SAPUTRA, DENNY BAMBANG (2021) PEMANFAATAN MEDIA SOSIAL INSTAGRAM @BEMFIKOMMERCUSEBAGAI SARANA PEMENUHAN INFORMASI MAHASISWA. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01. COVER.pdf Download (662kB) | Preview |
|
|
Text (ABSTRAK)
02. ABSTRAK.pdf Download (154kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
03. BAB I.pdf Restricted to Registered users only Download (159kB) |
||
Text (BAB II)
04. BAB II.pdf Restricted to Registered users only Download (267kB) |
||
Text (BAB III)
05. BAB III.pdf Restricted to Registered users only Download (168kB) |
||
Text (BAB IV)
06. BAB IV.pdf Restricted to Registered users only Download (391kB) |
||
Text (BAB V)
07. BAB V.pdf Restricted to Registered users only Download (127kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
08. DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (150kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
09. LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (223kB) |
Abstract
@bemfikommercu is one of the student organizations that uses Instagram social media as a tool to upload their activities. @bemfikommercu is a student organization established by the Student Executive Board of Mercu Buana University Jakarta. The purpose of this study is to find out the strategy of utilizing Instagram social media @bemfikommercu in compiling message content and also utilizing Instagram's features in messaging. In this thesis researchers use descriptive qualitative methods with konstruktivis paradigms. The theories used are the new media theory and the message processing theory. The result of this study is @bemfikommercu use Instagram as a medium to promote its activities through several action planning processes. First, in the message planning process, a content creation plan is created about the color you want to use, caption creation, and informative message methods. Then the process of spreading messages, @bemfikommercu upload their content using persuasion techniques by trying to attract the audience from emotional attraction and motivation. This process takes place to achieve the purpose of the message, namely so that the activities on the instagram account @bemfikommercu can continue to be active so that students can enjoy and also to build the existence of student organizations at Mercu Buana University Jakarta. Keywords: Social Media, Instagram, Social Media Utilization Strategies. @bemfikommercu merupakan salah satu organisasis mahasiswa yang menggunakan sosial media Instagram sebagai alat untuk mengunggah kegiatan kegiatannya. @bemfikommercu adalah organisasi kemahasiswaan yang didirikan oleh Badan Eksekutif Mahasiswa Universitas Mercu Buana Jakarta. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui Strategi pemanfaatan media sosial Instagram @bemfikommercu dalam menyusun perecanaan pesan dan juga memanfaatkan fitur-fitur Instagram dalam penyampaian pesan. Dalam skripsi ini peneliti menggunakan metode kualitatif deskriptif dengan paradigma konstruktivis. Teori yang digunakan adalah teori media baru dan teori pengolahan pesan. Hasil penelitian ini adalah @bemfikommercu menggunakan instagram sebagai media untuk mempromosikan kegiatannya melalui beberapa proses perencanaan tindakan. Pertama, pada proses perencanaan pesan dibuat suatu rencana pembuatan konten tetang warna yang ingin digunakan, pembuatan caption, dan metode pesan informatif. Lalu proses penyebaran pesan, @bemfikommercu mengunggah konten-kontennya dengan menggunakan teknik persuasi dengan mencoba menarik audien dari ketertarikan emosional dan motivasi. Proses ini berlangsung untuk mencapai tujuan pesan yaitu agar kegiatan-kegiatan pada akun instagram @bemfikommercu dapat terus aktif sehingga dapat dinikmati mahasiswa\i dan juga untuk membangun eksistensi dari organisasi mahasiswa yang ada di Universitas Mercu Buana Jakarta. Kata Kunci: Media Sosial, Instagram, Strategi Pemanfaatan media sosial.
Actions (login required)
View Item |