PUTRI, KRISTINA (2023) MOTIVASI PENGGUNAAN INSTAGRAM SEBAGAI MEDIA AKTUALISASI DIRI KALANGAN PENDAKI GUNUNG DI INDONESIA (Survey Pada Followers Akun @MOUNTNESIA). S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
Text (COVER)
01 COVER.pdf Download (561kB) |
|
Text (ABSTRAK)
02 ABSTRAK.pdf Download (151kB) |
|
Text (BAB I)
03 BAB 1.pdf Restricted to Registered users only Download (392kB) |
|
Text (BAB II)
04 BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (261kB) |
|
Text (BAB III)
05 BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (320kB) |
|
Text (BAB IV)
06 BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (493kB) |
|
Text (BAB V)
07 BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (118kB) |
|
Text (DAFTAR PUSTAKA)
08 DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (180kB) |
|
Text (LAMPIRAN)
09 LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (536kB) |
Abstract
Social media Instagram is a medium on the internet that allows users to present themselves. In using social media, a person has various motives, goals or motivations. In choosing motives, an individual in using media cannot be separated from the influence of his social or psychological environment which is felt as a need and the media is chosen to fulfill self-actualization needs. The research method uses a quantitative approach, namely by collecting primary data through survey methods. The survey was distributed to Instagram users who actively follow the @Mountnesia Instagram account to 100 respondents using a non-probability sampling technique. Results from 100 respondents, 95% of respondents aged 15 to 30 years, 5% of respondents aged 31> years. The results of the questionnaire also showed that 67% of the respondents were male and 33% of the respondents were female. Questionnaire results 100% of respondents have done mountain climbing and posted their photos or videos. The total result of the mean value of the motivational variable is 4.38, this is in the interval 4.00-4.99 which is in the agree category. Based on the total mean value of the self-actualization variable among mountain climbers in Indonesia 4.29, this is in the 4.00-4.99 interval in the agree category. This study shows that the variable X1 Motivation of physiological factors (selfneeds) is the biggest motivation in using Instagram with a value of 4.78 and the lowest factor obtained is in the indicator of social needs with a mean value of 3.75. Then for variable X2 the largest Self-Actualization is obtained on the Appreciation indicator which is always fresh (Grateful) with a mean value of 4.69 and the smallest mean value of 3.37 on the indicator Having a need for privacy and independence. Keywords: Motivation, Instagram, Self-Actualization, Mountaineers Media sosial Instagram adalah medium di internet yang memungkinkan pengguna mempresentasikan dirinya. Dalam menggunakan media sosial, seseorang memiliki berbagai motif tujuan atau motivasi tersendiri. Dalam memilih motif, seorang individu dalam menggunakan media tidak lepas dari pengaruh lingkungan sosial atau psikologisnya yang dirasakan sebagai sebuah kebutuhan dan media dipilih untuk memenuhi kebutuhan aktualisasi diri. Metode penelitian menggunakan pendekatan kuantitatif, yaitu dengan mengumpulkan data primer melalui metode survey. Survey yang disebar kepada pengguna instagram secara aktif yang mengikuti akun instagram @Mountnesia kepada 100 responden dengan menggunakan teknik nonprobability sampling. Hasil dari 100 responden, 95% responden dengan usia 15 sampai 30 tahun, 5% responden dengan usia 31> tahun. Hasil kuesioner juga menunjukan 67% reponden berjenis kelamin laki-laki dan sebanyak 33% reponden berjenis kelamin perempuan. Hasil kuesioner 100% responden pernah melakukan pendakian gunung dan memposting foto atau video mereka. Hasil total nilai mean variabel motivasi 4.38 hal tersebut berada di interval 4.00-4.99 masuk kategori setuju. Berdasarkan nilai total mean pada variabel aktualisasi diri kalangan pendaki gunung di Indonesia 4.29 hal tersebut berada di interval 4.00-4.99 masuk kategori setuju. Penelitian ini menunjukan bahwa variabel X1 Motivasi faktor fisiologis (kebutuhan diri) menjadi motivasi terbesar dalam penggunaan Instagram dengan nilai 4.78 dan faktor terendah yang di dapatkan terdapat pada indikator kebutuhan sosial dengan nilai mean 3.75. Kemudian untuk variabel X2 Aktualisasi Diri terbesar didapat pada indikator Apresiasi yang senantiasa segar (Bersyukur) dengan nilai mean 4.69 dan nilai mean terkecil yaitu 3.37 pada indikator Memiliki kebutuhan akan privasi dan independensi. Kata Kunci: Motivasi, Instagram, Aktualisasi Diri, Pendaki Gunung
Actions (login required)
View Item |