PUTRI, TRIA AMALIA (2023) PEMANFAATAN MEDIA GOOGLE CLASSROOM PADA PROSES PJJ DI SD NEGERI IV CIKUPA. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 Cover.pdf Download (611kB) | Preview |
|
|
Text (ABSTRAK)
02 Abstrak.pdf Download (69kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
03 Bab I.pdf Restricted to Registered users only Download (90kB) |
||
Text (BAB II)
04 Bab II.pdf Restricted to Registered users only Download (217kB) |
||
Text (BAB III)
05 Bab III.pdf Restricted to Registered users only Download (84kB) |
||
Text (BAB IV)
06 Bab IV.pdf Restricted to Registered users only Download (134kB) |
||
Text (BAB V)
07 Bab V.pdf Restricted to Registered users only Download (158kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
08 Daftar Pustaka.pdf Restricted to Registered users only Download (110kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
09 Lampiran.pdf Restricted to Registered users only Download (366kB) |
Abstract
With the development of the era of digital communication technology, various types of smartphone communication media are easy to use in everyday life, one of which is in the field of education. The Covid-19 pandemic has forced the process to be carried out using the Distance Learning (PJJ) system. One of these learning processes is to use the Google Classroom feature. This study aims to look at the use of online and offline communication concepts applied by teachers at SD Negeri Cikupa IV Tangerang Regency to students. The theory used in this study is the Media Richness Theory (MRT), which is a theory that is widely used in the selection of communication media. This theory assumes that the useperformance relationship is nonmonotonic, that is, that the relationship between use and outcome is positive when the variety and richness of the media match the task requirements. This study uses a descriptive qualitative research method. According to (Ibrahim & Syaodih, 1997), qualitative research methods are intended to describe and analyze phenomena, events, social activities, attitudes, beliefs, perceptions, thoughts of people individually and in groups. Qualitative research is research related to thoughts, perceptions, opinions, and beliefs about objects that cannot be measured by numbers. The object of this research is Distance Learning at SD Negeri IV Cikupa, Tangerang Regency. The subjects in this study were the elements in SD Negeri IV Cikupa, Tangerang Regency, which consisted of teachers, grade 6 students, and parents. The results of this study are that it can be seen that through Google Classroom teachers can monitor student learning activities. In online learning using Google Classroom, it has been seen that students have been able to use Google Classroom as an online learning media during the Covid-19 pandemic and also from the daily values that students have worked on, students have achieved KKM. Furthermore, in evaluating the use of Google Classroom, the teacher evaluates the assessment as usual, namely cognitive, effective and psychomotor assessments. Keywords: Google Classroom, Communication, Distance Learning, Public Relations. Dengan berkembangnya era teknologi komunikasi digital, berbagai jenis media komunikasi smartphone yang mudah digunakan dalam kehidupan sehari-hari, salah satunya ialah pada bidang pendidikan. Pandemi covid-19 menyebabkan proses harus dilaksanakan dengan sistem Pembelajaran Jarak Jauh (PJJ). Salah satu proses pembelajaran ini adalah menggunakan fitur google classroom. Penelitian ini bertujuan untuk melihat pemanfaatan komunikasi dengan konsep secara online maupun offline yang di terapkan oleh guru di SD Negeri Cikupa IV Kabupaten Tangerang kepada siswa siswi. Teori yang digunakan dalam penelitian ini adalah Media Richness Theory (MRT) yaitu merupakan teori yang banyak digunakan dalam pemilihan media komunikasi. Teori ini mengasumsikan bahwa hubungan antara penggunaan-kinerja bersifat nonmonotonic, yaitu, bahwa hubungan antara penggunaan dan hasil akan positif ketika keanekaragaman dan kekayaaan media cocok dengan persyaratan tugas Penelitian ini menggunakan metode penelitian kualitatif deskriptif. Menurut (Ibrahim & Syaodih, 1997), metode penelitian kualitatif ditujukan untuk mendeskripsikan dan menganalisis fenomena, peristiwa, aktivitas sosial, sikap, kepercayaan, persepsi, pemikiran orang secara individual maupun kelompok. Penelitian kualitatif adalah penelitian yang berhubungan dengan pikiran, persepsi, pendapat, dan keyakinan terhadap objek yang tidak dapat diukur dengan angka. Objek penelitian ini yaitu Pembelajaran Jarak Jauh di SD Negeri IV Cikupa Kabupaten Tangerang. Subyek dalam penelitian ini adalah elemen yang ada di SD Negeri IV Cikupa Kabupaten Tangerang yang terdiri dari guru, murid kelas 6, dan orang tua murid. Hasil dari penelitian ini yaitu dapat diketahui bahwa melalui google classroom guru bisa memantau kegiatan–kegiatan belajar siswa. Pada pembelajaran daring dalam menggunakan google classroom sudah terlihat yakni peserta didik sudah bisa memanfaatkan google classroom sebagai media pembelajaran daring pada masa pandemi covid-19 dan juga dari nilai-nilai seharian yang di kerjakannya peserta didik telah tercapai KKM. Selanjutnya pada evaluasi penggunaan google classroom, guru melakukan evaluasi penilaian seperti biasa yaitu penilaian kognitif, efektif, maupun psikomotor. Kata kunci: Google Classroom, Komunikasi, Pembelajaran Jarak Jauh, Public Relation.
Actions (login required)
View Item |