PAHLEVI, REZA (2022) PERANCANGAN KONTEN MEDIA SOSIAL PADA UMKM MANISAN BUAH SR DI TANJUNG DUREN, JAKARTA BARAT. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 Cover - Reza P.pdf Download (263kB) | Preview |
|
|
Text (ABSTRAK)
02 Abstrak - Reza P.pdf Download (26kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
03 Bab 1 - Reza P.pdf Restricted to Registered users only Download (135kB) |
||
Text (BAB II)
04 Bab 2 - Reza P.pdf Restricted to Registered users only Download (296kB) |
||
Text (BAB III)
05 Bab 3 - Reza P.pdf Restricted to Registered users only Download (165kB) |
||
Text (BAB IV)
06 Bab 4 - Reza P.pdf Restricted to Registered users only Download (686kB) |
||
Text (BAB V)
07 Bab 5 - Reza P.pdf Restricted to Registered users only Download (47kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
08 Daftar Pustaka - Reza P.pdf Restricted to Registered users only Download (103kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
09 Lampiran - Reza P.pdf Restricted to Registered users only Download (381kB) |
Abstract
The advancement of UMKM in Indonesia cannot be separated from technological developments that are happening at this time. Several studies have shown that one of the factors that support the development of UMKM is due to the use of ICT facilities (technology, information and communication). If UMKM do not keep up with the times, they will be eroded and unable to compete with other actors who take advantage of technological developments. The author and the team have collaborated and have made observations with one of the UMKM in the West Jakarta area, namely the UMKM Manisan Buar SR, these sweets have unique flavor variants ranging from spicy, medium and original variants. And there are also many variants of candied fruit ranging from salak bali, mango, kedondong bangkok, nutmeg, and also papaya. Their development is good enough, but they don't understand how to market and promote their products through digital media. This design aims to create creative content on UMKM Manisan Buah SR regarding their UMKM business products and also as a promotional tool to a wider audience through existing platforms on digital media. Keywords: Content Design, Social Media, UMKM Majunya UMKM di Indonesia tidak terlepas dari perkembangan teknologi yang terjadi saat ini. Beberapa penelitian menunjukkan kalau salah satu faktor yang mendukung perkembangan UMKM adalah karena pemanfaatan sarana TIK (teknologi, informasi dan komunikasi). Jika pelaku UMKM tidak mengikuti perkembangan zaman, mereka akan tergerus dan kalah bersaing dengan pelaku lainnya yang memanfaatkan perkembangan teknologi. Penulis dan tim melakukan kerjasama dan telah melakukan observasi dengan salah satu pelaku UMKM di daerah Jakarta Barat yaitu UMKM Manisan Buar SR, manisan ini mempunyai ciri khas varian rasa unik mulai dari varian pedas, sedang dan original. Dan juga banyak varian jenis buah manisan mulai dari salak bali, mangga, kedondong bangkok, pala, dan juga pepaya. Pengembangan mereka sudah cukup baik, namun mereka belum mengerti memasarkan dan mempromosikan produk mereka melalui media digital. Perancangan ini bertujuan untuk membuat konten kreatif pada UMKM Manisan Buah SR mengenai produk bisnis UMKM mereka dan juga sebagai alat promosi kepada khalayak luas melalui platform yang ada pada media digital. Kata Kunci : Perancangan Konten, Media Sosial, UMKM
Actions (login required)
View Item |