PERANCANGAN MODEL MEDIA PEMBELAJARAN UNTUK PERSIAPAN LOMBA KOMPETENSI SISWA SMK TINGKAT NASIONAL BIDANG INDUSTRIAL KONTROL

ISMAIL, MAHEFUD (2020) PERANCANGAN MODEL MEDIA PEMBELAJARAN UNTUK PERSIAPAN LOMBA KOMPETENSI SISWA SMK TINGKAT NASIONAL BIDANG INDUSTRIAL KONTROL. S2 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.

[img]
Preview
Text (HAL COVER)
1. Cover NEW.pdf

Download (361kB) | Preview
[img]
Preview
Text (BAB I)
2. Bab 1 NEW.pdf

Download (297kB) | Preview
[img] Text (BAB II)
3. Bab 2 NEW.pdf
Restricted to Registered users only

Download (539kB)
[img] Text (BAB III)
4. Bab 3 NEW.pdf
Restricted to Registered users only

Download (374kB)
[img] Text (BAB IV)
5. Bab 4 NEW.pdf
Restricted to Registered users only

Download (905kB)
[img] Text (BAB V)
6. Bab 5 NEW.pdf
Restricted to Registered users only

Download (44kB)
[img] Text (BAB VI)
7. Bab 6 NEW.pdf
Restricted to Registered users only

Download (26kB)
[img] Text (DAFTAR PUSTAKA)
8. Daftar Pustaka NEW.pdf
Restricted to Registered users only

Download (177kB)
[img] Text (LAMPIRAN)
9. Lampiran NEW.pdf
Restricted to Registered users only

Download (629kB)

Abstract

This learning media model includes people, materials or events that can create learning conditions that enable students to acquire new knowledge, skills and attitudes and focus on video learning as a learning model in the face of the Competitiveness of Student Control Industry (LKS). The data collection methods used are observation, documentation, interviews and tests. The techniques for making video learning methods used are Engineering Value and QFD to produce high quality video learning. The analysis results are Functional Dimensions and Benefits with a high slope value of 0.4, which improves problem-solving skills, while low-slope values of -0.1 stimulate student interest and motivation and clarify and facilitate the delivery of messages, Visual Media Aspects dimension with the highest gradient of 0.6 is accurate motion picture , while the lowest gap is -0.3 there are 2 colors, background, images and animations and image clarity, Audio Media aspect ratio with the highest -1.0, which is music compatibility and with the lowest gap of - 0.3 sound rhythm, Typographic Aspect dimension with highest gap value of -0.3 is Text Type selection, Language Aspect dimension is only one attribute with gap of - 0.4 ie Language accuracy, Media Programming Aspect dimension is only one attribute with gap value of -0.3 is timeliness. Keywords: video learning, the effects of using video learning, value engineering, QFD, and motivational learning models. Model media pembelajaran ini meliputi orang, material atau kejadian yang dapat menciptakan kondisi belajar yang memungkinkan peserta didik memperoleh pengetahuan, keterampilan dan sikap yang baru dan berfokus pada pembuatan video learning sebagai model pembelajaran dalam menghadapi LKS (Lomba Kompetensi Siswa) Industrial Kontrol. Metode pengumpulan data yang digunakan adalah observasi, dokumentasi, wawancara dan tes. Teknik Metode pembuatan video learning yang digunakan adalah Value Engineering dan QFD untuk menghasilkan video learning yang berkualitas bagus. Hasil dari analisis adalah Dimensi Fungsi dan Manfaat dengan nilai gap tertinggi sebesar 0,4 yaitu meningkatkan ketrampilan pemecahan masalah, sedangkan nilai gap terendah sebesar -0,1 yaitu membangkitkan minat dan motivasi siswa dan memperjelas dan mempermudah penyampaian pesan, dimensi Aspek Visual Media dengan nilai gap tertinggi sebesar 0,6 yaitu ketepatan gerakan gambar, sedangkan gap terendah sebesar -0,3 ada 2 diantaranya kemenarikan warna, background, gambar dan animasi dan Kejelasan gambar, dimensi aspek Audio Media dengan gap tertinggi sebesar -1,0 yaitu Kesesuaian music dan dengan gap terendah sebesar -0,3 yaitu ritme suara, dimensi Aspek Tipografi dengan nilai gap tertinggi -0,3 yaitu pemilihan Jenis Teks, dimensi Aspek Bahasa hanya satu atribut dengan gap sebesar -0,4 yaitu ketepatan Bahasa, dimensi Aspek Pemrograman media hanya satu atribut dengan nilai gap sebesar -0,3 yaitu ketepatan waktu. Kata kunci : video learning , pengaruh penerapan model pembelajaran video learning, value engineering, QFD, dan motivasi.

Item Type: Thesis (S2)
Call Number CD: CD/553. 20 042
Call Number: TI/53/21/025
NIM/NIDN Creators: 55317110013
Uncontrolled Keywords: video learning , pengaruh penerapan model pembelajaran video learning, value engineering, QFD, dan motivasi.
Subjects: 000 Computer Science, Information and General Works/Ilmu Komputer, Informasi, dan Karya Umum > 000. Computer Science, Information and General Works/Ilmu Komputer, Informasi, dan Karya Umum > 006 Special Computer Methods/Metode Komputer Tertentu > 006.3 Artificial Intelligence/Kecerdasan Buatan > 006.31 Machine Learning/Pembelajaran Mesin
000 Computer Science, Information and General Works/Ilmu Komputer, Informasi, dan Karya Umum > 000. Computer Science, Information and General Works/Ilmu Komputer, Informasi, dan Karya Umum > 006 Special Computer Methods/Metode Komputer Tertentu > 006.7 Multimedia Systems/Sistem-sistem Multimedia
000 Computer Science, Information and General Works/Ilmu Komputer, Informasi, dan Karya Umum > 010 Bibliography/Bibliografi > 011 General Bibliographies/Bibliografi Umum > 011.3 Bibliographies by Specific Forms/Bibliografi dan Katalog dengan Bentuk Khusus > 011.37 Visual and Audio Visual Media/Media Visual dan Audio Visual
300 Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 300. Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 302 Social Interaction, Interpersonal Relations/Interaksi Sosial, Hubungan Antarpersonal > 302.2 Communication/Komunikasi > 302.23 Media (Means of Communication)/Media (Sarana Komunikasi)
Divisions: Pascasarjana > Magister Teknik Industri
Depositing User: Putra Arsy Anugrah
Date Deposited: 24 Dec 2021 03:41
Last Modified: 19 Apr 2022 01:28
URI: http://repository.mercubuana.ac.id/id/eprint/50312

Actions (login required)

View Item View Item