KUNANTAKA, DWI (2023) PERANCANGAN ANIMASI 2D “KERJA SAFETY BUAT HIDUPMU BERARTI” UNTUK KAMPANYE SOSIAL KESELAMATAN KERJA. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 Cover.pdf Download (629kB) | Preview |
|
|
Text (ABSTRAK)
02 Abstrak.pdf Download (54kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
03 Bab 1.pdf Restricted to Registered users only Download (23kB) |
||
Text (BAB II)
04 Bab 2.pdf Restricted to Registered users only Download (364kB) |
||
Text (BAB III)
05 Bab 3.pdf Restricted to Registered users only Download (192kB) |
||
Text (BAB IV)
06 Bab 4.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
||
Text (BAB V)
07 Bab 5.pdf Restricted to Registered users only Download (59kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
08 Daftar Pustaka.pdf Restricted to Registered users only Download (71kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
09 Lampiran.pdf Restricted to Registered users only Download (288kB) |
Abstract
Occupational accidents occur due to several factors that can increase the potential for accidents that can be experienced by all workers. Among them are external factors and internal factors. External factors include the danger factor in the work area and the internal factor is the worker himself who may be tired or not concentrating. Internal factors are very influential contributors to the number of accidents, so awareness and awareness are needed for workers while working so they are safe from work accidents. Until now, there has been a lot of counseling on the importance of safety at work carried out by various institutions and individuals who are concerned with this problem. The various counseling that has been carried out also uses a variety of different media. At present the media most often used is banner media which is widely printed on the road and in the work area. But the level of public interest in banner media as a media campaign is very low at this time and various innovations have been made to attract public interest to care about work accidents. Therefore, we need media in the form of a campaign that focuses on the target audience. In making a campaign design, appropriate research and analysis are needed with the method used in this design is a qualitative method. The author uses animation media as a media campaign to increase understanding of work safety. Keywords: Safety, Animation, Campaign Kecelakaan kerja terjadi karena beberapa faktor yang dapat meningkatkan potensi terjadinya kecelakaan yang dapat dialami oleh semua pekerja. Diantaranya adalah faktor eksternal dan faktor internal. Faktor eksternal antara lain adalah faktor keadaan bahaya pada area kerja dan faktor internal adalah pada diri si pekerja yang bisa jadi kelelahan atau sedang tidak konsentrasi. Faktor internal adalah penyumbang angka kecelakaan yang sangat berpengaruh sehingga perlu kesadaran dan awarness untuk para pekerja saat bekerja sehingga selamat dari kecelakaan kerja. Sampai saat ini sudah banyak penyuluhan mengenai pentingnya keselamatan dalam bekerja yang dilakukan oleh berbagai lembaga dan oknum yang peduli dengan masalah ini. Diantara berbagai penyuluhan yang telah dilakukan juga menggunakan berbagai macam media yang berbeda. Saat ini media yang paling sering digunkana yaitu media spanduk yang banyak tertera di jalan dan di area kerja. Tetapi tingkat minat masyarakat terhadap media spanduk sebagai media kampanye sangat kecil saat ini dan berbagai inovasi pun dilakukan untuk menarik minat masyarakat agar peduli dengan kecelakaan kerja. Oleh karena itu, dibutuhkan suatu media berupa kampanye yang berfokus pada target audiece. Dalam pembuatan perancangan kampanye dibutuhkan riset dan analisa yang tepat dengan metode yang digunakan dalam perancangan ini adalah metode kualitatif. Penulis menggunakan media animasi sebagai media kampanye untuk meningkatkan pemahaman mengenai keselamatan bekerja. Kata Kunci: Safety, Animasi, Kampanye
Actions (login required)
View Item |