NUGROHO, ALFA ADI (2025) PENGARUH PEMANFAATAN AKUN INSTAGRAM @osismkn35_jkt TERHADAP PEMENUHAN KEBUTUHAN INFORMASI NON AKADEMIK ONLINE BAGI SISWA SMKN 35 JAKARTA. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf Download (626kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
02 BAB 1.pdf Restricted to Registered users only Download (377kB) |
||
Text (BAB II)
03 BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (367kB) |
||
Text (BAB III)
04 BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (388kB) |
||
Text (BAB IV)
05 BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (458kB) |
||
Text (BAB V)
06 BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (203kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (166kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
08 LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (658kB) |
Abstract
This research aims to analyze the influence of using the Instagram account @osismkn35_jkt on fulfilling online non-academic information needs for students at SMKN 35 JAKARTA. Using quantitative methods with survey techniques on 96 students of SMKN 35 JAKARTA who are active Instagram users.. The researcher's focus is on two variables, namely the use of the Instagram account @osismkn35_jkt (variable x) and fulfilling online non-academic information needs (variable y). This research uses a quantitative approach using survey methods. The theory used is new media and uses and gratification. Sampling used simple random sampling. The research population consisted of Instagram followers @osismkn35_jkt who were also students from SMKN 35 JAKARTA with a sample size of 96 people calculated using the Slovin formula. The data results were processed using SPSS through correlation tests and regression tests. The results of this research are that there is an influence of the use of the Instagram account @osismkn35_jkt of 69% on fulfilling online non-academic information needs, where the remaining 31% other media factor that non been developed and non-routine information management. This research concludes that the influence produced on students who need non-academic information is greatly fulfilled by Instagram social media accounts so that media development becomes a means of providing good information through social media content produced by accounts from the Instagram platform. Keyword : Social Media, Meeting Information Need, New Media, Social Media Content. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis pengaruh pemanfaatan akun Instagram @osismkn35_jkt terhadap pemenuhan kebutuhan informasi nonakademik online bagi siswa SMKN 35 JAKARTA. Menggunakan metode kuantitatif dengan teknnik survei pada 96 siswa SMKN 35 JAKARTA pengguna aktif Instagram. Fokus peneliti pada dua variabel yaitu pemanfaatan akun Instagram @osismkn35_jkt (variabel x) dan pemenuhan kebutuhan informasi non akademik online (variabel y). Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan menggunakan metode survei. Teori yang digunakan adalah new media dan uses and gratification, dalam pengambilan sampel menggunakan simple random sampling. Populasi penelitian terdiri dari follower Instagram @osismkn35_jkt yang juga merupakan siswa dari sekolah SMKN 35 JAKARTA dengan jumlah sampel sebanyak 96 orang yang dihitung menggunakan rumus Slovin. Hasil data diolah menggunakan SPSS melalui uji korelasi dan uji regresi. Hasil penelitian ini adalah terdapat pengaruh Pemanfaatan Akun Instagram @osismkn35_jkt sebesar 69% terhadap Pemenuhan Kebutuhan Informasi Non Akademik Online, dimana sisa dari nilai tersebut sebesar 31% merupakan faktor media lain yang belum dikembangkan dan pengelolaan informasi yang tidak rutin. Penelitian ini menyimpulkan bahwa pengaruh yang dihasilkan kepada siswa yang membutuhkan informasi non akademik sangat dipenuhi oleh akun media sosial Instagram sehingga perkembangan media menjadi sarana pemenuhan informasi dengan baik melalui konten media sosial yang dihasilkan oleh akun dari platform Instagram. Kata Kunci : Media Sosial, Pemenuhan Kebutuhan Informasi, Media Baru, Konten Media Sosial.
Actions (login required)
View Item |