DANOEATMADJA, AULIA RAMADHAN (2023) ANALISIS GAYA KEPEMIMPINAN DAN KOMPETENSI KOMUNIKASI BERDASARKAN TURUNNYA KINERJA KARYAWAN (STUDI KASUS: DIVISI SALES) PT. INDODEV NIAGA INTERNET. S2 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf Download (576kB) | Preview |
|
|
Text (ABSTRAK)
02 ABSTRAK.pdf Download (200kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
03 BAB 1.pdf Restricted to Registered users only Download (193kB) |
||
Text (BAB II)
04 BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (494kB) |
||
Text (BAB III)
05 BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (209kB) |
||
Text (BAB IV)
06 BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (275kB) |
||
Text (BAB V)
07 BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (159kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
08 DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (193kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
09 LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (166kB) |
Abstract
Leadership plays a very important role in achieving the goals of a company, one of which can also improve employee performance by satisfying them with the work they do. A person's leadership can be said to be successful or ineffective as measured by how the leader can improve his subordinates but can be seen from his ability to carry out company policies through the way or style of communication in leading so as to improve and maintain employee performance. Especially in the current era of the Covid-19 pandemic, the integrity of a leader is at stake considering that many companies, especially those engaged in the procurement of goods and services in the IT sector, have experienced a decline in revenue. This is of course due to the decline in sales of goods and services offered by these companies. The theory used in this study is Hersey and Blancard's situational leadership theory, communication competence and leadership style. This study uses a constructivism paradigm with a qualitative descriptive approach. Sources of data are primary data from interviews and secondary data from the mass media. The informants of this research are Sales Managers and Account Managers (Staff) of PT Indodev Niaga Internet who have worked for more than 3 years at the company. The validity of the data has done by source triangulation. The results of the study show that there has indeed been a change in leadership style and communication competence carried out by the Sales Director and Management for employees from what was originally a democracy to a more authoritarian direction when entering the Covid-19 Pandemic era. In addition, management also implements a TopDown system for employees as mentioned by the two sources above, which is considered to be very detrimental to employees which causes the level of productivity of employees, especially the Sales division to decrease due to stress, lazy work resulting in decreased employee performance as a result of this. Keyword: Leadership style, situational, employee performance Kepemimpinan memainkan peran yang sangat penting dalam mencapai tujuan dari suatu perusahaan, salah satunya juga dapat meningkatkan kinerja karyawan dengan cara memuaskan mereka dengan pekerjaan yang mereka kerjakan. Kepemimpinan seseorang dikatakan dapat berhasil atau efektif tidak diukur daribagaimana pemimpin tersebut dapat memberdayakan bawahannya, tapi bisa dilihat dari kemampuannya dalam menjalankan kebijakan perusahaan melalui cara atau gaya komunikasinya dalam memimpin sehingga dapat meningkatkan dan mempertahankan kinerja karyawan. Terlebih pada era pandemi Covid-19 sekarang ini, integritas dari seorang pemimpin sangat dipertaruhkan mengingat banyaknya perusahaan khususnya yang bergerak di bidang pengadaan barang dan jasa di bidang IT mengalami penurunan pendapatan. Hal ini tentunya disebabkan oleh turunnya angka penjualan barang dan jasa yang ditawarkan oleh perusahaan tersebut. Teori yang digunakan dalam penelitian ini adalah teori kepemimpinan situasional dari Hersey dan Blancard, kompetensi komunikasi dan gaya kepemimpinan. Penelitian ini menggunakan paradigma konstruktivisme dengan pendekatan deskriptif kualitatif. Sumber data berupa data primer dari wawancara dan data sekunder dari media massa. Informan penelitian ini adalah Sales Manager dan Account Manager (Staff) PT Indodev Niaga Internet yang telah bekerja lebih dari 3 tahun di perusahaan tersebut. Kebsahan data dilakukan dengan triangulasi sumber. Hasil penelitian menunjukan bahwa memang terjadi perubahan gaya kepemimpinan dan kompetensi komunikasi yang dilakukan oleh Sales Director dan Manajemen kepada karyawan dari yang semula demokratis menjadi lebih ke arah otoriter ketika masuk ke era Pandemi Covid-19. Selain itu, manajemen juga menerapkan system Top-Down kepada karyawan sebagaimana disebutkan oleh kedua narasumber diatas, yang dinilai sangat merugikan karyawan yang mengakibatkan tingkat produktivitas dari karyawan khususnya divisi Sales menurun karena stress, malas bekerja sehingga terjadi penurunan kinerja karyawan imbas dari hal tersebut. Kata kunci: Gaya kepemimpinan, situasional, kinerja karyawan
Actions (login required)
View Item |