SAFITRI, MEGUMI AYU (2023) WEB SERIES SEBAGAI MEDIA BARU UNTUK MEREPRESENTASIKAN POLA HIDUP SEHAT(Analisis Semiotika pada Web Series ”SORE”). S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 Cover.pdf Download (375kB) | Preview |
|
|
Text (ABSTRAK)
02 Abstrak.pdf Download (160kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
03 Bab 1.pdf Restricted to Registered users only Download (111kB) |
||
Text (BAB II)
04 Bab 2.pdf Restricted to Registered users only Download (217kB) |
||
Text (BAB III)
05 Bab 3.pdf Restricted to Registered users only Download (93kB) |
||
Text (BAB IV)
06 Bab 4.pdf Restricted to Registered users only Download (573kB) |
||
Text (BAB V)
07 Bab 5.pdf Restricted to Registered users only Download (26kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
08 Daftar Pustaka.pdf Restricted to Registered users only Download (119kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
09 Lampiran.pdf Restricted to Registered users only Download (89kB) |
Abstract
In this modern era, companies need to follow market interests in order to achieve what they want, especially in marketing their products so that they are better known to the public, one of which is by using advertising. The more creative the advertisement is packaged, the greater the chance for the message to reach the target. There are various forms of advertisements, one of which is an advertisement wrapped in a web series. The web series itself is a new medium that is used in providing information and as a marketing medium for a product through shows uploaded on YouTube. The researcher chose the "Sore" web series as research material because this advertisement carries health issues and the purpose of this research is to identify and describe the signs and meanings in the "Sore" web series that can represent a healthy lifestyle using Roland Barthes's semiotic approach to communication. This study uses a constructivist paradigm with a qualitative approach which is analyzed by Roland Barthes' semiotics, where the analysis of this research emphasizes the search for denotative, connotative and mythical meanings. The unit of analysis is the web series "Sore" which was uploaded by the Tropicana Slim account on the YouTube platform with a total of 9 episodes. Data collection techniques were carried out by direct observation on web series and conducting literature studies sourced from books, the internet, journals, and previous research related to the problems discussed in the research. The research results obtained by researchers are that in the web series "Sore" there are 22 cut scenes and 3 dialogues that can represent a healthy lifestyle. This representation was formed by the character Sore, who became Tropicana Slim's image message by paying attention to Jonathan's health, such as instructing him to eat healthy food, getting used to doing physical activities such as getting up early to jog, not working late at night, and sleeping regularly. Keywords: New Media, Web Series, Youtube, Representation, Semiotics Di era modern ini, perusahaan perlu mengikuti minat pasar demi mencapai apa yang diinginkan terutama dalam memasarkan produknya agar lebih dikenal publik salah satunya adalah dengan menggunakan iklan. Semakin kreatif iklan dikemas maka peluang pesan sampai ke target akan semakin besar. Bentuk iklan sendiri bermacam-macam salah satunya adalah iklan yang dibalut dalam web series. Web series sendiri menjadi media baru yang digunakan dalam memberikan informasi dan sebagai media pemasaran sebuah produk melalui tayangan yang diunggah di youtube. Peneliti memilih web series “Sore” sebagai bahan penelitian karena iklan ini mengusung isu kesehatan dan tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui dan mendeskripsikan tanda dan makna pada web series “Sore” yang dapat merepresentasikan pola hidup sehat dengan menggunakan pendekatan semiotika komunikasi Roland Barthes. Penelitian ini menggunakan paradigma konstruktivis dengan pendekatan kualitatif yang dianalisis dengan semiotika Roland Barthes, dimana analisis penelitian ini menekankan pada pencarian makna denotasi, konotasi dan mitos. Unit analisisnya terdapat pada web series “Sore” yang diunggah oleh akun Tropicana Slim pada platform youtube dengan jumlah episode sebanyak 9 episode. Teknik pengumpulan data dilakukan dengan pengamatan langsung pada web series dan melakukan studi kepustakaan yang bersumber dari buku, internet, jurnal, dan penelitian terdahulu yang berhubungan dengan permasalahan yang dibahas dalam penelitian. Hasil penelitian yang diperoleh peneliti adalah bahwa dalam web series “Sore” terdapat 22 potongan adegan dan 3 dialog yang dapat merepresentasikan pola hidup sehat. Representasi ini dibentuk oleh sosok karakter Sore yang menjadi pesan image Tropicana Slim dengan cara memperhatikan kesehatan Jonathan, seperti menyuruhnya mengonsumsi makanan sehat, membiasakan melakukan aktivitas fisik seperti bangun pagi untuk jogging, tidak bekerja larut malam, dan tidur teratur. Kata Kunci : Media Baru, Web Series, Youtube, Representasi, Semiotika
Actions (login required)
View Item |