SHAPUTRA, MUHAMMAD ANDI (2022) EFEKTIVITAS MEDIA SOSIAL INSTAGRAM @JKTINFO DALAM MEMENUHI KEBUTUHAN INFORMASI MASYARAKAT JAKARTA (Periode Agustus 2022) (Survey Pada Followers Akun Instagram @Jktinfo). S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
1. Cover.pdf Download (410kB) | Preview |
|
|
Text (ABSTRAK)
2. Abstrak.pdf Download (127kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
3. BAB I.pdf Restricted to Registered users only Download (172kB) |
||
Text (BAB II)
4. BAB II.pdf Restricted to Registered users only Download (304kB) |
||
Text (BAB III)
5. BAB III.pdf Restricted to Registered users only Download (246kB) |
||
Text (BAB IV)
6. BAB IV.pdf Restricted to Registered users only Download (402kB) |
||
Text (BAB V)
7. BAB V.pdf Restricted to Registered users only Download (116kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
8. Daftar Pustaka.pdf Restricted to Registered users only Download (114kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
9. Lampiran.pdf Restricted to Registered users only Download (404kB) |
Abstract
This research is entitled The Effectiveness of Instagram Social Media @jktinfo in Meeting the Information Needs of the Jakarta Community (Survey on Followers of the @jktinfo Instagram Account). Instagram @jktinfo was created on the realization that there are limitations in informing the city of Jakarta and its traffic, the @jktinfo Instagram account was welcomed by the citizens of Jakarta, every day the @jktinfo account uploads content containing information about the city of Jakarta such as traffic and weather info. The theory used in this research is the uses & gratifications theory. This research method uses a survey method, positivism research paradigm, with descriptive research type and quantitative approach aims to explain, summarize various conditions, regarding the problem being studied by researchers. The data that used in this study amounted to 100 respondents who were followers of the @jktinfo Instagram account, the sampling technique used random sampling technique. The data analysis technique used is descriptive analysis, for measuring media effectiveness using the model from Jan Kietzmann & Kristopher Hermkens. The results of this study with each dimension of the dimensions of selfintroduction (identity), conversation (conversation), sharing (sharing), presence (presence), relationship (relationship), reputation (reputation), and group (group) show effective results that researchers measure using Likert Summating Rating. Keywords: Media Effectiveness, Information, Social Media. Penelitian ini berjudul Efektifitas Media Sosial Instagram @jktinfo Dalam Memenuhi Kebutuhan Informasi Masyarakat Jakarta (Survey Pada Followers Akun Instagram @jktinfo). instagram @jktinfo dibuat atas kesadaran bahwasanya ada keterbatasan dalam penginformasian kota jakarta dan lalu lintasnya, akun instagram @jktinfo disambut baik oleh warga jakarta, setiap harinya akun @jktinfo mengupload konten yang berisi informasi tentang kota jakarta seperti, info lalu lintas dan cuaca. Teori yang digunakan dalam penelitian ini adalah teori uses & gratifications. Metode penelitian ini menggunakan metode survey, paradigma penelitian positivisme, dengan tipe penelitian deskriptif dan pendekatan kuantitatif bertujuan untuk menjelaskan, meringkaskan berbagai kondisi, mengenai masalah yang sedang di teliti oleh peneliti. Data yang digunakan dalam penelitian ini berjumlah 100 responden yang merupakan followers dari akun instagram @jktinfo, teknik penarikan sampel menggunakan teknik random sampling. Teknik analisis data yang digunakan adalah dengan analisis deskriptif, untuk pengukuran efektivitas media dengan menggunakan model dari Jan Kietzmann & Kristopher Hermkens. Hasil dari penelitian ini dengan masing – masing dimensi dimensi perkenalan diri (identity), percakapan (conversation), berbagi (sharing), kehadiran (presence), hubungan (relationship), reputasi (reputation), dan kelompok (group) menunjukan hasil efektif yang peneliti ukur dengan menggunakan Likert Summating Rating. (LSR).Kata Kunci : Efektivitas Media, Informasi, Media Sosial.
Actions (login required)
View Item |