analysis was carried out using interactive analysis techniques consisting of data reduction, data presentation and drawing conclusions. The results of this research provide an overview of the marketing communication activities used by Sanggar Palang Pintu Gaya Bang Bens in developing and expanding their market reach. Bang Bens Style Doorstop Studio utilizes social media to introduce doorstop culture, various activities involving Bang Bens Style Doorstop Studio, as well as contact persons who can be contacted to use the services of Bang Bens Style Doorstop Studio. Social media was chosen as the main communication channel, supported by direct marketing, personal selling and advertising approaches. Keywords: Palang Pintu Tradition, Service Marketing Communication, Culture, Social Media Tradisi Palang Pintu, yang menjadi bagian integral dari upacara pernikahan adat Betawi di Jakarta, merupakan perpaduan seni pantun jenaka dan pencak silat, mencerminkan identitas kultural yang kaya dan nilai-nilai tradisional yang kuat. Adapun tujuan penelitian ini adalah mengetahui aktivitas Komunikasi Pemasaran Jasa Palang Pintu Betawi Dalam Mempromosikan Tradisi Betawi Pada Sanggar Palang Pintu Bang Bens. Penelitian ini menggunakan teori komunikasi pemasaran, bauran komunikasi pemasaran, komunikasi pemasaran jasa, strategi komunikasi pemasaran dan promosi budaya. Metode Penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode studi kasus. Dalam penelitian ini peneliti menggunakan paradigma post positivisme. Pemilihan subjek penelitian menggunakan metode purposive sampling. Teknik pengumpulan data adalah wawancara mendalam. Analisis data dilakukan dengan menggunakan teknik analisis interaktif yang terdiri dari reduksi data, penyajian data dan penarikan kesimpulan. Hasil penelitian ini memberikan gambaran tentang aktivitas komunikasi pemasaran yang digunakan oleh Sanggar Palang Pintu Gaya Bang Bens dalam mengembangkan dan memperluas jangkauan pasar mereka. Sanggar Palang Pintu Gaya Bang Bens memanfaatkan media sosial untuk memperkenalkan budaya palang pintu, berbagai aktivitas yang melibatkan Sanggar Palang Pintu Gaya Bang Bens, serta contact person yang dapat dihubungi untuk menggunakan jasa Sanggar Palang Pintu Gaya Bang Bens. Media sosial dipilih sebagai saluran komunikasi utama, didukung oleh pendekatan direct marketing, personal selling dan advertising. Kata Kunci: Tradisi Palang Pintu, Komunikasi Pemasaran Jasa, Budaya, Media Sosial

Item Type: Thesis (S1)
Call Number CD: FK/PKP. 24 029
NIM/NIDN Creators: 44317110031
Uncontrolled Keywords: Tradisi Palang Pintu, Komunikasi Pemasaran Jasa, Budaya, Media Sosial
Subjects: 000 Computer Science, Information and General Works/Ilmu Komputer, Informasi, dan Karya Umum > 000. Computer Science, Information and General Works/Ilmu Komputer, Informasi, dan Karya Umum > 006 Special Computer Methods/Metode Komputer Tertentu > 006.7 Multimedia Systems/Sistem-sistem Multimedia > 006.75 Social Multimedia/Multimedia Social > 006.754 Online Social Network/Situs Jejaring Sosial, Sosial Media
200 Religion/Agama > 290 Other Religions/Agama Selain Kristen > 299 Other Religions/Agama-agama Lain > 299.6 Religion of amo Black Africans and People of Black African Descent/Agama Afrika Hitam dan Orang-orang Keturunan Afrika Hitam > 299.67 Specific Cults/Budaya Tertentu
300 Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 300. Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 302 Social Interaction, Interpersonal Relations/Interaksi Sosial, Hubungan Antarpersonal > 302.2 Communication/Komunikasi
600 Technology/Teknologi > 650 Management, Public Relations, Business and Auxiliary Service/Manajemen, Hubungan Masyarakat, Bisnis dan Ilmu yang Berkaitan > 658 General Management/Manajemen Umum > 658.8 Marketing, Management of Distribution/Marketing, Manajemen Distribusi
Divisions: Fakultas Ilmu Komunikasi > Periklanan dan Komunikasi pemasaran
Depositing User: khalimah
Date Deposited: 27 Jun 2024 02:36
Last Modified: 27 Jun 2024 02:36
URI: http://repository.mercubuana.ac.id/id/eprint/89206

Actions (login required)

View Item View Item