STRATEGI KOMUNIKASI ANTARPRIBADI ORANG TUA UNTUK MENINGKATKAN FOKUS BELAJAR ANAK DI TENGAH FENOMENA MEDIA SOSIAL

MELINDA, SANTIKA (2023) STRATEGI KOMUNIKASI ANTARPRIBADI ORANG TUA UNTUK MENINGKATKAN FOKUS BELAJAR ANAK DI TENGAH FENOMENA MEDIA SOSIAL. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.

[img]
Preview
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf

Download (725kB) | Preview
[img]
Preview
Text (ABSTRAK)
02 ABSTRAK.pdf

Download (324kB) | Preview
[img] Text (BAB I)
03 BAB I.pdf
Restricted to Registered users only

Download (334kB)
[img] Text (BAB II)
04 BAB II.pdf
Restricted to Registered users only

Download (383kB)
[img] Text (BAB III)
05 BAB III.pdf
Restricted to Registered users only

Download (353kB)
[img] Text (BAB IV)
06 BAB IV.pdf
Restricted to Registered users only

Download (278kB)
[img] Text (BAB V)
07 BAB V.pdf
Restricted to Registered users only

Download (207kB)
[img] Text (DAFTAR PUSTAKA)
08 DAFTAR PUSTAKA.pdf
Restricted to Registered users only

Download (312kB)
[img] Text (LAMPIRAN)
09 LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (488kB)

Abstract

Communication is a bridge between parents and children. Parents have an important role in the development of children both physically and knowledge. Along with the development of social media technology, it makes parents more focused on supervising their children. In fact, social media is now the most widely used by all groups, including children. The purpose of this study is to determine parents' interpersonal communication strategies to increase children's learning focus in the midst of social media phenomena. This study uses the concept of De Vito which suggests that interpersonal communication has characteristics or characteristics, namely face to face, openness, empathy, support and equality. To reveal the research focus in depth and thoroughly, the researcher uses a qualitative descriptive method which is useful for collecting data and revealing facts about the matter being studied. From the results of this study, communication strategies are used by parents and their children to increase children's learning focus in the midst of social media phenomena by using verbal and nonverbal communication. In communicating using verbal communication, parents use language that is easily understood by children as a step so that children understand the good or bad of using social media. In communicating using nonverbal communication parents use body language or signs such as intonation of a slightly high voice, facial expressions of parents who are annoyed and signs given by hands. Through communication strategies, tricks or methods that informants use to their children to remain consistent in focusing on learning in the midst of this social media phenomenon by using verbal and nonverbal communication with various forms of communication used, for example by discussing and setting time limits for playing gadgets, especially social media. Keywords: Interpersonal Communication, Parents, children, social media Komunikasi merupakan suatu jembatan hubungan antara orang tua dan anak. Orang tua mempunyai peran penting dalam bertumbuh kembangnya anak baik secara fisik maupun pengetahuan. Seiring dengan berkembang nya telnologi media sosial, sehingga membuat orang tua menjadi lebih fokus untuk mengawasi anak-anak mereka. Pada kenyataannya media sosial sekarang menjadi hal yang paling banyak digunakan oleh semua kalangan termasuk anak-anak. Tujuan dari penelitian ini untuk mengetahui strategi komunikasi antarpribadi orang tua untuk meningkatkan fokus belajar anak ditengah fenomena media sosial. Penelitian ini menggunakan konsep De Vito yang mengemukakan bahwa komunikasi antarpribadi memiliki karekteristik atau ciri, yaitu tatap muka, keterbukaan, empati, dukungan dan kesetaraan. Untuk mengungkap fokus penelitian secara mendalam dan menyeluruh, peneliti menggunakan metode deskriptif kualitatif yang berguna untuk mengumpulkan data dan mengungkapkan fakta mengenai hal yang diteliti. Dari hasil penelitian ini strategi komunikasi yang digunakan orang tua dengan anak nya untuk meningkatkan fokus belajar anak di tengah fenomen media sosial dengan menggunakan komunikasi verbal dan nonverbal. Dalam berkomunikasi menggunakan komunikasi verbal orang tua menggunakan bahasa yang mudah dipahami oleh anak sebagai langkah agar anak paham mengenai baik atau buruknya penggunaan media sosial. Dalam berkomunikasi menggunakan komunikasi nonverbal orang tua menggunakan bahasa tubuh atau tanda seperti intonasi suara sedikit tinggi, ekspresi muka orang tua yang kesal serta tanda yang diberikan oleh tangan. Melalui strategi komunikasi trik atau cara yang informan gunakan kepada anaknya agar tetap konsisten fokus belajar ditengah fenomena media sosial ini dengan menggunakan komunikasi verbal dan nonverbal dengan berbagai bentuk komunikasi yang digunakan misalnya dengan berdiskusi dan memberikan batasan waktu bermain gadget khususnya media sosial. Kata kunci : Komunikasi Antarpribadi, Orang tua, anak, media sosial.

Item Type: Thesis (S1)
Call Number CD: FK/BRD. 23 021
NIM/NIDN Creators: 44118110012
Uncontrolled Keywords: Komunikasi Antarpribadi, Orang tua, anak, media sosial.
Subjects: 000 Computer Science, Information and General Works/Ilmu Komputer, Informasi, dan Karya Umum > 070 Documentary Media, Educational Media, News Media, Journalism, Publishing/Media Dokumenter, Media Pendidikan, Media Berita, Jurnalisme, Penerbitan > 070.1-070.9 Standard Subdivisions of Documentary Media, Educational Media, News Media, Journalism, Publishing/Subdivisi Standar Dari Media Dokumenter, Media Pendidikan, Media Berita, Jurnalisme, Penerbitan > 070.1 Documentary Media, Educational Media, News Media/Media Dokumenter, Media Pendidikan, Media Berita > 070.19 Broadcast Media/Media Broadcast
300 Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 300. Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 302 Social Interaction, Interpersonal Relations/Interaksi Sosial, Hubungan Antarpersonal
300 Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 300. Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 302 Social Interaction, Interpersonal Relations/Interaksi Sosial, Hubungan Antarpersonal > 302.2 Communication/Komunikasi
300 Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 300. Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 302 Social Interaction, Interpersonal Relations/Interaksi Sosial, Hubungan Antarpersonal > 302.2 Communication/Komunikasi > 302.22 Kinds of Communication/Jenis-jenis Komunikasi
Divisions: Fakultas Ilmu Komunikasi > Penyiaran
Depositing User: ADELINA HASNA SETIAWATI
Date Deposited: 05 May 2023 04:22
Last Modified: 05 May 2023 04:22
URI: http://repository.mercubuana.ac.id/id/eprint/76728

Actions (login required)

View Item View Item