PEMANFAATAN MEDIA SOSIAL INSTAGRAM @BEMFIKOMMERCUSEBAGAI SARANA PEMENUHAN INFORMASI MAHASISWA

SAPUTRA, DENNY BAMBANG (2021) PEMANFAATAN MEDIA SOSIAL INSTAGRAM @BEMFIKOMMERCUSEBAGAI SARANA PEMENUHAN INFORMASI MAHASISWA. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.

[img]
Preview
Text (HAL COVER)
01. COVER.pdf

Download (662kB) | Preview
[img]
Preview
Text (ABSTRAK)
02. ABSTRAK.pdf

Download (154kB) | Preview
[img] Text (BAB I)
03. BAB I.pdf
Restricted to Registered users only

Download (159kB)
[img] Text (BAB II)
04. BAB II.pdf
Restricted to Registered users only

Download (267kB)
[img] Text (BAB III)
05. BAB III.pdf
Restricted to Registered users only

Download (168kB)
[img] Text (BAB IV)
06. BAB IV.pdf
Restricted to Registered users only

Download (391kB)
[img] Text (BAB V)
07. BAB V.pdf
Restricted to Registered users only

Download (127kB)
[img] Text (DAFTAR PUSTAKA)
08. DAFTAR PUSTAKA.pdf
Restricted to Registered users only

Download (150kB)
[img] Text (LAMPIRAN)
09. LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (223kB)

Abstract

@bemfikommercu is one of the student organizations that uses Instagram social media as a tool to upload their activities. @bemfikommercu is a student organization established by the Student Executive Board of Mercu Buana University Jakarta. The purpose of this study is to find out the strategy of utilizing Instagram social media @bemfikommercu in compiling message content and also utilizing Instagram's features in messaging. In this thesis researchers use descriptive qualitative methods with konstruktivis paradigms. The theories used are the new media theory and the message processing theory. The result of this study is @bemfikommercu use Instagram as a medium to promote its activities through several action planning processes. First, in the message planning process, a content creation plan is created about the color you want to use, caption creation, and informative message methods. Then the process of spreading messages, @bemfikommercu upload their content using persuasion techniques by trying to attract the audience from emotional attraction and motivation. This process takes place to achieve the purpose of the message, namely so that the activities on the instagram account @bemfikommercu can continue to be active so that students can enjoy and also to build the existence of student organizations at Mercu Buana University Jakarta. Keywords: Social Media, Instagram, Social Media Utilization Strategies. @bemfikommercu merupakan salah satu organisasis mahasiswa yang menggunakan sosial media Instagram sebagai alat untuk mengunggah kegiatan kegiatannya. @bemfikommercu adalah organisasi kemahasiswaan yang didirikan oleh Badan Eksekutif Mahasiswa Universitas Mercu Buana Jakarta. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui Strategi pemanfaatan media sosial Instagram @bemfikommercu dalam menyusun perecanaan pesan dan juga memanfaatkan fitur-fitur Instagram dalam penyampaian pesan. Dalam skripsi ini peneliti menggunakan metode kualitatif deskriptif dengan paradigma konstruktivis. Teori yang digunakan adalah teori media baru dan teori pengolahan pesan. Hasil penelitian ini adalah @bemfikommercu menggunakan instagram sebagai media untuk mempromosikan kegiatannya melalui beberapa proses perencanaan tindakan. Pertama, pada proses perencanaan pesan dibuat suatu rencana pembuatan konten tetang warna yang ingin digunakan, pembuatan caption, dan metode pesan informatif. Lalu proses penyebaran pesan, @bemfikommercu mengunggah konten-kontennya dengan menggunakan teknik persuasi dengan mencoba menarik audien dari ketertarikan emosional dan motivasi. Proses ini berlangsung untuk mencapai tujuan pesan yaitu agar kegiatan-kegiatan pada akun instagram @bemfikommercu dapat terus aktif sehingga dapat dinikmati mahasiswa\i dan juga untuk membangun eksistensi dari organisasi mahasiswa yang ada di Universitas Mercu Buana Jakarta. Kata Kunci: Media Sosial, Instagram, Strategi Pemanfaatan media sosial.

Item Type: Thesis (S1)
Call Number CD: FK/BRD. 22 147
NIM/NIDN Creators: 44115120018
Uncontrolled Keywords: PEMANFAATAN MEDIA SOSIAL INSTAGRAM @BEMFIKOMMERCUSEBAGAI SARANA PEMENUHAN INFORMASI MAHASISWA
Subjects: 000 Computer Science, Information and General Works/Ilmu Komputer, Informasi, dan Karya Umum > 000. Computer Science, Information and General Works/Ilmu Komputer, Informasi, dan Karya Umum > 006 Special Computer Methods/Metode Komputer Tertentu > 006.7 Multimedia Systems/Sistem-sistem Multimedia > 006.75 Social Multimedia/Multimedia Social > 006.754 Online Social Network/Situs Jejaring Sosial, Sosial Media
000 Computer Science, Information and General Works/Ilmu Komputer, Informasi, dan Karya Umum > 070 Documentary Media, Educational Media, News Media, Journalism, Publishing/Media Dokumenter, Media Pendidikan, Media Berita, Jurnalisme, Penerbitan > 070.1-070.9 Standard Subdivisions of Documentary Media, Educational Media, News Media, Journalism, Publishing/Subdivisi Standar Dari Media Dokumenter, Media Pendidikan, Media Berita, Jurnalisme, Penerbitan > 070.1 Documentary Media, Educational Media, News Media/Media Dokumenter, Media Pendidikan, Media Berita
000 Computer Science, Information and General Works/Ilmu Komputer, Informasi, dan Karya Umum > 070 Documentary Media, Educational Media, News Media, Journalism, Publishing/Media Dokumenter, Media Pendidikan, Media Berita, Jurnalisme, Penerbitan > 070.1-070.9 Standard Subdivisions of Documentary Media, Educational Media, News Media, Journalism, Publishing/Subdivisi Standar Dari Media Dokumenter, Media Pendidikan, Media Berita, Jurnalisme, Penerbitan > 070.1 Documentary Media, Educational Media, News Media/Media Dokumenter, Media Pendidikan, Media Berita > 070.19 Broadcast Media/Media Broadcast
300 Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 300. Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 302 Social Interaction, Interpersonal Relations/Interaksi Sosial, Hubungan Antarpersonal > 302.2 Communication/Komunikasi > 302.23 Media (Means of Communication)/Media (Sarana Komunikasi)
300 Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 300. Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 302 Social Interaction, Interpersonal Relations/Interaksi Sosial, Hubungan Antarpersonal > 302.2 Communication/Komunikasi > 302.24 Content/Isi Komunikasi
Divisions: Fakultas Ilmu Komunikasi > Penyiaran
Depositing User: ADELINA HASNA SETIAWATI
Date Deposited: 06 Feb 2023 03:32
Last Modified: 06 Feb 2023 03:33
URI: http://repository.mercubuana.ac.id/id/eprint/73962

Actions (login required)

View Item View Item