HAHURI, ANSI (2020) Pendekatan Community Relations dalam Pencegahan Aksi Vandalisme untuk Mendukung Kampanye Program Edukasi Cinta KRL oleh PT Kereta Commuter Indonesia. S2 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01.COVER.pdf Download (282kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
02. BAB I.pdf Restricted to Registered users only Download (106kB) |
||
Text (BAB II)
03. BAB II.pdf Restricted to Registered users only Download (205kB) |
||
Text (BAB III)
04. BAB III.pdf Restricted to Registered users only Download (122kB) |
||
Text (BAB IV)
05. BAB IV.pdf Restricted to Registered users only Download (368kB) |
||
Text (BAB V)
06. BAB V.pdf Restricted to Registered users only Download (30kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
07. DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (27kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
08. LAMPIRAN .pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
Abstract
PT Kereta Commuter Indonesia (KCI) is one of the public transportation providers that often experiences vandalism. The vandalism, which is committed by the people living around the railroad track, continues to increase each year. In 2017, there were 34 reported cases, while in 2018 and 2019, the figure increased to 37 and 56 cases, respectively. The increase needs special attention from PT KCI so that the company can achieve its vision and mission. PT KCI, in preventing the vandalism, needs to build good community relations as a community is not only a group of people living in one location but it also shows interaction among the people within the group. The Corporate Communication Division at PT KCI under the prevention campaign of the Cinta KRL Education Program takes a persuasive approach to invite and encourage the community to accept and carry out guidelines from PT KCI conveyed at schools and the community around the railroad tracks. The researchers use a post positivism paradigm with a qualitative approach and a case study method. The researchers collected information using various data collection procedures by combining the results of interviews and collecting the data needed to conduct the research process. The theories used as references in this research are the stage of community relations by Yosal Iriantara and eight campaign elements in the Nowak and Warneryd campaign model. PT KCI has implemented the stages of community relations and campaign work processes, but vandalism acts are still recurring. Therefore, a campaign mapping is needed so that the community relations approach in the prevention campaign can run more effectively and produce strategic innovations in accordance with the evaluation results. Keywords : Community Relations, Public Relations, Campaign, Vandalism. PT Kereta Commuter Indonesia merupakan salah satu transportasi umum yang sering mengalami aksi vandalisme. Aksi vandalisme yang dilakukan oleh masyarakat sekitar rel kereta api terus meningkat pada setiap tahunnya, pada tahun 2017 terjadi sebanyak 34 kasus, pada tahun 2018 terjadi peningkatan menjadi 37 kasus dan pada tahun 2019 juga terjadi peningkatan sebanyak 56 kasus. Peningkatan disetiap tahunnya menjadi perhatian khusus bagi PT KCI agar tercapainya visi dan misi perusahaan. PT KCI dalam mencegah aksi vandalisme ini perlu membangun community relations dengan baik, karena komunitas bukan lagi sekedar kumpulan orang yang tinggal pada lokasi yang sama tapi juga menunjukan terjadinya interaksi diantara kumpulan orang tersebut. Divisi Corporate Communication PT KCI melalui kampanye pencegahan Program Edukasi Cinta KRL melakukan persuasi untuk mengajak dan mendorong masyarakat untuk dapat menerima serta melakukan arahan dari PT KCI yang dilakukan di sekolah-sekolah dan dilingkungan masyrakat sekitar rel kereta api. Peneliti menggunakan paradigma post positivisme dengan pendekatan kualitatif dan metode studi kasus. Peneliti mengumpulkan informasi dengan menggunakan berbagai prosedur pengumpulan data berdasarkan yang telah ditentukan dengan menggabungkan hasil wawancara dan mengumpulkan data yang dibutuhkan dalam melakukan proses penelitian. Teori yang digunakan sebagai referensi penelitian adalah tahapan community relations Yosal Iriantara dan proses kerja kampanye berdasarkan model kampanye Nowak dan Warneryd. Hasil penelitian, PT KCI menerapkan tahapan community relations dan proses kerja kampanye, namun aksi vandalisme masih terus terjadi sehingga perlu adanya pemetaan kampanye, agar pendekatan community relations dalam kampanye pencegahan dapat berjalan lebih efektif dan menghasilkan inovasi strategi berdasakan evaluasi yang dilakukan. Kata kunci : Community Relations, Public Relations, Kampanye, Vandalisme.
Actions (login required)
View Item |